Halloween indikátor: „Sell in May and go away“


18:37 • 12. května 2017

Tagy: Saxo Bank, Akcie, investice

V současnosti se pohybujeme v prostředí nových maxim a obrovské spokojenosti obchodníků, jakou jsme v Saxo Bank nezažili od roku 2000. Počasí bylo sice poslední dny příšerné, ale i do Dánska v posledních dnech pomalu přichází jaro připomínající, že je květen. A společně s květnem se začíná často skloňovat termín „Halloween indikátor“, také známý jako strategie „sell in May and go away“ („prodej v květnu a zmiz“).

Tato strategie vychází z principu nadměrných výnosů v zimním období (listopad až duben) a naprostého opaku v období od května do října. Nejznámější analýzu tohoto fenoménu najdete v práci Svena Boumana a Bena Jacobsena z roku 2002 v publikaci The American Economic Review. Studie uvádí, že výnosy v zimě jsou výrazně vyšší než v létě ve 36 z 37 zemí!

Nyní se objevila novější práce Jacobsena a Cherry Y. Zhanga, která zkoumá Halloween indikátor v širším i hlubším kontextu (zde najdete plné znění: The Halloween indicator, “sell in May and go away“). Autoři studie opět potvrzují, že tato strategie skutečně funguje.

Autoři zabývající se tímto fenoménem uzavírají diskuzi tím, že obchodní strategie „prodej v květnu“ na trhu vítězí ve více než 90 % případů pro delší než desetileté horizonty a návratnost je v průměru třikrát vyšší než průměr trhu.

Možná vám toto načasování přijde zvláštní vzhledem k tomu, že zisky za první čtvrtletí roku 2017 jsou v nedávné historii vůbec nejvyšší, ale výnosy jsou opožděný indikátor. Přesto bylo příjemné vidět, že se naše důvěra v evropské firmy a společnosti kotované na evropských burzách vyplatila.

Jeden velký problém však přetrvává – mé pravidlo devítiměsíčního úvěru stanovující, že úvěrový impuls předchází ekonomiku (a tedy výnosy) o devět měsíců. To by znamenalo, že skvělé výsledky prvního čtvrtletí roku 2017 byly započaty úvěrovou aktivitou před devíti měsíci. Co se tedy vlastně stalo ve druhém a třetím čtvrtletí roku 2016?

Nejde o „stroj na peníze“, ale i přes snahu shodit koncepci Halloween indikátoru, práce Jacobsena a Zhanga stejně jako předchozí studie potvrzují, že se zde skutečně projevuje sezónnost, kterou je možné při obchodování využít.

Proto se loučím následujícím citátem: „Mluvíme-li o obchodních strategiích s různými obchodními horizonty, britský příklad nám ukazuje, že dlouhodobí investoři budou mít vysokou pravděpodobnost, že trh porazí. Například pokud jde o investiční horizont pěti let, existuje šance asi 80 %, že strategie Halloween indikátoru zapůsobí a vyjde. Pravděpodobnost se zvyšuje na 90 %, prodlouží-li se období na 10 let.“ A komu by se taková šance nelíbila?

 

RSS

Steen Jakobsen byl v březnu 2011 jmenován do funkce hlavního ekonoma Saxo Bank, kam se vrátil po dvouleté přestávce. Během této doby pracoval jako investiční ředitel ve společnosti Limus Capital Partners. Před svým odchodem na počátku roku 2009 působil v Saxo Bank téměř devět let jako investiční ředitel. Má více než 20 let praxe v oblasti proprietary trading (obchodování na vlastní účet) a alternativního investování. Po absolvování Kodaňské univerzity v roce 1989, kde vystudoval ekonomii, začínal kariéru v kodaňské pobočce Citibank, a poté se stal ředitelem a vedoucím prodeje v Hafnia Merchant Bank. V roce 1992 se stal viceprezidentem londýnské pobočky Chase Manhattan Proprietary Trading Group. V letech 1995-97 pracoval jako obchodník na vlastní účet pro Swiss Bank Corp., v Londýně. V roce 1997 se stal světovým ředitelem obchodování, měnových kurzů a opcí ve firmě Christiania (nyní Nordea) v New Yorku. V roce 1999 se stal generálním ředitelem UBS Global Proprietary Trading Group.



Přejít na diskusi

Top zprávy




Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.