Čtyři divné ekonomické studie dokazující, že lidé jsou také divní


10:11 • 25. května 2018

Tagy: ekonomie, Behaviorální ekonomie, spotřebitelé

O ekonomech a jejich práci koluje na světě slušná řada krátkých, ale za to pěkně posměšných vtipů. Mezi ty klasické patří například: „Slyšeli jste o ekonomovi, který skočil do bazénu a rozbil si hlavu? Zapomněl na sezónní očištění.“ Anebo: „Věděli jste, že ekonomové předpověděli 9 z posledních 5 krizí?“ Případně: „Prvním ekonomem byl bezpochyby Kryštof Kolumbus. Nevěděl, kam jde. Když se tam dostal, nevěděl, kde je. A na to všechno dostal vládní grant.“

Nicméně lidé nemají ekonomům co vyčítat, jelikož - jak zjistili ekonomové - (i) oni se často chovají pěkně divně, a to zejména při nakupování. Důkazem toho budiž následující čtyři akademické studie, které shromáždil server Time

Víte, jak vás klamou obchodníci?

Ukažte svaly, utraťte méně

První citovaná studie se zabývala tím, jak lidské nákupní rozhodování ovlivní to, když během nákupu zatne svoje svaly. Věřte tomu nebo ne, ale autoři dospěli k závěru, že když budete při nakupování zatínat svaly, nebudete zbytečně utrácet za zbytečnosti, které ve skutečnosti nepotřebujete. Zatnutí svalů totiž posílí vaši vůli, a vy tak budete schopni lépe odolat „touze koupit“. Jak píší sami autoři:

„Mysl a tělo jsou tak těsně svázané, že pouze ztuhlé svaly mohou aktivovat vůli. Takže prosté provádění těchto tělesných pohybů, které obvykle plynou z úsilí a odhodlání, může sloužit jako nevědomý zdroj k posílení vůle, a usnadní tak sebeovládání a zlepší blahobyt spotřebitelů.“

Košíky ničí vůli

Co však může vaši vůli při nakupování naopak zničit, je košík, který musíte po celém obchodě nosit. Právě ta tíha nákupního košíku a z jeho nošení plynoucí námaha vás může snadno zlomit, a vy tak neodoláte pokušení v podobě nějaké dobroty, která vám zrovna padne do oka. Alespoň to platí podle druhé citované studie, z jejíchž závěrů vyplývá, že lidé dělají hospodárnější nákupní rozhodnutí a kupují méně nezdravých potravin, když nakupují s vozíkem, a nikoli s košíkem, který musí nosit.

 

Zet nakupuje nejrychleji

Jestli jste někdy přemýšleli nad tím, a pravděpodobně ne, jak rychle který člověk nakupuje, teď se to dozvíte. Třetí citovaná studie totiž zjistila, že to závisí na tom, jakým písmenem začíná vaše příjmení. Přesněji řečeno na tom, v jaké části abecedy najdete jeho počáteční písmeno. Přitom platí, že čím později se zde vyskytuje, tím rychleji pravděpodobně dokážete činit svá nákupní rozhodnutí. Podle autorů to souvisí s tím, že pokud vaše příjmení začíná písmenem Z, ve škole jste vždycky se vším přišli na řadu až jako poslední, a o to více jste se tak naučili sebekontrole, ale i využívání dostupných příležitostí.

Diagnóza? Výplata!

Poslední citovaná studie přináší ty nejvarovnější závěry. Pokud by vás zajímalo, kdy je nepravděpodobnější, že zemřete, tak je to následujících pár dní poté, co dostanete výplatu. Autoři to vysvětlují tím, že když máte k dispozici hodně peněz, utratíte je za něco nezdravého či nebezpečného, co vás možná zabije. Nejspíš to podle autorů však bude až po druhé výplatě, jelikož z té první budete muset zaplatit účty.

Sedm marketingových mouder z behaviorální ekonomie

RSS

Je studentkou Národohospodářské fakulty VŠE v Praze a spolupracovnicí Roklen24. Má ráda knihy, němčinu a filozofii Friedricha Nietzscheho. Zajímá se o behaviorální ekonomii.



Přejít na diskusi

Top zprávy




Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.