Amazon efekt: Internetový gigant požírá retailový svět

Když Jeff Bezos začínal v raných dobách rozvoje internetu s internetovým knihkupectvím Cadabra.com, aby jej poté přejmenoval podle řeky Amazonky, jistě netušil, že se z něj stane jeden z nejúspěšnějších internetových obchodů svého druhu. Amazon však není jenom obchod, je to fenomén, který do značné míry změnil tvář retailového světa.

Zatímco v souvislosti s americkými obchodními centry a kamennými řetězci jste mohli v letošním roce číst o „retailové apokalypse“, kdy spoustu obchodů postihla vlna zavírání, internetové nakupování naopak stále nabývá na popularitě. Jak ukazuje následující graf ze serveru Zero Hedge, z celkového objemu prodeje je ten internetový sice stále v menšině, avšak jeho podíl ve vyspělých zemích dynamicky roste.

Spojené státy a jejich maloobchodní apokalypsa

V souvislosti s on-line nakupováním pak patrně nejčastěji uslyšíte o internetovém obchodě Amazon, který v posledních letech doslova „požírá“ retailový svět. Jak v infografice ukázal server Visual Capitalist, svou tržní hodnotou předběhl Amazon všechny významné tradiční retailové řetězce už v roce 2016, přičemž mu na to stačilo pouhé desetiletí.

A jak ve své infografice ukazuje server Sellbrite, nyní je Amazon – měřeno tržní hodnotou – větší než všechny tradiční prodejní řetězce dohromady.

USA stále v krizi? Může za to McDonald´s, Walmart a skrblíci

Mezi internetovými obchody hraje Amazon přirozeně dominantní roli, přičemž v roce 2021 by měl ovládnout celou polovinu trhu.

Stejně výmluvný obrázek dává tento graf ze serveru CNBC, který na jedné straně ukazuje meziroční růst (ve skutečnosti vlastně pokles) objemu prodeje kamenných obchodů a na straně druhé dynamický růst tržního podílu Amazonu.

Není tedy divu, že se čím dál častěji mluví o tzv. Amazon efektu, který má nezanedbatelné důsledky (nejen) pro americkou ekonomiku. S tím, jak se retailový byznys přesouvá do on-line světa, nejen upadají tradiční kamenné obchody a řetězce, ale také může docházet k nižšímu růstu cen, či dokonce jejich poklesu. To je způsobeno především dvěma faktory: on-line byznys jednak rapidně zvyšuje konkurenci, což nutí prodejce snižovat marže, a navíc internetoví prodejci bez kamenných poboček dokážou přirozeně pracovat s daleko nižšími náklady, a tím pádem mohou nabídnout i nižší ceny. Tento „Amazon efekt“ je tak často považován za zabijáka inflace ve spotřebitelském prostředí.

Internetový gigant je větší než malá země. Víte o koho jde?

 

 

Newsletter