Evropské i americké výnosy rostou. Dolar mírně silnější pod 1,0700 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Dnes část zisků odevzdala nad tuto hranici.

Připravte se. Inflační tlaky se blíží plíživými kroky

V dnešním globalizovaném světě může růst mezd v jedné části světa rychle ohrozit vyššími náklady podniky i jinde. Analytici Fidelity International si v nejnovějším výzkumu všímají tlaku na náklady a mzdy, který vzroste v následujících dvanácti měsících. Neočekávají však, že společnosti zareagují dramatickým růstem cen, částečně díky zdravým rezervám v maržích.

Většina společností vypadá, že se bude chovat zdrženlivě. Když ale přijde na zvyšování cen, stále více firem bude zřejmě přesunovat rostoucí vstupní náklady na své klienty. To platí u většiny odvětví, zejména však v oblasti spotřebního zboží, energie a materiálů. Společnosti zabývající se zbytným spotřebním zbožím a průmyslové společnosti mají totiž pravděpodobně méně rezerv.

Rostoucí inflace by s největší pravděpodobností donutila finanční a materiálové společnosti zvýšit marže. Hůře na tom podle analytiků Fidelity International budou průmyslové firmy. Vzhledem k jejich poměrně nedostatečné cenové síle by vyšší inflace pravděpodobně vedla ke kompresi marží. Nicméně deflační faktory jako zlepšení technologií, globalizace a outsourcing však stále silně působí a očekává se, že budou udržovat inflaci pod kontrolou.

 

V posledním roce zaznamenaly vyšší vstupní náklady firem téměř dvě třetiny analytiků Fidelity International. Očekávání zvýšení nákladů v průmyslu, energetice i u materiálů je klasickým ukazatelem, že globální ekonomika je v pozdní fázi ekonomického cyklu. Většina analytiků Fidelity International (72 procent) také očekává v příštích 12 měsících růst mezd v Číně, Evropě a USA. Téměř všichni však předpokládají, že růst bude mírný, s výjimkou regionu EMEA /Latinské Ameriky, kde třetina očekává značné zvýšení mezd. Daňové reformy amerického prezidenta Trumpa mohou zvyšovat inflační tlaky na mzdy, protože se očekává, že by společnosti mohly na své zaměstnance přenést některé z výhod z daňových úlev.

Analytici Fidelity International z Číny zdůrazňují, že rostoucí mzdové náklady napomáhají rychlé automatizaci a podporují technologické inovace napříč „starými“ i „novými“ hospodářskými sektory, neboť se společnosti obávají, že by jinak mohly ztratit globální konkurenční výhodu. Snaha o úspory v nákladech také znamená, že firmy stále hledají levnější výrobní příležitosti, a to naznačuje, že outsourcing bude pokračovat.

Navzdory rostoucím nákladům si většina analytiků Fidelity International myslí, že zvýšení cen v jimi sledovaných společnostech nepřesáhne inflaci. Šest z deseti analytiků napříč odvětvími předpokládá růst cen výstupů v souladu s růstem indexu spotřebitelských cen (CPI). Výjimkou jsou telekomunikace, kde většina očekává, že ceny budou růst o méně než CPI.

Příklad ze Spojených států

Mzdová inflace v USA vykazuje známky oživení. Například potravinářská společnost Aryzta, která se pyšní svými pekařskými specialitami, nedávno vydala varování ohledně zisků – s tím, jak rostou distribuční a pracovní náklady, její podnikání v USA nedosahuje očekávaných výsledků.

Aryzta je jednou z největších světových pekařských firem a vyrábí hamburgerové bulky pro McDonalds. „Pokud sami vytváříte ceny a pokud jsou vaše marže asi 30 procent, pak by malé snížení marží v řádu jednoho nebo dvou procent nemělo tolik vadit. Ale když vaše marže ,plavou na vodě‘, jako u mnoha společností v potravinářském průmyslu, dokonce i relativně malý nárůst nákladů může přinést riziko vašemu podnikání, což jsme viděli v případě Aryzty,“ vysvětluje ředitel výzkumu Fidelity International Christopher Moore.

„Rychlé oživení v USA po ,malé industriální recesi‘ v letech 2014–2015, která zastihla některé firmy nepřipravené, způsobilo, že jsou zde problémy v odvětvích, která závisí na silniční přepravě. Aby zajistili jak nové řidiče, tak i samotná nákladní vozidla, potřebují čas. Ceny za přepravní služby a mzdy řidičů proto rostou, v mnoha případech až dvojciferným růstem. Je to skvělé pro tento průmysl, ale každý, kdo využívá služeb silniční přepravy, musí absorbovat další vstupní náklady,“ doplňuje Moore.

Newsletter