Pro radost byznysmenů. Londýn – New York za čtyři hodiny


19:28 • 11. ledna 2018

Tagy: letecká doprava, Technologie, Lockheed Martin, USA

Letadlo Concorde v některých lidech stále vzbuzuje respekt, strach či obdiv. Zároveň jde však i o luxus, efektivitu a vrchol technologie. Roky po zákazu provozu tohoto dopravního nadzvukového letadla přichází s novým projektem firma Lockheed Martin. Především byznysmeni a movitější lidé se tak mají na co těšit. Pohovky na palubě, rychlost vyšší než 2300 kilometrů za hodinu a let přes Pacifik za 5 hodin, to vše by měl nový dopravní letoun splňovat.

Přední výrobce letecké techniky Lockheed Martin se dohodl s firmou Aerion, že do roku 2023 vytvoří superletadlo, které by mělo sloužit zejména byznysmenům a jejich dopravě na dlouhé vzdálenosti. Byznys letadlo by mělo nést název Aerion AS2 a mělo by být připraveno k oficiální certifikaci v roce 2025. V roce 2018 budou obě firmy pracovat na nastavení rámce projektu, který, na rozdíl od slavného Concordu, pojme na palubu pouze 12 cestujících.

Provozovatel byznys letů firma Flexjet si už v roce 2015 přeobjednala 20 kusů modelu AS2. Letoun by měl být schopný vyvinout rychlost až 1,4 machu, což je více než 2300 kilometrů za hodinu. Podle propočtů by tedy mohli být byznysmeni přepraveni z Londýna do New Yorku za pouhé 4 hodiny  v současnosti stejný let trvá 7 hodin. Ideou je, aby zaneprázdnění lidé mohli létat přes Atlantik doslova „na otočku“. Ráno do cílové destinace a večer zpět, o poptávku by tedy lety zřejmě neměly nouzi.

„Spolupráce obou firem je absolutně klíčová k obnově nadzvukových dopravních letů. Co se týče know-how o supersonických letadlech, je firma Lockheed Martin absolutní špičkou. Navíc s nimi sdílíme ideu dlouhodobého vývoje efektivních dopravních letadel,“ uvedl v tiskové zprávě předseda představenstva firmy Aerion Robert M. Bass.

CEO ClaimAir: Létáte? Pak jsme Vaši andělé na cestách

Aerion už na vývoji AS2 pracuje dva a půl roku. Původní spolupráce probíhala s francouzskou firmou Airbus. Společnosti společně vyvinuly design křídel a konstrukce. Pro další vývoj ale bylo nutné se spojit s firmou Lockheed Martin, která v minulosti vyvinula nadzvuková bojová letadla jako F-16, F-22 nebo F-35.

Poslední oficiální dopravní let nadzvukovým letadlem byl uskutečněn v roce 2003, výsledkem byla havárie letounu Concorde. Aerion ve spolupráci s Lockheed Martin ale nejsou jedinými firmami, které se o obnovu nadzvukové dopravy zajímají. Startup Boom Supersonic z Denveru získal investici 10 milionů dolarů od Japan Airlines. Od stejného startupu vlastní opci na nákup prvních 10 letadel například firma Virgin miliardáře Richarda Bransona.

Těžba kryptoměn jako hrozba pro organizace? Riziko roste!

RSS

Student navazujícího magisterského studia Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze. Jeho oborem je hospodářská správa a hospodářské a politické dějiny 20. století. Zajímá se o ekonomii, finanční trhy a politiku.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.