Evropské i americké výnosy rostou. Dolar mírně silnější pod 1,0700 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Dnes část zisků odevzdala nad tuto hranici.

Výdaje na Valentýna stouply za poslední tři roky celosvětově o 17 %, v České republice o 56 %

Zamilovaní po celém světě utrácejí víc než kdy dříve a v Česku obzvlášť. V období bezprostředně před dnem svatého Valentýna došlo za poslední tři roky k nárůstu karetních transakcí o 31 procent, v České republice dokonce o 83 procent. Co do tempa růstu překonává „romantická ekonomika“ tu celosvětovou až pětinásobně: od roku 2017 se výdaje v souvislosti s valentýnským svátkem zvýšily o 17 procent. Tyto trendy se nevyhýbají ani Čechům, kteří stále častěji kupují valentýnské dárky na internetu. Za uplynulé tři roky se u nás zvýšil počet valentýnských online platebních transakcí o neskutečných 359 procent. Vyplývá to z aktuálního přehledu Mastercard Love Index.

Za valentýnské dárky lidé celosvětově v minulém roce utratili téměř 32 milionu dolarů. Ještě v roce 2017 to bylo něco přes 20,5 milionu dolarů. Průzkum Love Index společnosti Mastercard vychází z údajů o karetních transakcích z 53 zemí světa, včetně České republiky. Ukazuje, že Češi zvýšili své výdaje související s Valentýnem od roku 2017 až o 56 procent. Valentýnské nákupy jsou zároveň častěji hrazeny platební kartou. Celkový počet karetních transakcí u nás v tomto období loni stoupl o 83 procent. Nejoblíbenějšími dárky mezi zamilovanými zůstávají květiny a šperky. Češi utratili v roce 2019 za šperky o 21 procent více než v roce 2017. Výdaje za květiny ve stejném období stouply dokonce o 92 procent.

„Mastercard Love Index přináší jedinečný pohled na to, jak se mění nákupní chování v průběhu posledních let. Lidé stále více upřednostňují zážitky a kvalitně strávený společný čas a očekáváme, že tento trend bude v dalších letech i nadále posilovat,“ řekl generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný. „Z výsledků také vidíme, že jednoduchost a bezpečnost karetních plateb je pro Čechy stále větší samozřejmostí, a to na internetu, v restauracích, hotelech i kamenných obchodech,“ dodal Michal Čarný.

Mezi nejpopulárnější valentýnské investice v loňském roce patřily hotelové služby. V celosvětovém měřítku stoupl počet výdajů za hotelové ubytování o 22 procent a celková útrata za letenky a pobyty dosáhla ohromujících 2,2 miliardy dolarů. Česká republika za těmito trendy nezaostává a romantické cesty se těší mezi Čechy velké popularitě. Počet transakcí za hotelové služby u nás loni stoupl o polovinu oproti roku 2017. Ubytování tvořilo deset procent všech výdajů spojených s Valentýnem. Češi loni utratili v souvislosti s Valentýnem téměř 12 milionů dolarů za letenky a jízdenky.

I nadále platí, že láska prochází žaludkem. Od roku 2017 došlo ve světovém měřítku k 32procetnímu nárůstu transakcí v restauracích, přičemž celkové výdaje za romantická posezení se ve stejném období zvýšily o 16 procent na hodnotu 3,4 miliardy dolarů za rok 2019. Češi na Valentýna v roce 2019 utratili v restauracích téměř 12 milionu dolarů. Ve srovnání s rokem 2017 to představuje až 98procentní nárůst počtu karetních transakcí a až 88procentní nárůst výdajů.

Češi stále častěji shánějí dárky k Valentýnu na internetu. Za poslední tři roky zaznamenaly online transakce uskutečněné v předvalentýnském období v Čechách nárůst o 359 procent. A mezi těmi, kteří nadále dávají přednost nákupům v kamenných prodejnách, raketově roste množství zákazníků platících bezkontaktně. Od roku 2017 došlo k nárůstu o celých 89 procent.

Průzkum ukázal, že v minulém roce se většina transakcí spojených s Dnem sv. Valentýna u nás zrealizovala 11. února, zatímco v roce 2018 to bylo 12. února a v roce 2017 den před, tedy 13. února.

Newsletter