Téměř rok po spuštění naráží Apple Pay v Číně na své limity

Po pomalém startu již dnes Apple Pay dominuje ve své domovské zemi, kterou jsou Spojené státy americké. To samé však nemůžeme říci o Číně, kde služba čelí mnoha překážkám. Jakým?

Data od Boston Retail Partners ukazují, že Apple Pay je nyní akceptován u 36 % obchodníků v USA, a tudíž je jednou z nejpřístupnějších tamních platebních metod přes mobilní telefon. V Číně se Apple Pay nicméně dočkal vlažného, možná až chladného, uvítání, ačkoli je ekonomika rudého draka považována za největší světový trh mobilních plateb.

Když se Apple Pay v Číně poprvé objevil (květen 2016), gigant chytrých telefonů očekával, že otřese silným čínským trhem mobilních plateb. Zdálo se, že se věci ze začátku vyvíjí dobře. Více než 30 milionů platebních karet bylo k Apple Pay připojeno během prvního dne oficiálního spuštění. Nicméně ani po téměř jednom roce se aplikace nestala vážnou hrozbou dvou dominujících společností – Alibaba’s Alipay a Tenpay od Tencent.

Apple chce zničit hotovost

Minulý rok ve třetím kvartále měl Alipay podíl na čínském trhu mobilních plateb 50,42 % a Tenpay 38,12 %. Tyto dvě platební služby tak tvoří tržní oligopol, ostatní společnosti mají pouze jednociferný podíl. Apple Pay se nedostal ani do top desítky, jeho podíl na trhu je téměř přehlédnutelný.

Takže v čem je problém? Zde jsou hlavní nástrahy, které stojí Apple Pay v cestě na čínský trh.

QR kódy

Technicky řečeno, NFC používán Apple Pay má mnoho výhod proti QR kódům, například touch-and-go přístup nebo zabudovaný bezpečnostní systém. V Číně jsou ale naopak široce rozšířeny QR kódy a tento zakořeněný systém se jen těžko mění.

Této všudypřítomnosti QR kódů nakonec podlehla i China UnionPay – jeden z čínských partnerů Apple Pay a dlouhodobý zastánce NFC. Firma spustila svůj vlastní QR kód ke konci minulého roku. To bylo obrovským překvapením vzhledem k tomu, že se pustila do spolupráce s výrobci chytrých telefonů Huawei, Xiaomi a Apple, aby pomohla Číně adaptaci na NFC.

Kde všude už zaplatíte s Apple Pay?

Když to vezmeme více zeširoka, je tu také technický problém. Závislost NFC na specializovaných smartphonech vybavených NFC a na POS terminálech se stává kamenem úrazu. Hlavní obchodníci a maloobchodníci jsou jedna věc, ale delší řetězec malých prodejců se o toto vybavení nepřihlásil, což ukázalo, jak široké řešení musí Apple Pay přinést.

Otevřené a zavřené platební platformy

Jak Alipay tak Tenpay jsou službami pro všechny platformy a jsou přístupné pro uživatele iOS, Androidu a jakéhokoliv jiného typu systému. To významně ovlivnilo získání stovek milionů zákazníků, kteří využívají mobilních aplikací k online či offline platbě. Lídr trhu Alipay získal ohromných 450 milionů uživatelů a Tenpay je mu v těsném závěsu.

Pro srovnání, Apple Pay spolupracuje pouze se systémem Apple, což automaticky znamená, že apliakce přichází o většinu potenciálních uživatelů, kteří používají systém Android. A co víc, Apple Pay podporuje pouze iPhone 6 a novější modely. Když přidáme ještě to, že ceny iPhonů v Číně klesají velmi pomalu, nemůžeme se divit, že se Apple Pay nedaří dobýt čínský trh.

Jablko v nesnázích? Ústup iPhonu z čínského trhu

Rozsáhlá přítomnost offline režimů

V pouhém jednom dni nakupování v Číně narazíte na nespočet označení Alipay a WeChat Pay, které zdobí výkladní skříně a pokladny v obchodních domech či dokonce i malých obchodů na ulici.

Na druhé straně má Apple Pay výrazně méně očividnou přítomnost offline režimů, a to vinou své omezené podpory. Většinou je přístupný pouze ve větších řetězcích jako Starbucks, Costa Coffee, Carrefour a 7-Eleven. I přesto velká část z těchto obchodů také přijímá platby jak Alipay, tak i WeChat.

Navíc přítomnost offline režimů Alipay a Tenpay je poháněna jejich těžce dotovanými plány na expanzi. Ačkoli je jasné, že dotování není dlouhodobě udržitelné, tento model dokázal, že je úspěšnou cestou, jak nalákat zákazníky.

Greenpeace milují nakousnuté jablko. Proč zrovna Apple?

Newsletter