Komentář Wallera z Fedu podpořil růst amerických výnosů a dolar. Kurz zpevnil pod 1,0800 za euro. Rostoucí evropské i americké výnosy negativem pro měny regionu. Koruna ve ztrátě nad 25,30 za euro.

Wall Street přinesly zisk banky a farmacie. Trpí VW i Bosch

Americké akciové trhy dnes zpevňují, vzhůru je táhnou zejména akcie v sektoru zdravotní péče a bankovnictví. Růst ale zmírnila horší data, která ukázala pokles aktivity v tamním zpracovatelském sektoru. Je to první propad po třech letech, který aktivitu srazil na nejnižší hodnotu od června 2009, kdy v USA vrcholila finanční a hospodářská krize.

Širší index amerických akcií S&P 500 připsal 1,1 procenta, DJIA a technologický Nasdaq přidaly přes 0,9 procenta. Dow Jonesův index táhly vzhůru hlavně akcie zdravotní pojišťovny UnitedHealth Group. Vzhůru zamířily také akcie farmaceutické společnosti Merck.

Počáteční růst akcií ale zbrzdily údaje institutu ISM, podle kterých index aktivity v americkém zpracovatelském průmyslu v listopadu poprvé po třech letech klesl a sestoupil na nejnižší hodnotu za více než šest let. Další data ale ukázala, že výdaje ve stavebnictví vystoupily na téměř osmileté maximum, což naznačuje, že americká ekonomika stojí navzdory určitému útlumu spotřebitelských výdajů a dlouhodoběji horšímu výkonu ve zpracovatelském sektoru nadále na pevných základech.

Investoři tyto údaje pozorně sledují a hledají v nich náznaky, které by americkou centrální banku (Fed) mohly přimět ke zpřísnění měnové politiky. Takový krok se od Fedu nyní očekává v polovině prosince.

I do dění na Wall Street promluvila statistika prodejů aut v USA v listopadu. Ty se celkově zvýšily meziročně o 1,4 procenta na 1,32 milionu vozů. Vyplývá to z údajů výzkumné firmy Autodata. Americký trh tak nadále směřuje k rekordnímu celoročnímu prodeji. Německé automobilce Volkswagen, která se nyní potýká se skandálem kolem falšování testů emisí, se však odbyt v USA propadl téměř o čtvrtinu na 23.882 vozů. Následovalo sražení ratingu od S&P na „BBB+“ z „A-„.

Největší americká automobilka General Motors v listopadu zvýšila prodej na domácím trhu o 1,5 procenta na 229.296 vozů. Druhé místo na americkém trhu obsadila japonská Toyota Motor, jejíž prodej stoupl o 3,4 procenta na 189.517 automobilů.

Většina analytiků podle agentury Reuters předpokládá, že celkový prodej automobilů v USA v letošním roce překoná rekordních 17,35 milionu vozů z roku 2000. Spojené státy byly v minulosti největším automobilovým trhem na světě, v roce 2009 je však předstihla Čína.

Údaje o prodeji aut jsou indikátorem celkových spotřebitelských výdajů, které zajišťují více než dvě třetiny ekonomické aktivity USA.

Za listopadovým poklesem odbytu automobilky Volkswagen na americkém trhu stálo zastavení prodeje naftových aut, která umožňují manipulovat s měřením emisí. Odbyt luxusní divize Audi, které se skandál rovněž týká, stoupl pouze o 0,4 procenta na 16.700 vozů.

Nově je v USA žalován německý dodavatel automobilových součástek Robert Bosch kvůli údajnému podílu na skandálu s manipulací výsledků měření emisí v automobilce Volkswagen. Nejnovější z těchto žalob viní firmu Robert Bosch z konspirace s Volkswagenem při obcházení emisních norem u minimálně 11 milionů naftových automobilů po celém světě.

„Podvodný systém Volkswagenu podporovala společnost Bosch, která vytvořila software (používaný k manipulaci měření emisí),“ tvrdí žaloba, kterou podal k soudu v Detroitu jeden majitel naftového automobilu z New Yorku. Podobným žalobám prý čelí Bosch i v několika dalších amerických městech.

Zdroje agentury Reuters už v listopadu uvedly, že americké úřady vyšetřují, jakou roli sehrál Bosch při manipulaci testů emisí u naftových aut z koncernu Volkswagen. Společnost Bosch vyráběla klíčové součástky naftových motorů, které manipulaci s testy umožňovaly. Firma je největším dodavatelem automobilových součástek na světě.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že v celém světě software instaloval do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto.

Newsletter