Problém s nízkou inflací? Ten na Oktoberfestu nenajdete

Německo obdobně jako většina evropských zemí čelí problému nedostatečného tempa růstu cen. To se však netýká Oktoberfestu. Při pohledu na ceny slavného pivního festival se nejeden ekonom musí poškrábat na hlavě. Je tohle vůbec Německo? Ano, ale s mnohem vyššími cenami.

Jak moc je celá situace „drahá“? Na tuto otázku se zaměřil Tobias Rühl a Thomas Strobel, oba ekonomové banky UniCredit. Podle jejich výpočtů se letošní průměrná cena symbolu celé akce, kterým je pivní tuplák, meziročně zvýšila o tři procenta až na 10,54 euro. Celkové náklady Oktoberfestu však vzrostly mnohem víc. To je podle obou expertů dílem především nárůstu cen pečených kuřat, což je poněkud matoucí vzhledem k tomu, že ceny kuřecího masa v německé ekonomice klesají již druhým rokem.

Vzhledem k tomu, že se německá inflace pohybuje na 0,3 %, jsou ceny Oktoberfestu doslova z jiného vesmíru. V případě piva se cena dokonce více jak zdvojnásobila ve srovnání s rokem 1985, kdy jeden tuplák stál 6,1 marek. Spotřebitelské ceny za tu samou dobu pak vzrostly o „pouhých“ 69,7 %.

Babiš národu: Zlevním pivo

Z hlediska teorie by takový cenový růst měl způsobit pokles pivní poptávky. Opak je pravdou. Rühl a Strobel tento fakt vysvětlují tím, že pivo je příkladem tzv. Giffenova statku. V jeho případě totiž dochází k situaci, kdy s růstem ceny roste i poptávané množství. Svou roli hraje i fakt, že na Oktoberfestu chybí jakýkoliv substitut, kterým by návštěvníci mohli pivo nahradit.

Jako jiné vysvětlení se nabízí růst mezd. V tomto případě však ekonomové upozorňují na fakt, že tempo růstu reálných mezd stále není dostatečné, aby vyrovnalo vysoké ceny piva.

Mohly by se ceny Oktoberfestu jakkoliv projevit na celkové německé, nebo dokonce evropské, inflaci? Podle Rühla a Strobela nemohly.

„Neočekáváme, že by se rostoucí ceny Oktoberfestu měly projevit na zvýšení německé případně i evropské inflace,“ přepisuje slova ekonomů agentura Bloomberg. „K tomu, aby bylo dosaženo dvouprocentního inflačního cíle na 2 %, by se ceny piva musely ztrojnásobit, a to za předpokladu konstantních cen všech ostatních statků a služeb. Vzhledem k tomu, že se od roku 1991 německé pivní cen zvýšily o 42 %, stále existuje dostatek prostoru pro další růst.“

 

Newsletter