Zkrotit technologie? Chce to kreativitu a řemeslné dovednosti


17:21 • 23. srpna 2018

Tagy: Algotech, ČR, firmy, IT

Technologie mají hlavně pomáhat a nemají být uživatelům na obtíž. K tomu, abyste technologie správně ovládli, potřebujete kreativitu a řemeslné dovednosti. V rozhovoru pro server Roklen24 to řekl František Zeman, šéf firmy Algotech, která je součástí nadnárodní korporace Algotech.

Algotech vznikl v roce 1997 pod názvem Tservis97 jako maličká společnost zabývající se opravou telekomunikačního hardware. Jak na tyto začátky vzpomínáte?

Tenkrát jsem ještě stál mimo firmu, ale dodnes obdivuji dovednost pánů, kteří uměli opravovat koncová zařízení s pájkou v ruce. Jeden z nich je stále ještě u nás, ale už se zabývá spíše komunikačními protokoly.

Jaký byl Váš první počítač?

X86 XT s 1MB RAM a nezvykle velkým HDD – 40MB. Operační systém MS-DOS 3.0 a hra Prince of the Persia – to byl leden 1990.

Kdo byli první klienti Algotech? Co jste pro ně zajišťovali?

Algotech v počátcích pracoval jako servisní organizace společnosti Avaya. Prvním velkým přímým zákazníkem byla společnost Czech Online, které jsme dodali veškeré technologie pro call centrum včetně integrace jejich zákaznické databáze.

Dají se nějak specifikovat či roztřídit současní klienti Algotech?

Jsou to hlavně banky, další finanční instituce, výrobní podniky, nebo poskytovatelé energií. V této oblasti už nemůžeme v ČR růst do výšky (lepší zákazníci už u nás nejsou), ale pouze do šířky, a to se nám daří. Zároveň službami okolo cloudu a GDPR získáváme do našeho portfolia nové zákazníky z různorodých oborů, a to nás také nesmírně baví. Konkrétně v cloudových řešeních se objevují pořád nové problémy, díky kterým se vlastně z podnětu zákazníka stále učíme nové věci.

Na webových stránkách uvádíte, že druhým důležitým milníkem společnosti byl rok 2010. Můžete přiblížit proč?

V roce 2010 jsme koupili ERP (plánování podnikových zdrojů) divizi společnosti BSC Praha a tato akvizice z nás udělala dostatečně velkého hráče, abychom byli schopni pomáhat velkým zákazníkům napřímo. Do té doby jsme museli mít mezi sebou vždy nějakého silného partnera. Je to ten stejný problém, co má většina začínajících firem dnes a my jsme otevřeni jakékoliv pomoci v této oblasti.

Další věc, kterou jsem našel na vašem firemním webu, jsou čtyři poselství, které považujete za klíčové. Které to jsou a proč právě tato čtveřice?

Jsme technologická firma a věříme, že technologie mají hlavně pomáhat a nemají být uživatelům na obtíž. Tudíž první z poselství je, že technologie jsou Pomoc. K tomu, abyste technologie správně ovládli, potřebujete Kreativitu a Řemeslné dovednosti, ale hlavně věříme, že technologie jsou o Lidech, kteří je instalují a udržují, a kteří je používají. Právě proto je pro nás velmi důležitá péče o lidi a jejich vzdělávání, a to jak interně, tak externě. Vztahy stavíme na dlouhodobé spolupráci a klademe důraz na každého jednotlivého zaměstnance na jakékoliv pozici.Tato sada poselství nám následně pomáhá se orientovat ve složitějších situacích a je pro nás také dobrým každodenním vodítkem. Nezapomínáme ani na ostatní, kterým prostřednictvím vlastního nadačního fondu pomáháme. (www.algonadace.cz)

Jaká je dnes majetková struktura firmy?

Dnes je firma vlastněna fyzickými osobami, z nichž většina je v Algotechu zaměstnána. Já sám držím nadpoloviční většinu.

Můžete vyjmenovat hlavní oblasti vašeho podnikání?

Stojíme na čtyřech silných nohách. Podniková telekomunikace a kontaktní centra s podporou Avaya technologie, ERP systémy s podporou Oracle aplikací, Cloudové služby z vlastního datového centra a CRM na technologii Sugar CRM. Tyto čtyři oblasti jsou obaleny profesionální podporou, která je dostupná 24 hodin denně, a která zajišťuje trvalé monitoringy a správu systémů, které podporujeme.

V roce 2012 jste spustili vlastní datové centrum? Jak vypadá nyní? Jakou má kapacitu?

Tím, že se technologie fyzicky zmenšují, se zvyšuje kapacita centra. Z tohoto důvodu máme místo na velký růst. Cloudová řešení jsou pro nás zkrátka jednou z priorit. Zároveň rozkládáme rizika provozu a prostřednictvím partnerů provozujeme klíčové aplikace na třech lokalitách. Tím jsme jedineční. Důležité také je, že náš provoz je profitabilní a máme tudíž prostředky na rozvoj. To je v našem prostředí také docela unikátní.

V květnu jste oznámili akvizici firmy Sugar Factory. Co si od ní slibujete?

Je to logické doplnění našeho portfolia o CRM systém (Sugar CRM) a zároveň dvacítka mladých, energických a nesmírně šikovných lidí. My se můžeme učit od nich a oni od nás. Funguje to naprosto skvěle.

V posledních měsících, a v květnu to eskalovalo, se řeší GDPR. Jak se implementace GDPR promítla ve vašem podnikání?

Pozitivně a skoro rok jsme v této oblasti velmi aktivní. Od 1. července máme oddělení, které se přímo zabývá implementací nařízení ve firmách a také poskytováním DPO pracovníka jako služby. Tato nabídka zapadla do našeho podnikání úplně přirozeně a jsme na trhu bráni jako leader. Naší ambicí je, aby to byl další silný pilíř našeho podnikání.

Vaši technici jsou „available“ 24 hodin denně. Do dvou a půl hodiny při problémech garantujete provozuschopný stav. Jak těžké je toto zajistit?

Je. Není to jen o dostatku odborníků na každou oblast, ale také o správné organizaci. Na prvním místě ale musíte mít pro tyto věci srdce a uvědomovat si, jak je to důležité. Věřím, že tuto atmosféru se nám daří i díky našim poselstvím vytvářet, a proto se na nás mohou naši zákazníci spolehnout.

Dočkáme se podle Vás blackoutu? Jak jste na možná dlouhodobý výpadek připraveni? Lze se na velký blackout vůbec připravit?

Nejsem odborník na energetiku, ale podle laických diskuzí, které občas vedu s lidmi, co se v tom orientují, nabývám dojmu, že se to i u nás stát musí. Nároky na rozvodnou infrastrukturu jsou rok od roku vyšší (klimatizace, elektromobily atp.) a síť na to není připravena, ani připravována. Představte si, že by někde v hustší zástavbě nabíjela půlka lidí elektromobil. To by prostě nefungovalo. Datová centra mají svoje nezávislé napájení a dieselové agregáty. K čemu to ale bude dobré, když elektřina nebude u spotřebitelů? Vaše otázka mě navedla k tomu, že si na chalupu už konečně koupím malou elektrocentrálu a aspoň si během blackoutu nabiju mobil…který mi pak bude k ničemu, protože nepojede síť :)

Jak vnímáte hrozbu různých kyberútoků, hackerů apod.?

Za Algotech vnímáme tyto hrozby velmi výrazně a staráme se podle toho o naše procesy a technologie. Pracujeme s daty našich zákazníků a jejich bezpečí je pro nás nejvyšší prioritou. Soukromě si pořád říkám, že k získávání dat někoho jiného musím mít nějaký důvod, a to opravdu dobrý. A když se budu chovat tak, aby nikdo ten důvod neměl, tak bych měl být v klidu.

Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.