Elon Musk: Ziskoví budeme dál. Uber nepochopil

Tesla Motors miliardáře a vizionáře Elona Muska v noci překvapivě ohlásila zisk. Poprvé po osmi čtvrtletích. Akcie zpevnily o 4 procenta, od počátku roku do včerejška přitom 16 procent ztratily. Dívejme se ale s Elonem Muskem dopředu: Třeba na to, že zisk Tesla čeká i ve čtvrtém čtvrtletí (a dál), vidí nové zdroje svých tržeb a model Uberu ve srovnání s přístupem svým vnímá jako pomýlený.

V srpnovém dopise zaměstnancům Tesly Elon Musk napsal, že firma musí snižovat náklady, prodat každé vyrobené auto a dostat hospodaření do černých čísel. Bylo by krásné vrazit políček do tváře všem těm negativistům na Wall Street, je velmi volným překladem jeho slov. Ten políček zasadil včera. Třeba i tím, že součástí zisku Tesly je 139 milionů dolarů z prodeje emisních poukázek dalším výrobcům aut, kteří je potřebují, aby splnili striktní kalifornská pravidla pro emise do ovzduší. Je to mnohem větší příjem, než 30 milionů, které si troufl odhadovat Colin Langan z UBS, který si jako jeden z mála vsadil na to, že Tesla ohlásí zisk.

Právě na hotovost se hojně soustředí dotazy analytiků i médií. „Nepotřebujeme jí víc, abychom uvedli Model 3 na trh,“ odpověděl jasně a v rozporu s odhady Musk. Model 3 bude dodán prvním zákazníkům ke konci roku 2017. O sebedůvěře v otázce hotovosti svědčí další prohlášení Muska: Nebudeme jí potřebovat víc ani v případě, že 17. listopadu bude schváleno spojení se SolarCity. „Ta bude ve čtvrtém čtvrtletí někde mezi nulou a čistým přínosem pro Teslu,“ uvedl Musk.

Tesla ve čtvrtletí vytvořila čisté pozitivní cash flow 176 milionů dolarů, byť: většina investic je soustředěna do konce roku. Za tři kvartály jich vynaložila za 759 milionů dolarů, v posledním čtvrtletí má investovat další celou miliardu dolarů. Musk přesto tvrdí: ziskoví budeme také v posledním letošním čtvrtletí. A podprahově zní: už zůstaneme.

Peníze na investice spolyká výraznou měrou Model 3, který má dostat Teslu na širší trh. V březnu začala Tesla přijímat předobjednávky se zálohou tisíc dolarů, kterých má dle květnových zpráv 373 tisíc, číslo ale odmítá aktualizovat. Místo toho Musk otevřeně řekl, že se snaží zákazníky přimět, aby na Model3 nečekali. „Objednává ho stále hodně lidí, ale my jim říkáme: proč si místo čekání na něj nekoupíte Model X nebo S?“

Nedávno Tesla vypustila informaci, že všechny jeho vozy jsou vybaveny funkcemi pro samořízení. A teď se Musk vymezil proti modelu, na kterém roste Uber. Ten skrze svou aplikaci nechává vydělat lidi, kteří své auto právě nepotřebují na něco jiného, tak „taxikaří“.

Tesla Network, koncept Tesly pro autonomní sdílení aut, je podle Muska postaven zcela odlišně: tak, aby nechal vydělat majitele aut, když mají volno oni i jejich auto. „Není to Tesla versus Uber, ale lidé versus Uber. Většina zisku z pořízení auta Tesla půjde k jeho majitelům,“ tvrdí Musk.

Funkce samořízení aut Tesla, které do nich výrobce začlenil, nejsou ještě plně přístupné jejich majitelům, řidičům. A Elon Musk čeká odpor řady regulačních úřadů, jak už například ukázalo Německo, které požádalo, aby tyto funkce nebyly propagovány v reklamě. Budoucnost ale Tesla vidí například i v programu „Tesla fleet“, do kterého budou moci majitelé svůj vůz zařadit v čase, kdy jej nepotřebují. Vybrat si ho pak budou moci k využití jiní.

Většina aut je využívána od dvacetinu až desetinu dne. Ekonomické uvažování a skutečné efektivní sdílení by tento poměr mělo obrátit, soudí Musk. „Ve městech, kde poptávka předčí nabídku, bude Tesla provozovat svůj vlastní fleet a poměr vyrovná,“ říká k budoucnosti masívního sdílení aut Musk dle Bloomberg.

Uber ale není jen o taxikařině netaxikářů. Technologický startup o tržní hodnotě 69 miliard amerických dolarů provozuje v USA svůj malý fleet samořízených vozů Volvo a vyvíjí technologii autonomního řízení nákladních vozů, kterou chce jednou prodat výrobcům aut. Jeho divize Otto, připomíná Bloomberg, se spojila s pivovary Anheuser-Busch InBev a promuje dodávky piva kamiony bez řidiče. Přesto: Podle Muska je strategie Uberu v oblasti samořízených aut naprosto chybná. 

Uber je v Česku dva roky. Co dosáhl? Kam chce růst dál?

Newsletter