Už je tomu 15 let, co vykvasil první řemeslný cider z dílny F.H. Prager. V roce 2019 značku koupila společnost Kofola ČeskoSlovensko, která ji rozvíjí samostatně v tzv. inkubátoru pod vedením dvou mladých energických majitelů. Ti plánují v roce 2025, kromě změny názvu, představit zcela nové produkty, obsadit zajímavé mimoevropské trhy a téměř zdvojnásobit obrat.
Řemeslnost, přírodní složení i důraz na vizualitu
Pod názvem F.H. Prager bylo během 14leté éry na trh uvedeno celkem 6 druhů řemeslných ciderů. V roce 2022 pak přibyly pod taktovkou nových majitelů jejich nealkoholické varianty. V následujícím roce ciderové portfolio obohatila kombucha, která je pod názvem Prager´s aktuálně dostupná ve 4 příchutích. Hlavním důvodem jejího zařazení do nabídky byla odlišná konzumní příležitost a zejména rychle rostoucí segment tzv. funkčních nápojů. “Chtěli jsme zúročit naší dlouholetou zkušenost s fermentací na maximum, proto se vytvoření nového produktu, jako je kombucha, přímo nabízelo. Naším záměrem bylo přinést netradiční nápoj s originální chutí, což se nám myslím daří,” říká spolumajitel firmy Alexandros Samaras.
Přístup ke všem produktům se vyznačuje lokální řemeslnou prací, výběrovými odrůdami jablek a výhradně přírodním složením nápojů. Značka dbá také na vizuální kvalitu, proto na tvorbě etiket spolupracuje s českými designéry, například duem Tomski&Polanski. V Prager´s (dříve F.H.Prager) reflektují i dlouhodobou strategii mateřské Kofoly a dbají na udržitelnost – od roku 2021 jsou všechny cidery k mání, kromě plechovek s příměsí recyklátu, také v lahvích z vratného skla.
F.H. Prager se mění na Prager´s
S novým rokem dojde k několika novinkám, tou nejvýraznější je změna názvu firmy. Hlavním důvodem je sjednocení komunikace celého portfolia F.H Prager a Prager´s pod jednu značku. “Cidery nesly historicky pojmenování F.H. Prager, kombuchu produkujeme pod značkou Prager´s. Do teď byla celá komunikace hodně produktová, tento rok se chceme, kromě jiného, více soustředit na brandové hodnoty – hledání nových cest a poctivý přístup k tvorbě,” popisuje Alexandros Samaras. Součástí „nové“ identity tak bude širší a intenzivnější spolupráce s lokálními řemeslníky a umělci, kteří spoluvytváří vizuální identitu značky. “Plánujeme spolupráci se sklářským oborem FUD Univerzity Jana Evenagelisty Purkyně, jehož výsledkem bude nový design lahví a chystáme také nejrůznější eventy, kde se bude spojovat hudba a umění se zábavou,” dodává Alexandros Samaras.
Nové produkty, vstup na zahraniční trhy i dvojnásobný obrat
Seznamu plánů pro rok 2025 je poměrně hojný. Kromě obohacení produktového portfolia se majitelé poohlíží po dalších i neevropských zahraniční trzích. Obratově chtějí cílit na dvojnásobek oproti roku 2024. “Produktově nás v první polovině roku čeká další fermentovaná novinka, poté bude následovat launch čepované kombuchy exkluzivně v UGO Salateriích a následně také nové čajová varianta kombuchy, která doplní aktuální portfolio plechovek. V druhé půlce roku představíme zcela nový produkt, co to bude, si ale zatím necháme pro sebe,” říká Alexandros Samaras.
Po úspěšném vstupu na slovenský a polský trh v roce 2024 vedení firmy Prager´s nezahálí a aktivně řeší expanzi do dalších zemí. A nejde jen o ty evropské. “Aktuálně řešíme Itálii, Španělsko a Gruzii, ve hře jsou i Kolumbie či JAR. Z našeho pohledu jde o rozvíjející se trhy s dobrým potenciálem pro moderní nápoje a trendy. Vše je ale zatím ve fázi příprav a analýz trhu, jak to bude skutečně pokračovat se ukáže v polovině roku 2025, ” vysvětluje Alexandros Samaras.
Od roku 2021 firma vykazuje soustavný růst, obratově v roce 2024 zaznamenala cca 160% (34 mil.) nárůst oproti roku 2023 (13 mil.) a budoucí rok cílí na téměř dvojnásobek. “Tento rok nás čeká spousta novinek a věříme, že pokud to půjde minimálně stejným tempem, máme šanci obrat téměř zdvojnásobit,” uzavírá Alexandros Samaras.
Finanční i produktové cíle majitelů značky Prager´s jsou neskromné, důležitým aspektem je pro ně ale také spolupráce se studenty a laickou veřejnosti, a to díky vlastním sadům na Úsovsku, které mateřská společnost Kofola odkoupila v roce 2023. Kromě pěstování vlastní odrůdy jablek pro cidery plánuje tým Prager´s navázat v novém roce užší spojení se školami a přiblížit tak problematiku ovocnářství mladé generaci.
Obraty firmy:
2021 – 3,5 mil. Kč
2022 – 8 mil. Kč
2023 – 13 mil. Kč
2024 – 34 mil. Kč
predikce 2025 – 50-60 mil. Kč
Počty prodaných kusů:
2021 – 203 tis.
2022 – 297 tis.
2023 – 597 tis.
2024 – 2,05 mil.