Banky a rok 2018? Nepřeberné množství nových nařízení


16:23 • 28. prosince 2018

Tagy: Saxo Bank, Banky

Neustále všude kolem sebe slyšíme, že regulace a technologie jsou hlavními hybateli změn v bankovnictví. Toto pravidlo platí, ale může odvádět pozornost od něčeho ještě důležitějšího. I v roce 2018 reformy regulatorních předpisů a technologické inovace nadále měnily tvář evropského bankovnictví.

PSD2 a API se propojují, aby klientské údaje ve vlastnictví bank byly více mobilní a přístupné. Stále větší objem našich ekonomických vztahů probíhá prostřednictvím digitálních kanálů a díky tomu se vytváří více a více cenných dat. Banky, které nechtějí zůstat mimo hru, musí uzpůsobit své obchodní modely tak, aby byly zaměřené právě na tato data.

Digitalizace je rozhodující

Prudká digitalizace služeb změnila v posledních desetiletích celou řadu odvětví včetně těch bankovních, které jsou stále častěji integrovány do platforem třetích stran. To ale znamená, že banky riskují ztrátu kontroly a viditelnosti klientských údajů a vztahů. Digitalizace tak nyní začíná přímo ovlivňovat samotné bankovní instituce, což podporuje i aktuální legislativní změny.  V platnost letos vstoupila druhá směrnice EU o platebních službách (PSD2) a regulační orgány podporují konkurenci finančně technologických společností. To primárně oslabuje tradiční kontrolu bank nad informacemi o účtech a transakcích a současně to umožňuje vstup do odvětví novým hráčům, kteří se zabývají například správou portfolia nebo půjčkami.

Cena osobních údajů

Evropské nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) například nejen uvádí, jak mohou firmy údaje zákazníků uchovávat a používat, ale také spotřebitelům umožňuje zpeněžit svá digitální aktiva díky novému právu udělit nebo zamezit přístup k historii jejich osobních údajů. Ačkoli digitalizace služeb v řadě sektorů a oblastí vytvořila obrovské množství dat, banky nejsou připraveny na takovou příležitost. Jen málo z nich má procesy a infrastrukturu pro efektivní získávání, ukládání a analýzu údajů o transakcích a je zde skutečné riziko dalšího snižování marží s tím, jak přidaná hodnota bank bude pro koncové klienty stále méně zřetelná.

Adaptace je nezbytná

V jednom sektoru za druhým dochází v reakci na digitální revoluci k adaptaci přístupů založených na platformách. Modely jsou různé, ale jejich klíčovou charakteristikou je schopnost kombinovat zdroje a vztahy k využití dat pro budoucí rozvoj služeb. Například v rozpočtové aplikaci, mohou banky nabídnout skutečně hodnotné informace, za které je klient odmění věrností a platbami za provedené transakce. K tomu však banky musí nejen změnit pohled na správu údajů, jejich shromažďování a své analytické schopnosti, ale také vytvářet nové vztahy a hodnotové nabídky.

Banky už dlouho vědí, že efektivní řízení dat je klíčem ke snižování nákladů a provozní efektivitě pomocí větší automatizace. Ta navíc poskytuje i lepší obranu proti hrozbám kyberbezpečnosti a dalším finančním zločinům. Datové trhy v dnešní digitální ekonomice, prostřednictvím kombinovaného vlivu inovací jako je blockchain, cloud computing a umělá inteligence, představují daleko zásadnější posun. Proto je rok 2018 zásadní pro transformaci bankovních strategií týkajících se řízení dat, provozních infrastruktur a obchodních modelů.

Autorem textu je Christopher Truce, vedoucí oddělení Fintech, Saxo Bank

RSS

Vedoucí oddělení fintech v Saxo Bank



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.