Chytrá bota, lepší došlap, běhání i efektivnější tréning. To řeší miomove

Společnost miomove vyvíjí inovativní technologii pro aktivní podporu životního stylu založenou na speciálních senzorech, analyzuje běh a dokáže uživateli říci, jak běžet efektivněji. V září vyhrála české národní kolo soutěže Creative Business Cup a teď se chystá do Kodaně. O plánech firmy v rozhovoru pro server Roklen24 mluvila CEO Barbora Malaníková.

Kdo přišel s nápadem miomove?

S nápadem přišel Dan Majc, který jako aktivní sportovec hledal možnosti, jak co nejlépe kontrolovat svůj pohyb a progres, zkoušel různé sporty i tréning s osobním trenérem, a hledal nějakou aplikaci nebo technologii, která by mu vyhovovala. A protože žádnou takovou nenašel, rozhodl se, že si vytvoří vlastní. Málokdo si dnes uvědomuje, jak moc je došlap důležitý a co všechno se z něj dá zjistit a co všechno ovlivňuje a na to se chceme zaměřit, protože plocha chodidla zabírá méně než procento lidského těla, a přitom významně ovlivňuje zbylých 99 procent. Je to základ, na kterém stojí celá opěrná a pohybová soustava člověka.

Co název firmy miomove znamená?

miomove znamená můj pohyb (mio – z Italštiny můj, move – anglicky pohyb), protože pohyb je základ existence každé formy života, kdo se nehýbe, ten nežije. Naše technologie je úzce zaměřená na vyhodnocování tlaku vyvíjeného na senzory stélky během pohybové aktivity konkrétního uživatele. A potřebovali jsme nějakou volnou doménu a mymove.com už bylo samozřejmě obsazené.

Jak dlouho projekt běží?

Nápad přišel v roce 2015 a dá se říct, že od roku 2016 pracujeme na vývoji. Začali jsme sportovní mobilní trackovací aplikací typu Runtastic nebo Endomondo, která je prakticky hotová, a na tu jsme schopni připojit chytrou stélku se senzory, analyzuje došlap a pomocí bezdrátového přenosu vyhodnocuje a vizualizuje průběh a fáze došlapu na displeji Vašeho mobilního telefonu.

Jak to máte v miomove rozdělené? 

Dan je vizionář, který má na starosti vývoj a přichází s novými nápady a řešeními a úzce spolupracuje s vědeckým týmem na Univerzitě. Já se starám o řízení a směřování projektu tak, abychom co nejdříve dosáhli cíle zaujali správného zákazníka.

Jak velký je zbytek týmu?

Máme tým vědců na Centru Polymerních Systémů, což je jedno z nejlépe vybavených výzkumných a vývojových center v Evropě, při Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, tým vývojářů pro HW, a programátory, kteří se starají o mobilní aplikaci. Dohromady na tom pracuje asi deset lidí, z nichž každý má na starost svou část projektu a všichni dohromady spolu pravidelně komunikujeme tak, abychom společně došli k cíli.

Jak se připravujete na pitch v Kodani? Uděláte proti Plzni nějaké změny?

Na přípravu na Kodaň zatím nebylo moc času, ale rozhodně se chceme zaměřit na oslovení lidí, kteří budou sedět v porotě, takže prezentace bude určitě trochu jiná než byla v Plzni. Za prvé jsme od té doby projekt trochu posunuli a Creative Business Cup, jak už název napovídá, je orientován na kreativní řešení s mezinárodním uplatněním a na to se chceme v prezentaci zaměřit. Kreativní jsme rozhodně v tom, že máme technologii s možnostmi, které zatím nikdo nevyvinul a každý den hledáme nové cesty, jak je co nejlépe uplatnit v praxi. Oproti komerčním senzorům dokážou ty naše měřit v daleko větším rozsahu a navíc jsou velice flexibilní a tím získáváme výhodu oproti ostatním.

Jak jste se posunuli s produktem?

V San Franciscu jsme představili první fázi prototypu, na kterém jsme si ověřili funkčnost technologie a zájem mezinárodního trhu, ale nejedná se zatím o produkt, který by byl připravený k prodeji. Navíc nedávno se nám podařilo vymyslet revoluční řešení na bázi jiných materiálů a technologií ve stélce, takže další verze prototypu kterou bychom chtěli mít do konce roku bude vypadat úplně jinak.Tak to ale je, to je prostě inovativní vývoj, který nám postupně ukazuje tu nejlepší možnou cestu.

Které firmy už mají o produkt zájem?

Jednali jsme například s mezinárodním distributorem zdravotnických pomůcek, který je ochotný nám konečný produkt distribuovat do celého světa, máme ověřený zájem fyzioterapeutických center, které by chytrou stélku rádi využili pro své pacienty, jsme v úzkém kontaktu s Univerzitou Tomáše Bati, která nám pomůže s prototypováním a má silnou vazbu na nejvyšší vedení společnosti Baťa a.s., které už jsme prototyp také představili a pro zahájení sériové výroby komunikujeme s místním výrobcem obuvi Prabos. Do budoucna bychom se ale chtěli spojit s výrobcem sportovní obuvi, protože věříme tomu, že náš produkt bude velkým přínosem pro běžce, ať už profesionální nebo amatérské, kterých v současnosti stále více přibývá a to jsou lidé, kteří si už dnes uvědomují důležitost správné běžecké techniky, která vychází z došlapu.

Spolupracujete s některými firmami v ČR?

Zatím oficiálně ne, ale vše je v jednání a rádi bychom nějakou intenzivní spolupráci navázali už v ČR, než se vydáme do světa.

Kdo budou ambasadoři?

V první řade Miloš Škorpil, zakladatel běžecké školy v ČR, člověk, který celý život běhá a lidi z celé ČR za ním jezdí, aby je naučil běhat, protože Miloš je ten nejlepší odborník v této oblasti, absolvoval spoustu maratonů po celém světě a za tu dobu se naučil tu nejlepší běžeckou techniku, pomocí které se zapojují a posilňují ty správné svaly chodidla, což zpevňuje celé tělo a předchází nepříjemným zraněním a bolestem, ať už je to bolest zad, kloubů, nebo migrény, které začínají u krční páteře. Další je třeba Petr Vabroušek, několikanásobný mistr světa v triatlonu, profesionální sportovec a rodák ze Zlína, který nám fandí a věřím že další budou brzo přibývat.

Jakou máte zpětnou vazbu od lékařů, podiatrů?

Rozhodně pozitivní. Od nich také víme, že v současnosti na trhu neexistuje mobilní zařízení pro uživatele, pacienty, kterým by se dal monitorovat došlap mimo ordinaci bez dohledu odborníka, aby tak mohli kontrolovat správnost rehabilitace, cvičení, nebo tréningu.

Jaké máte krátkodobé cíle? Co byste chtěli dosáhnout do konce roku?

Krátkodobé cíle jsou zaměřené na dokončení vývoje další fáze prototypu včetně nových materiálů, čehož bychom chtěli do konce roku dosáhnout a pak rozšířit mezi ambasadory a sbírat data a zpětnou vazbu. Během této doby bychom chtěli začít oslovovat potenciální partnery, výrobce sportovní obuvi.

Jaký je dlouhodobý cíl?

Dlouhodobý cíl je nalézt partnera na poli silných mezinárodních sportovních značek, kde panuje velký konkurenční boj a předhánějí se v nabízení inovací pro své zákazníky. Věříme, že právě teď, kdy je světový trh s wearebles zařízeními, mobilními aplikacemi a technologiemi podporujícími aktivní životní styl světové populace na vzestupu a má stále vzrůstající tendenci, je ten správný čas uspět i s naším projektem.

Dá se nějak popsat váš „typický zákazník“?

Jsme vývojáři technologie, takže nemáme v plánu dodávat přímo koncovým zákazníkům, ale chceme technologii nabídnout výrobcům už stávajících značek, které mají vlastní distribuční síť a zákazníky. Pokud bychom si mohli vybírat, tak ideálně by náš zákazník měl být mezinárodní výrobce sportovní obuvi, který by chytrou botu dostal na trh.

CEO Miomove Barbora Malaníková

Jaké předpokládáte finanční výsledky za tento rok? Budete v zisku? Případně kdy plánujete být v zisku?

Letos velmi pravděpodobně ještě v zisku nebudeme, i když by to bylo hezké. Momentálně máme první funkční prototyp, na kterém jsme si ověřili, že technologie funguje a zajímá širokou veřejnost, ale ještě je třeba pár věcí odladit. Začít oslovovat potenciální zákazníky máme v plánu v první polovině příštího roku.

Které sporty jsou nejvhodnější pro váš produkt? Jsou naopak nějaké sporty, ve kterých ho nelze využít?

V první fázi produkt představujeme jako chytrou botu, která pomůže běžcům lépe běhat a zefektivnit tréning. Je to z toho důvodu, že běh je momentálně nejvíce masově rozšířený sport a běžců přibývá, tím pádem i lidí, kteří přemýšlejí nad svým pohybem, a i když se na první pohled může zdát, že běh je jednoduchá záležitost a umí to každý a hned, opak je ale pravdou a lidé, kteří to s běháním myslí vážně čím dál častěji vyhledávají speciální trenéry a fyzioterapeuty, a to je právě prostor pro naše řešení. Možnosti naší technologie jsou ale mnohem širší, při správné kombinaci algoritmů můžeme zefektivňovat tréningy prakticky jakéhokoliv sportu.

Na Indiegogo váš projekt nevybral žádné peníze. Proč? Rozhodli jste se nakonec od této kampaně ustoupit?

Kampaň na Indiegogo jsme spustili před rokem a tehdy jsme na to nebyli vůbec připravení. Od té doby jsme udělali spoustu kroků a rozhodnutí, které nás posunuly úplně jinam. Tehdy nám to nevyšlo, ale troufám si říct, že to byla dobrá zkušenost, která nás naučila, že takto se to dělat nemá a kromě ztráty našeho času, nás to nic nestálo.

Barbora Malaníková miluje pohyb a nedokáže si bez něj představit život. Pravidelně běhá, jezdí na koni a s foťákem na krku objevuje krásy vysokohorských štítů. Studovala na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, má pracovní zkušenosti z různých úspěšných firem ve Zlínském regionu a věří, že miomove je nejlepší možnost, jak pomoci lidem najít a udržet si cestu aktivního životního stylu.
Daniel Majc je zastáncem aktivního životního stylu. Vystudoval elektrotechniku, absolvoval zkoušky z geodézie, metrologie a měření fyzikálních veličin. Jeho cílem je vývoj technologií, které mohou pomoci poskytovat maximum informací o těle při pohybu.

Newsletter