Lze vydělat na Jobsově klávesnici?

Zpeněžit se dá opravdu kdeco. Třeba podpis. Tak třeba autogram George Harrisona, zesnulého člena kapely Beatles, zhodnotil mezi lety 2000 a 2015 o 1823,1 procenta. Jde zatím o nejlépe zhodnocující autogram v tomto miléniu.

V samotném roce 2015 meziročně zatím nejvíce zhodnocuje podpis Vladimira Putina, a sice o 25 procent. Radovat se také mohou majitelé autogramu spisovatele Charlese Dickense (zhodnocení o 20,2 procenta v porovnání s rokem 2014), prince Harryho (o dvacet procent), papeže Františka (o 16,7 procenta) a zesnulého bojovníka proti apartheidu Nelsona Mandely (13,9 procenta).

Sbírat se také dá kdeco. Pochopitelně nejen podpisy. Motiv sběratelství není jen jeden. Tak třeba: přibližně 35 procent sběratelů předmětů spojených se slavnými osobnostmi, čili memorabilií, uvádí, že je sbírá primárně s vyhlídkou finančního zisku. Jako investici. Zbylé necelé dvě třetiny pak jmenují jakožto svoji hlavní motivaci prostou potěchu a zábavu, případně péči o uchování určitého odkazu.

Zejména ti, kteří si pořizují sběratelské předměty jako investici, by měli vědět, že většina takových předmětů vykazuje nižší výnosnost než akcie. Sběratelské předměty, nejčastěji mince nebo poštovní známky, jsou však obecně dobrou pojistkou proti inflaci, jakkoli právě ta nyní rozhodně není tím, co by ekonomicky vyspělý svět nějak zvlášť pálilo. Sběratelské předměty nabízejí v dlouhodobé perspektivě lepší zhodnocení než například vládní dluhopisy nebo zlato. Studie The Investment Performance of Art and Other Collectibles, publikovaná v roce 2013, zkoumala zhodnocení sběratelských předmětů během období let 1900 až 2012. Sběratelské předměty v tomto období zhodnocovaly průměrným ročním tempem 6,4 až 6,9 procenta v nominálním vyjádření a 2,4 až 2,8 v reálném vyjádření.

Zaměříme-li se nyní konkrétně na již zmíněné memorabilie, v dolarovém vyjádření dosahuje trh s nimi celosvětově multimiliardového objemu. Memorabilie představují alternativní třídu aktiv a v širším smyslu se řadí ke sběratelským předmětům.

Pokud jde o memorabilie související s dosud žijící osobností, ovlivňují jejich cenu významné životní milníky dané osobnosti. Lze třeba očekávat, že když dosud aktivní hokejista ukončí kariéru, ceny příslušných memorabilií stoupnou. Významnou roli hraje pochopitelně i úmrtí osobnosti. Například po úmrtí Michaela Jacksona doslova přes noc vylétly – až o 40 procent – ceny s ním spjatých memorabilií, třeba autentických oděvů, v nichž vystupoval v klipech nebo při koncertech. Podobně tomu bylo v případě skonu Steva Jobse. V jeho případě je hitem například applovská klávesnice z 80. let, kterou používal. Na druhou stranu, některé žijící osobnosti, třeba sportovní, mohou s ukončením kariéry ztratit na proslulosti, což se pak negativně promítne i do ceny souvisejících memorabilií.

V současné době, charakteristické bezprecedentně nízkými úrokovými sazbami, je míra zhodnocení sběratelských předmětů poměrně atraktivní. Proto lze očekávat vyšší poptávku ze strany ryzích investorů do sběratelských předmětů. Pokud se například zaměříme na segment již zmíněných memorabilií, nebo dokonce ještě užší segment sběratelských autogramů, nízké úrokové sazby pochopitelně neovlivňují jejich výnosnost.

Jako v každé třídě aktiv i v případě sběratelských předmětů, memorabilií nebo autogramů ale pochopitelně platí, že minulé výnosy nejsou zárukou těch budoucích.

Vyšlo v Euru.         

Newsletter