Ekonomie sociálních médií: Kdo na nich vydělává? A kolik?


19:00 • 1. května 2017

Tagy: Facebook, sociální sítě, Twitter, Google, reklama, Snapchat, YouTube, Messenger

Miliardy lidí každý den publikují, sdílejí, komentují a chatují prostřednictvím online platforem sociálních médií. Ty stále více nahrazují tradiční prostředky nejen nezbytné komunikace, ale stávají se běžnou součástí společenské zábavy. A jak prozrazuje článek na TheMarketMogul.com, v tom všem se také skrývá poměrně lukrativní byznys.

Zatímco ještě v roce 2010 byl počet uživatelů sociálních sítí pod jednou miliardou, o sedm let později v roce 2017 již atakoval 2,5 miliardy. Podle odhadu eMarketer v roce 2020 dosáhne téměř tří miliard.

Stejně jako tradiční média, i ta online sociální vydělávají na reklamě. A se vzrůstajícím počtem uživatelů vzrůstá také objem finančních prostředků, který se v nich pohybuje. Za rok 2014 činily příjmy z reklam na sociálních sítích 18 miliard dolarů, o dva roky později už to bylo přes 30 miliard. eMarketer odhaduje, že to samé číslo v letošním roce přesáhne 40 miliard dolarů. Do konce roku by navíc reklama na sociálních médiích měla představovat 35 % celkových výdajů na digitální reklamu.

Jakou cenu má jeden „lajk“?

Časopis Wired v roce 2014 uvedl, že každý den napíší uživatelé na sociální sítě zhruba 52 bilionů slov, což odpovídá asi půl miliardě knih. A s každým komentářem, kliknutím, zobrazením stránky či označením „To se mi líbí“ je pro sociální média jednodušší analyzovat, do čeho investovat, aby získala více uživatelů, vyšší návštěvnost a následně vyšší příjmy z reklamy.

Z reklamy na sociálních sítích však značně profitují i firmy. Na rozdíl od té v tradičních médiích jim totiž umožňuje zacílit sdělení přímo na svou cílovou skupinu, ať se jedná o věk, pohlaví či socioekonomický status, jelikož sociální média shromažďují neuvěřitelné množství dat o svých uživatelích. Vědí tak, co se lidem líbí, a co ne, a na základě toho pak přizpůsobují obsah, který jim zobrazují.

Budeme schopni telepatické komunikace? Facebook už na tom pracuje!

A které sociální sítě jsou vítězové, co se týče počtu uživatelů? To ukazuje následující graf (hodnoty jsou v milionech aktivních uživatelů za duben 2017). Suverénním vládcem je Facebook s téměř 2 miliardami aktivních uživatelů, za ním následuje chatovací aplikace WhatsApp s 1,2 miliardami uživatelů, kterou ostatně Facebook v roce 2014 odkoupil. Miliardy uživatelů pak dosahuje YouTube a Facebook Messenger. Naopak pro mnohé je velkým zklamáním Twitter, který za konkurencí pokulhává s „pouhými“ 319 miliony uživatelů.

Zkáza Twitteru: Ostatní sociální aplikace ho válcují

Trendem posledních pár let přitom je, že uživatelé se přesouvají z počítačů na smartphony; podle studie comScore citované TheMarketMogul.com měly v roce 2015 na svědomí více než 60 % veškerého času stráveného na sociálních médiích (s tablety téměř 80 %). Dnes bude toto číslo pravděpodobně ještě mnohem vyšší.

RSS

Je studentkou Národohospodářské fakulty VŠE v Praze a spolupracovnicí Roklen24. Má ráda knihy, němčinu a filozofii Friedricha Nietzscheho. Zajímá se o behaviorální ekonomii.



Přejít na diskusi

Top zprávy



Kurzy k článku
Facebook-A

;

Twitter

;

Google-A

;


Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.