Jsou tomu dva dny, co nejznámější americký výrobce elektromobilů – Tesla – ohlásil své výsledky za první kvartál letošního roku. Kromě potvrzení čisté ztráty představil zakladatel společnosti Elon Musk i svůj dlouhodobý podnikatelský plán. A právě ten srazil čelist nejednomu analytikovi. Představa o abnormální produkci elektrických aut mohla vyvolat obavy nejen u „běžných“ automobilek, ale rovněž i u některých komoditních producentů. V jejich případě se tak Musk a jeho Tesla stali nepřítelem číslo 1.
Ambicióznost americké firmě rozhodně nechybí. Podle Muska by od roku 2018 měla roční produkce aut dosáhnout 500 tisíc kusů, což je desetkrát vyšší číslo, než podnik vyrobil během loňského roku. Pro srovnání, tento cíl dokonce by předčil i samotného Henryho Forda na začátku 20. století (viz graf č.1).
Elektromobily představují, s velkou nadsázkou řečeno, hrozbu pro producenty ropy. Pokud by došlo na to, že budou benzinové a dieselové motory nahrazeny těmi elektrickými (někdy ve vzdálené budoucnosti možná), těžaři by bezpochyby Muskovi (a dalším) nepoděkovali. Dá se však najít ještě více ohrožená komodita, kterou by expanze elektromobilů rozhodně nepotěšila. V tomto případě je řeč o platině.
Platina se v automobilovém průmyslu používá především u katalyzátorů, kde napomáhá ke snižování toxických emisí. Jen během minulého roku byla téměř jedna unce kovu ze dvou prodána právě do automobilového průmyslu (viz graf č.2). S tím, jak se však spotřebitelé začínají více zajímat o elektrická auta, potřeba využití platiny, a tedy i poptávka po ní, začíná klesat. Celou situaci navíc umocňují věci typu aféra Dieselgate či příprava velkých ropných producentů (řeč je o především o Saúdském Arábii) na tzv. „éru po ropě“.
#Tesla @TeslaMotors a #TeslaModel3. Co bude dál? Nová maxima! – Roklen24.cz https://t.co/Dh1Ash0NSY @roklen24 pic.twitter.com/AbjRVvlF33
— Roklen24.cz (@roklen24) 6. dubna 2016
„Pro platinu jde o dlouhodobé riziko. Elektrický motor ji totiž vůbec nepotřebuje,“ řekl pro Bloomberg Marc Elliot, analytik společnosti Investec. I přesto, že trend přesunu směrem k hybridním autům potrvá v řádech desítek let, Elliot je přesvědčen, že se v budoucnu opravdu dožijeme absolutní „nadvlády“ elektromobilů.
Trend tohoto „přerodu“ navíc urychluje i sama americká vláda. V rámci svého programu se totiž rozhodla poskytovat spotřebitelské dotace o velikosti 7500 USD těm, kteří chtějí vyměnit své auto s benzínovým či dieselovým motorem za to elektrické. Německo pak, jako největší evropský výrobce aut, rovněž zavedlo (ve spolupráci se samotnými automobilkami) dotace na nákup hybridních vozů o velikosti 1,2 miliardy euro, přičemž jedna čtvrtina z toho půjde na vybudování celonárodní sítě nabíjecích stanic.
Výrobci jsou do toho navíc schopni poskytnout mnohem levnější vozy s mnohem delší dobou dojezdu, než tomu bylo kdykoliv předtím. Potvrzuje to například zájem o nedávno představený nový Model 3 společnosti Tesla, který vyjde na 35 tisíc dolarů. Obdobně je na tom i automobilka Chevrolet, která má letos uvést na trh elektromobil Bolt, a to za cenu 37 500 dolarů a s dojezdem 200 mil na jedno nabití.
Bude mít Tesla hluboko do kapsy? – Roklen24.cz https://t.co/3uweQgFwVT prostřednictvím @roklen24 #Tesla #Model3 #Musk #
— Roklen24.cz (@roklen24) 4. dubna 2016
Je tedy jasné, že to, co Musk začal, se uchytilo napříč celým světem. Vyjma USA či Německa je možné na boom elektrických aut narazit i v Číně, Koreji a Japonsku. Někteří analytici dokonce odhadují, že do roku 2020 by celkový podíl elektromobilů na celosvětovém počtu aut mohl dosáhnout až 5 %.
Pravdou je, že možný zánik průmyslové poptávky po platině (i po ropě?) je prozatím nejistý, a pokud na něj opravdu dojde, bude tomu tak až někdy v hodně vzdálené budoucnosti. Ve prospěch komodity hraje i fakt, že někteří producenti a výrobci aut (prý) dokonce pracují na speciálním alternativním palivu, které ke svému fungování využívá sledovaný vzácný kov.
Konec jednoho trhu tak nečekejte. Potvrzuje to i Mezinárodní energetická agentura, která s využití platiny v rámci energetického mixu počítá ještě dlouho po roce 2050.
Dieselgate vol. 2? – Roklen24.cz https://t.co/nLkDLHVzPS prostřednictvím @roklen24 #Dieselgate #Volkswagen #Mitsubishi #Nissan #car #Japan
— Roklen24.cz (@roklen24) 20. dubna 2016