Místo miliard na reklamu chceme vouchery. Leo Express se spojuje s iniciativou Zachraňme turismus

Český dopravce Leo Express se přidal k iniciativě Zachraňme turismus, která propojuje firmy v sektoru cestovního ruchu. Ty pak vzájemně spolupracují na překonání krize způsobené koronavirem. Iniciativa tak získala dalšího významného partnera z oblasti dopravy. Společně chtějí bojovat za přežití cestovního ruchu v Česku – například formou voucherů pro plošnou podporu turismu. Těmi vláda původně slíbila nakopnout celý sektor, ale nakonec je omezila pouze na lázeňská zařízení. Podpořila tak nelogicky zařízení, o která byl i podle jejich vlastního průzkumu největší zájem, což ukazuje i včerejší prohlášení ministerstva, podle kterého jsou lázně přeplněny. Je tedy namístě zaměřit se na další segmenty turismu. Jen z aktuálně staženého programu reklamy na podporu turismu by na vouchery mohly jít přes 2 miliardy korun.

Na základě výsledků průzkumu ministerstva pro místní rozvoj se vláda rozhodla pomoci pouze lázním, o které byl mezi Čechy největší zájem. Podpořila tak zařízení, do kterých chtěli turisté i tak přijet, a na zbytek sektoru, který pomoc také potřebuje, se nedostalo. I vzhledem k aktuálním zprávám, že lázně byly vyprodané už před zavedením voucherů a momentálně čelí obrovskému náporu, by bylo logické vouchery rozšířit i na zbytek cestovního ruchu, pomoci ostatním podnikatelům a firmám působícím v něm a zároveň ulevit lázním a rozšířit možnosti Čechů při výběru dovolené. V rozpočtu by se na plošné zavedení voucherů našly například 2 miliardy korun z aktuálně staženého programu na reklamu na podporu turismu.

„Cílem voucherů by mělo být plošně motivovat Čechy k tomu, aby svou dovolenou trávili v Česku a pomohli tak nastartovat cestovní ruch. Zároveň je budou motivovat k tomu, aby na své dovolené utratili více, čímž rozhýbají českou ekonomiku. Státu se následně na daních vybraných z fungující ekonomiky finance bohatě vrátí,“ říká tiskový mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

„Vedle zvažovaných vládních voucherů připravujeme ve spolupráci s provozovateli online tržišť v turismu platformu na podporu prodeje služeb právě v cestovním ruchu, rovněž ve formě poukázek. Díky silnému obchodnímu partnerovi budeme oslovovat velké značky ke společné komunikaci. Projekt bude navíc provázán se systémy zaměstnaneckých benefitů, abychom zapojili zaměstnance firem do role spotřebitelů“, podotýká Tomáš Barčík z iniciativy Zachraňme turismus.

Zavedení voucherů by pomohlo i dopravcům, protože lidé se jednoduše musí na svou dovolenou po Česku nějak dostat a doprava bývá při plánování dovolené jednou z významnějších položek. Také by pomohlo, kdyby šlo z voucherů rovnou hradit i cestovné v prostředcích hromadné dopravy. V takovém případě by lidé měli pokrytou velkou část cestování jak do své destinace, tak v rámci ní. „Lidé by tak byli více motivováni využít tyto prostředky místo vlastních aut a došlo by tak nejenom k podpoře českých dopravců, ale zároveň by byly podpořeny ekologičtější varianty dopravy. Z těchto důvodu by měly být vouchery zavedeny v plošné variantě, aby skutečně pomohly nastartovat celý cestovní ruch a českou ekonomiku, nejenom byznys lázeňských zařízení. Vzhledem k původním proklamacím vlády jsme počítali, že takováto plošná varianta bude zavedena a pomůže tak obecně celému turismu,“ dodává Emil Sedlařík.

Newsletter