Po několika měsících karantény a prvním rozvolňování opatření začínají PR profesionálové odhadovat další vývoj trhu na základě bilance uplynulého období. Podle průzkumu mezi 21 agenturami z globální sítě PR Network přinesla epidemie do oboru řadu výzev, inovací, ale také potvrdila roli kvalitně zpracovaných informací a srozumitelné komunikace. Do budoucna doporučují oslovení šéfové agentur od Mexika po Taiwan hlavně optimistický přístup, digitální transformaci oboru a pokračování v PR a marketingových kampaních.
Průzkum vznikl ve spolupráci s Creative Consulting Group. Majitelů a manažerů PR a reklamních agentur se konzultanti ptali na zhodnocení stávající situace v oboru a rady pro klienty i zaměstnance. Pandemie reklamní a komunikační byznys podle respondentů citelně zasáhla. Firmy se musely vyrovnat hlavně s úbytkem klientů, změnou typu poptávek, restrukturalizací týmu a digitalizací workflow.
Budoucnost oboru vidí dotazované světové agentury spíše optimisticky. Doporučují pokračovat v nastartované digitalizaci workflow a využívání online nástrojů a technologií v PR. „Je to příležitost přijmout nové technologie a trendy, které mohou urychlit digitální transformaci našeho byznysu,“ vysvětluje Héctor Lira Hevia z mexické agentury F1rstcomm Communicacion.
„Význam interní komunikace a digitálních kanálů se stále zvětšuje. V době, kdy se Británie zotavuje, se na ně soustředíme nejvíce,“ potvrzuje z druhé strany oceánu Richard Postins, Managing Director britské agentury Prova PR.
Několik měsíců trvající pandemie přinesla oboru kromě výzev i pozitivní signály. Zatímco marketingové rozpočty klientů se spíše snižovaly, zájem o komunikační disciplíny stagnoval nebo mírně rostl. „Pro agentury byla krize příležitostí ke zvýšení efektivity práce týmů, rozšíření a inovaci služeb, ale také širší kooperaci s dalšími agenturami napříč trhem,“ říká Petr Lesenský, majitel agentury Lesensky.cz, která se ankety zúčastnila za Českou republiku.
Podobný názor zastává i spolumajitelka italské agentury Soluzione Group Anna Pelucchi. Krize podle ní ukázala hodnotu PR. Poskytování správných informací, okamžitě a se správným tone of voice se stalo pro řadu firem i institucí hlavní prioritou.
Z průzkumu mezi agenturami také vyplývá, že kromě zdravotních témat se během pandemie dostala do popředí i společenská odpovědnost firem – ty podniky, které se zapojily do pomoci během krize, ji ve spolupráci s agenturami chtěly aktivně a citlivě komunikovat.
Z rad klientům se v anketě nejčastěji opakoval apel na udržení rozpočtů. Odborníci doporučují rozpočty zásadně nesnižovat a vytrvat v komunikaci. „Dejte více péče zaměstnancům, dodavatelům i komunitě,“ uzavírá Jacky Cheng z čínské agentury CommNow. V souvislosti s dopady pandemie a změnami ekonomiky by však firmy měly nastavit nové cíle kampaní a více dbát na transparentnost.