Kdo si hraje, nezlobí, a navíc hubne

Videohry jsou často vnímány jako ztráta času. Obzvláště se s tímto názorem střetneme v případě dětí.  Experiment v americkém státě Louisiana však ukazuje, že hraní her může dětem pomoci při léčbě nadváhy či obezity. Po šestiměsíčním experimentu zvýšily videohry fyzickou aktivitu dětí o deset procent.

„Obrazovky jsou všude a není pravděpodobné, že by se čas strávený před nimi v nejbližší době snížil. Děti stráví polovinu svého dne před obrazovkou, ať už se jedná o smartphone, počítač, tablet nebo televize. Hledám, jak do dětského života vložit více aktivity,“ uvedla pro server Science Daily doktorka Amanda Staianová.

Právě Staianová je jedním ze specialistů, kteří řídili experiment týkající se zvýšení fyzické aktivity pomocí kinetických videoher. Pro pozorování bylo vybráno 46 dětí ve věku 10 až 12 let, které trpěly nadváhou nebo obezitou. Polovina z nich byly dívky a více než polovina dětí byla afroamerického původu. Vedoucí experimentu náhodně rozdělili 23 dětí do dvou skupin. Jedna skupina byla půl roku svou rodinou vychovávána dle určitých pravidel výzkumu, která zahrnovala jednu hodinu hraní kinetických videoher třikrát týdně. Jejich každodenní aktivita byla monitorována pomocí náramku Fitbit. Společně s jejich rodiči se účastnily i videorozhovorů s doktory. Rodiče druhé skupiny pak byli požádáni, aby jejich děti žily „normálním“ životem, bez žádné větší změny oproti předchozí denní rutině.

Účelem hraní kinetických videoher na Xbox360 bylo zvýšení fyzické aktivity dětí a snížení jejich body mass index (BMI). Ve státě Louisiana žije podle serveru Science Daily celkm 21 procent dětí ve stavu obezity, více než třetina pak trpí nadváhou. Pohybové hry jako Disneyland Adventures nebo Just Dance 3 by tato čísla mohly podle výsledků zmiňovaného výzkumu pomoci snížit.

Big Business aneb Západ vezoucí se na vlně veganství

Výsledky u dětí, které šest měsíců hrály minimálně tři hodiny týdně pohybové videohry, prokázaly pokles BMI o tři procenta. Jejich cholesterol se snížil a fyzická aktivita se zvýšila o deset procent. U dětí, které vedly běžný život, došlo k dalšímu navýšení BMI, a to o jedno procento. Došlo u nich také k navýšení hladiny cholesterolu, který se u většiny dostal na hranici kategorie „vysoký“.

„Pokud nezasahujete do chování dětí, které trpí nadváhou, velmi často se jejich zdravotní rizika i životospráva postupem zhorší. Naneštěstí jsme tak nebyli překvapeni, že děti zúčastněné v experimentu bez nutnosti hrát fyzicky náročnější hry, skončily dobu pozorování s horšími hodnotami, stejně jako s ještě nižší fyzickou aktivitou,“ zhodnotila výsledky doktorka Staianová.

 

„Hraní videoher je často společenskou a volnočasovou aktivitou školních dětí. Ty, které často hrají videohry, mohou být často lépe sociálně začleněny. S pozitivními výsledky hraní videoher by se to ale nemělo přehánět, proto limitování času stráveného před obrazovkami zůstává klíčovým výchovným aspektem rodičů, zejména s ohledem na studijní úspěchy,“ řekla doktorka Katherine M. Keysová pro Science Daily v roce 2016.

Ve výzkumu z roku 2016 z Columbia University se po extrahování věku a pohlaví dětí zjistilo, že používání videoher ve volném čase je spojeno s 1,75násobně vyšší pravděpodobností intelektuálního fungování dítěte. Taktéž nebyly prokázány žádné případy mentálních problémů u těch dětí, které videohry pravidelně hrají.

Na druhou stranu, stále zůstává otázkou, jak moc videohry, které nepodporují fyzickou aktivitu, škodí/přispívají životu dětí. Nabírání přebytečné váhy v důsledku posedávání u obrazovky má totiž vážné dopady. „U dětí se může projevit raná fáze srdeční choroby nebo cukrovky. Taktéž mohou začít trpět astmatem, chronickou ospalostí, ale také psychickými problémy,“ dodala Amanda Staianová.

Co pohání gamblery v kasinech? Tma a spánkový deficit

 

Newsletter