Cestování v EU po pandemii: o 58 % dražší letenky a větší důraz na udržitelnost. Stále však rozhoduje cena, říká Omio

  • Průměrná cena letenek v Evropě je o 58 % vyšší než před pandemií, ceny vlakových jízdenek se nemění
  • Cestující letenky vyhledávají častěji (+223 %), ale kupují si je méně (−54 %)
  • Jízdenky na vlak cestující také vyhledávají častěji (+98%) a častěji je kupují (+20 %)
  • Pro cestující je klíčová cena (55 %), trvání cesty (30 %) a udržitelnost (13 %)
  • Vrací se zájem o větší vzdálenosti a plánování cest s větším předstihem
  • Data Omio sbírá ve 37 zemích světa s většinou v Evropě, porovnává údaje z prvního čtvrtletí předpandemického roku 2019 a prvního čtvrtletí letošního roku

Pro 55 % cestujících je klíčová cena a její stabilita. Doplácí na to letecká doprava, která je o více než polovinu dražší než před pandemií. Ukazují to nová data o cestování v EU od platformy Omio, která srovnávají čísla z prvního čtvrtletí roku 2019 s těmi letošními. Podle zprávy se průměrné ceny letenek zvýšily o 58 %, zatímco u jízdenek na vlak došlo k 3% snížení. Tomu odpovídají i uskutečněné objednávky, které u letenek klesly o 54 % a u vlaků vzrostly o 20 %. Z čísel vyplývají další změny v chování cestujících: spoje objednávají s větším předstihem, vrací se cestování na dlouhé vzdálenosti a roste význam udržitelnosti cestování, která je prioritou pro 12 % cestujících. Omio o trendech v cestování reportuje pravidelně na základě vlastních dat o spojích více než 1 000 dopravců ve 37 zemích světa.

„Pandemie na nějakou dobu změnila způsob, jakým Evropané cestují. Kratší cesty, rezervace jízdenek na poslední chvíli, jiné dopravní prostředky. Nyní se některé preference cestujících vrací zpátky k předpandemickému normálu. Cesty se prodlužují a lidé je plánují opět s větším předstihem, protože se nebojí rušení spojů. Některé trendy ale nadále přetrvávají, jako je menší zájem o leteckou dopravu kvůli vysokým cenám a rostoucí popularita vlaků. Celkem vyhledávání cest na Omiu vyrostlo na 130 % oproti roku 2019,“ shrnuje nejnovější poznatky Tomáš Vocetka, technický ředitel (CTO) platformy Omio.

Změnu cen jízdenek Omio sleduje na průměrné hodnotě objednávek na 100 nejpopulárnějších trasách. Zájem o letenky sice v posledních letech vytrvale roste a Omio zaznamenalo 223% nárůst v počtu vyhledávání, ale málokdy se zákazník skutečně rozhodne letenku koupit, a proto se oproti roku 2019 počet objednávek snížil o 50 %. Zájem se rozhodně zvýšil u jízdenek, a to o 98 %. Spolu s tím se zvýšil i počet uskutečněných objednávek o 20 %.

Nejdůležitější je cena, roste význam udržitelnosti

Rozhodujícím faktorem pro zákazníky stále zůstává cena. V průzkumu Omia ji jako hlavní prioritu uvedlo 55 % dotazovaných. Druhé místo obsadila délka trvání cesty, podle které se rozhoduje 30 % lidí. Třetí nejvýznamnější faktor je udržitelnost cesty a 12 % lidí se rozhoduje podle ekologických dopadů daného dopravního prostředku. Jde o zásadní nárůst, loni totiž byla udržitelnost prioritou pouze pro 2 % cestujících. Mění se také předstih, s jakým lidé objednávají své cesty. Zatímco během pandemie objednávky s velkým předstihem (přes dva měsíce) opadly o 94 %, dnes už je podíl objednávek s velkým předstihem jen o 18 % menší než v roce 2019.

„Udržitelnost cestování je skutečně trend posledních let, ačkoli ceny jsou stále pro cestující prioritou, což je vzhledem k inflaci a rostoucím cenám pochopitelné. Zároveň už nyní celý cestovní sektor vyhlíží letní sezonu, která v zásadě diktuje úspěch celého roku. Očekáváme, že zájem o cestování poroste a těžit z toho budou i nadále zejména vlaky, které nabízí udržitelnou dopravu i stabilnější ceny, co se týče evropského průměru. Uvidíme, jak se podaří zotavovat letecké dopravě, ale to podle nás bude ještě běh na dlouhou trať,“ komentuje aktuální trendy Vocetka.

S růstem cestování se daří také Omiu samotnému. Za loňský rok hlásí meziroční růst obratu přes 200 %, přičemž obrat se zvýšil i v porovnání s rokem 2019. Cestující přes Omio nakoupili už přes 33 milionů jízdenek a letenek. Rozšiřuje se také tým společnosti, do kterého loni přišlo sto lidí včetně dvaceti v pražském vývojářském centru, kde jich působí již přes 45. Zároveň platforma neustále rozšiřuje množství dopravců integrovaných ve svém systému. Loni jich přibylo přes třicet včetně velkých aerolinek, jako je Air Lingus nebo Air Serbia. Omio rovněž nastartovalo spolupráci s britským Uberem.

Omio je vyhledávací, srovnávací a bookingová platforma založená v roce 2013, která lidem pomáhá najít ta nejlepší dopravní spojení v Evropě a Severní Americe, ať už cestují vlakem, autobusem, letadlem nebo trajektem. Cílem je umožnit lidem cestovat pohodlněji bez složitého vyřizování vícero jízdenek či letenek od různých společností. Díky spolupráci s více než tisícovkou dopravců nabízí až 10 milionů různých tras ve 37 zemích světa, kde si lidé skrz Omio zakoupili již přes 33 milionů jízdenek a letenek. Společnost má více než 350 pracovníků a kromě berlínského sídla má kanceláře v Londýně a v Praze. Právě v české metropoli sídlí významná část jejího vývojářského týmu pod vedením CTO firmy Tomáše Vocetky.

Newsletter