Bank of England dočasně obnovila nákupy bondů dlouhých splatností. Dlouhý konec výnosové křivky klesl, libra zpevnila. Dolar se dnes obchoduje silnější pod 0,9700 EURUSD. Koruna se drží těsně pod 24,65 za euro.

Průzkum Prazdroje: Úbytek hostů přivedl hospody na sociální sítě. Pivovar jim pomáhá s efektivní propagací

Zdroj: Pilsner Urquell

Koronavirová pandemie nastartovala v hospodách malou digitální revoluci. Skoro třetina tuzemských provozoven začala v posledních dvou letech propagovat své služby a lákat zákazníky prostřednictvím sociálních sítí a internetu, vyplývá z dat Plzeňského Prazdroje. Hospodské k tomu z velké části přiměly časté lockdowny a omezení, kdy on-line reklama výrazně nabyla na účinnosti. Prazdroj pomáhá hospodám školeními a poradenstvím k tomu, aby se propagace nejen rozjela, ale i dlouhodobě úspěšně fungovala.

Celkem dnes digitální formu propagace využívají dvě třetiny hospod, do kterých Prazdroj dodává svá piva a další nápoje. „Dlouhodobě na internetu úspěšně fungují velké sítě restaurací a větší provozovny, zejména z velkých měst. Postupně se k nim ale přidávají i další. Byť jsou hostinští poměrně konzervativní a moderní technologie a sociální sítě jim často příliš neříkají, na základě prodejních dat se nám je daří přesvědčovat o tom, že tato forma propagace je velmi účinná a že dokáže nalákat zejména nové hosty, kteří by jinak do restaurace nezavítali,“ říká Tomáš Mráz, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje. V současné době je podle něj pobídkou i ekonomický vývoj: „V době vysokého růstu nákladů a ekonomického ochlazení hrají roli i nízké náklady na tuto formu propagace.“

Podle průzkumu dnes hospodští ke své propagaci nejvíce vyžívají Facebook (71 %), dvě třetiny restaurací mají uvedené údaje na mapách (Mapy.cz a Google Maps), následují vlastní webové stránky (57 %) a profil na Instagramu (34 %).

Ne všichni ale stále dokáží potenciál propagace využít efektivně. Facebook ovládá bez problémů jen 38 % hospod, Instagram, Google Maps či Mapy.cz necelá třetina. Problémem je i nedostatek času, který práce s propagací vyžaduje, a fluktuace personálu.

Proto Prazdroj formou bezplatných poradenství a školení provozovatelům hospod a restaurací vysvětluje, k čemu je třeba dobrý Google profil, jak se zakládá, a co by na něm nemělo chybět, aby provozovna lákala k návštěvě. Stejně tak, v čem se tato aktivita liší od Facebooku či Instagramu, nebo co by nemělo chybět na webových stránkách. „Pro většinu mladých lidí to je dnes samozřejmé a jednoduché, na sítích jsou jako doma. Velká část podnikatelů na to ale nemá čas a často ani zkušenosti, takže s digitální propagací sami od sebe nezačnou. Proto v našich školeních hospodským pomáháme nejen s pochopením a nastavením digitálního prostředí, ale s nastartováním a rozvojem propagace,“ říká Jakub Zaoral, který má rozvoj hospod v Prazdroji na starosti.

Například populární plzeňská restaurace U Mansfelda zaznamenala po školení a úpravách lepší hodnocení na Google profilu (v průměru 4,4 hvězdiček) a narůst followerů na Facebooku o 22 %, na Instagramu dokonce o 35 %. Plzeňka U Žejdlíků z Mostu zaznamenala 100% nárůst vyhledávání na Google a podobných výsledků dosahují i další zapojené podniky.

Propagace je dominantním důvodem, proč se restaurace a hospody do digitalizace pouštějí. Vedle ní se v hospodách postupně prosazují i další technologie. Třeba rychlou objednávku mobilem nebo přes tablet používá 39 % podniků, platební terminály pro akceptaci karet 51 % restaurací, rozšiřují se i dotykové kasy nebo třeba objednávková a platební aplikace Qerko. Zhruba polovina provozoven vnímá digitalizaci jako klíčovou pro svůj rozvoj, přičemž 70 % se při ní inspiruje nabídkami partnerského pivovaru.

Většina hospod už dnes nabízí digitálně přátelské prostředí pro své hosty. „Zatímco kartou je možné zaplatit zhruba jen v polovině tuzemských podniků, wifi nyní najdeme v téměř 90 % restaurací a hospod v Česku,“ dodává Jakub Zaoral.

Newsletter