Privátní značky jsou i v Česku díky ekonomické situaci stále oblíbenější, podle Luigi’s Box z nich však e-shopy neumějí dostatečně profitovat

Privátní značky se stávají stále populárnější volbou spotřebitelů, přičemž až 61 % z nich tyto značky preferuje. Tato tendence je způsobena současnou ekonomickou situací a odráží se především v zemích západní Evropy, včetně České republiky. Prodejci si oblíbili privátní značky díky jejich schopnosti nabízet produkty srovnatelné se značkovými výrobky za nižší náklady na výrobu a marketing, což zvyšuje jejich zisky. Průměrná hrubá marže se pohybuje o 25–30 % výše, zejména v potravinářství a drogistickém zboží, a může dosahovat až 80 % v elektronice.

„Privátní značky jsou významným faktorem na trhu a ovlivňují spotřebitelské chování. Například v důsledku ekonomické i zdravotní situace posledních let vnímáme, že zákazníci hledají kvalitní produkty za nižší ceny, a právě produktové řady vyráběné přímo pro supermarkety jsou ideální odpovědí. Už dávno totiž neplatí, že takzvané private labels jsou to nejlevnější zboží ‚bez etikety‘, které najdete na dně regálů. Naopak pro prodejce představují způsob, jak zákazníkům nabídnout kvalitní zboží s vysokou marží, přesto za dostupnou a konkurenceschopnou cenu,“ vysvětluje Roman Dušek, šéf vyhledávání ve slovenské technologické společnosti Luigi’s Box, která pomáhá e-shopům zvyšovat prodeje pomocí umělé inteligence. Její nástroje na optimalizaci vyhledávání a doporučování produktů využívá přes 3 000 evropských e-shopů, patří mezi ně i přední e-commerce hráči Benu, Datart, Electronic-star, Košík.cz či Electroworld.

Například v nabídce online supermarketu Košík.cz tvoří privátní značky zhruba desetinu celého sortimentu. Krom vlastních značek jako Everyday nebo Authentic nabízí Košík.cz také privátní značky svých ověřených partnerů. „Chceme nabídnout co nejkvalitnější značky za dobrou cenu, proto u nás lze nakupovat i privátní produkty prodejců jako Kaufland nebo Delmart, klíčovou roli pro nás hraje strategický partner Makro. O jeho portfolio značek, například Fine Life, METRO Chef či ARO, se opíráme především v krajích, díky čemuž zákazníci mohou vybírat ze širokého portfolia vysoce kvalitních, a přitom cenově dostupných produktů. V rámci non-food segmentu poté zákazníkům nabízíme zboží třeba od značek Marks and Spencer či Ryor,“ dodává Michal Hromek, seniorní produktový manažer online supermarketu Košík.cz.

Prodejci musejí jít zákazníkům naproti

Největší zastoupení mají privátní značky v segmentech potravin a drogerie, podle dat analytické společnosti NielsenIQ představují v řadě kategorií i více než 50 % produktů. „Privátní značky hrají velice důležitou roli pro stálé zákazníky, kteří z nich často skládají hlavní část nákupu a pro které to bývají nejčastěji opakovaně nakupované položky. V případě nových zákazníků je však kvalitní privátní značka, kterou jinde neseženou, právě ten důvod, proč daný e-shop vyzkoušet. Aktivně nám tak díky svému exkluzivnímu obsahu pomáhají s budováním loajality našich zákazníků,“ doplňuje  Hromek.

Podle zkušeností Luigi’s Box však sami zákazníci neřeší, jestli se u daného výrobku zrovna jedná o privátní značku, či nikoli. „Naše data získaná napříč více než třemi tisíci klientskými e-shopy ukazují, že nakupující hledají buď konkrétní kategorie, jako třeba ‚ovocné jogurty‘, nebo specifického výrobce. Cíleně neřeší, a často to ani nevědí, zda jde o produkt od tradičního výrobce, nebo zboží vyráběné na zakázku supermarketu,“ přibližuje Dušek.

Nevyužitý potenciál pro e-shopy

Navzdory oblíbenosti privátních značek však podle Luigi’s Box e-shopy nedostatečně vytěžují jejich potenciál, a připravují se tak o možné zisky. „E-shopům často chybí efektivní nástroje, pomocí kterých by mohly lépe propagovat, cílit a nabízet své privátní značky směrem k zákazníkovi. Zejména se jedná o schopnost produkty lépe pozicovat v produktových kategoriích, o nástroje na doporučování produktů a o zohledňování privátních značek ve vyhledávání,“ komentuje Dušek. Právě konverze z vyhledávání pro e-shopy představují v průměru 20 procent příjmů. Podle dat slovenské technologické firmy však každé třetí neoptimalizované vyhledávání končí bez výsledků, což následně vede 32 procent zákazníků k okamžitému odchodu ze stránky.

Mezi nejčastější chyby neoptimalizovaných vyhledávačů patří neschopnost poradit si s jednotným a množným číslem, překlepy, slangovými výrazy, cizojazyčnými pojmy nebo chybějící větší podporou lokálních jazyků. Využívání strojového překladu e-shopů totiž může vést k neúspěšnému vyhledávání a odrazení zákazníka kvůli nesprávně přeloženým informacím. Dalším velkým nedostatkem trpí e-shopy, které vyhledávají zboží až od tří zadaných písmen. Problém tak může nastat například v segmentu zdravotnictví, když se zákazník snaží najít produkty jako vitamin „D3“ a vyhledávač je nenajde, přestože e-shop zboží nabízí. Optimalizované vyhledávání přitom podle zkušeností Luigi’s Box v průměru zvýší konverze o 10,5 procenta.

Luigi’s Box je přední slovenská technologická firma, která poskytuje e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučení produktů. Pomáhá jim také pochopit, jak využít data o chování zákazníků při nákupu k navyšování prodeje. Vyniká díky jednoduché implementaci do jakéhokoli e-shopu, která zabere pouhých pět minut. Skrze strojové učení a umělou inteligenci umí technologie zjistit, jak nejlépe seřadit výsledky ve vyhledávání nebo který produkt má systém doporučit zákazníkovi. V roce 2014 ji společně založili Gejza Nagy (CEO), Tomáš Kramár (CTO) a Michal Barla (CPO). Technologie Luigi’s Box využívá přes 3 000 e-shopů, mezi jeho největší klienty patří Datart, Electroworld, Benu, O2 či Košík.cz. Loni se Luigi’s Box umístil na prvním místě v žebříčku největšího světového softwarového tržiště G2 v kategorii e-commerce search a dosáhl nejvyšší kategorie Market Leader. Společnost Deloitte jej navíc zařadila do prestižního žebříčku Technology Fast 50 2022 jako jednu z nejrychleji rostoucích technologických firem ve střední Evropě.

Newsletter