Logistický broker. Denně tisíc přeprav díky umělé inteligenci


16:20 • 29. března 2019

Tagy: ČR, Startup, logistika, doprava, Shipvio, Saúdská Arábie, umělá inteligence

Shipvio chce automatizovat logistiku. Chceme se dostat do bodu, kdy náš dispečer bude schopen zvládnout denně tisíc přeprav za pomoci umělé inteligence. Našim zákazníkům chceme dopřát zážitek toho, že si objednají na jeden klik auto a pak už nic neřeší. V rozhovoru pro server Roklen24 to řekl CEO Shipvio André Dravecký.

Měli jsme spolu možnosti hovořit při natáčení videa pro Roklen24 po finále Startup World Cup Summitu v květnu 2017. Do titulku jsme tehdy dali „CEO Shipvio Dravecký: Sice čtvrtí, ale na pódiu s Wozniakem“. Jak velkou cestu od té doby firma urazila? Jak vzpomínáte na finále v Silicon Valley?

Jedině v dobrém. Byla to výborná zkušenost. Prezentovat před více jak tisícovkou lidí svoji firmu v San Franciscu se nepoštěstí jen tak.

Mrzí Vás, že jste ve Valley skončili čtvrtí a „nedostali se na bednu“? Přeci jen, bylo to blízko...

Mrzí i nemrzí. Bylo by to hezké, ale stejně si za to člověk nic nekoupí. Zákazníky nezajímá, jestli jsme skončili první, nebo poslední. Zajímá je schopnost doručit službu, a to je to hlavní.

Co Vám dalo vítězství soutěži Startup World Cup Summit, která se konala v roce 2017 v Praze?

Skvělé PR, zajímavý potenciál u klientů a rozhodně nám to pomohlo otevřít dveře k investorům.

Můžete čtenářům připomenout, jak vznikl nápad založit Shipvio?

Pocházím s logistické rodiny. Taťka má dopravní firmu již přes 20 let, takže se v tomto byznysu od mala pohybuji. Pracoval jsem také pro jednu spedici při studiu na univerzitě a tam jsem si uvědomil, jak se vše dělá manuálně. I na základní věci je totiž potřeba člověk a nic se neautomatizuje, což je škoda, jelikož pak firmy ztrácí čas a peníze. Proto mě napadlo Shipvio. Chceme zákazníkům dopřát zážitek toho, že si objednají na jeden klik auto a pak už nic neřeší.

Co Shipvio umí? Můžete popsat produkt?

Shipvio se v budoucnu stane první automatizovanou spediční firmou. To znamená, že zákazníka propojíme s daným autem skrze naši platformu na základě dat a provedeme ho celou přepravou bez nutnosti jeho zásahu. V současné chvíli jsme stále na začátku, jelikož jsme v minulém roce trošku upravili naše zaměření. Máme ovšem již jasnou roadmapu a vizi, kam chceme dojít.

Sledujete konkurenci v zahraničí? Je nějaká firma, která je pro Shipvio inspirací?

Samozřejmě sledujeme. Velkou inspirací je zejména americký Convoy, jejich cesta je neuvěřitelná. Nedá se to ovšem srovnávat s Evropou. Ekosystém pro startupy v USA a v EU je jiný, v Evropě vše trvá déle.

Kolik máte aktuálně zaměstnanců a o jaké pozice se jedná?

Aktuálně je nás v Evropě čtrnáct, jedná se o vývojáře, dispečery, obchodní oddělení, data a finance. V Saúdské Arábii teď budeme nabírat tým čtyř lidí.

Od investorů se vám podařilo sehnat nižší desítky milionů korun. Na co je Shipvio využilo či využije?

Velkou část jsme využili na expanzi do Saúdské Arábie. Po produktové stránce se teď chceme zaměřit na automatizaci práce dispečera a vytvořit do budoucna vlastního dispečera na bázi umělé inteligence.

Startup Shipvio přilákal investory, s přepravami 15x objel zeměkouli

Během listopadu se vám podařilo připravit expanzi do Saúdské Arábie. Jaký je tamní trh? Jaké jsou rozdíly?

Teprve tam budeme naší službu spouštět, takže uvidíme. Tamní trh je jiný, jiná kultura, jiní lidé a jiné procesy. Je ovšem strašně zajímavý a má obrovský potenciál, věřím, že v budoucnu to pro nás bude obrovský zdroj příjmů.

Jak důležitá je pro Shipvio podpora inkubátoru UP21?

UP21 je náš parťák a jeho podpora je velice důležitá. Jsou v tom s námi od začátku v dobrém i ve zlém a za to jim patří velký dík.

Jaké máte plány v letošním roce?

Otevřít čtyři zahraniční trhy a zejména se pořádně opřít do tvorby umělé inteligence, která jednou nahradí velkou část dispečerské práce.

A dlouhodobé cíle? Čeho byste chtěl dosáhnout?

Automatizovat logistiku. Chceme se dostat do bodu, kdy náš dispečer bude schopen zvládnout denně tisíc přeprav za pomoci umělé inteligence. V současné době jsou dispečeři ve spedicích schopni obhospodařit 10 až 20 aut denně a tím pádem je nemožné škálovat spediční byznys.

Jaký je Váš oblíbený dopravní prostředek?

Auto. Ale osobní. Od malička mám strašně rád auta a moc mě baví řízení. Kamion nemám, ale doufám, že si v budoucnu Shipvio nějaké kamiony, ideálně od Tesly, pořídí.

Co byste poradil začínajícím českým startupům?

Ať mluví co nejvíc se svými zákazníky. Nikdo jim nedá lepší zpětnou vazbu, než zákazník.

Máte nějakou radu pro účastníky letošního finále SWCSummitu?

Užijte si to! A určitě si vyzkoušejte stage nanečisto, mně to strašně pomohlo.

André Dravecký založil ShipVio koncem roku 2015 a o rok později i uvedl do provozu. Je nadšený zastánce startupů a mobilních technologií obecně a rád pracuje s nadanými lidmi. V současnosti žije v Praze. Studium mezinárodních vztahů a diplomacie ukončil magisterským titulem s vyznamenáním.
Shipvio přináší nástroj, kterým si zákazník zařídí přepravy na pár kliknutí myši. Cílem služby je dopřát zákazníkům automatizovanou logistiku a stát se tak prvním automatizovaným online logistickým brokerem. Shipvio spravuje a distribuuje logistická data od zákazníka k dopravcům, tak aby vznikala 100 % efektivnost a nulová ztráta. 
Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.