Selfie posedlost. Zvětšuje váš nos a plní kapsy plastických chirurgů


12:02 • 13. května 2018

Tagy: Smartphone, Technologie, Facebook, sociální sítě, zdraví

Zřejmě největším mystériem na světě je, kde lidé berou tolik sebevědomí. Jak ukazují průzkumy behaviorálních ekonomů, pokud se lidí zeptáte, jak se sami sobě zdají atraktivní v porovnání s průměrnou osobou, drtivá většina vám patrně odpoví, že rozhodně patří do té hezčí poloviny populace. A důkazem toho budiž miliony selfie, které vedle fotek jídla každý den přibývají především na Instagramu.

Rozvoj fenoménu selfie, vlastního autoportrétu typicky pořízeného z ruky fotoaparátem, ale mnohem častěji pomocí telefonu (či dnes už také často za asistence „selfie tyče“), šel ruku v ruce s expanzí smartphonů a sociálních sítí. Chytrý telefon podle serveru Recode.net vlastní již dvě třetiny všech dospělých na světě. Sociální sítě podle serveru WeAreSocial.com využívá 42 % světové populace. Na sociálních sítích se pak staly fotografie, ve velkém jde o fotografie vlastního obličeje, důležitým způsobem komunikace. Především to platí o Instagramu, jehož počet měsíčně aktivních uživatelů podle serveru Statista již v minulém roce přesáhl 800 milionů. 

Online seznamka, nebo domluvená svatba?

V rámci takřka každé činnosti, kterou člověk dělá, je nicméně lidským údělem snažit se ji dělat ještě lépe. A tak čím více selfie vyfotíte, tím více přemýšlíte, jak by to příští mohlo být lepší a vy na něm mohli zase vypadat o něco hezčí. Jedním ze způsobů, jak toho docílit, jsou různé filtry a další úpravy fotek, nicméně ty vás udělají hezčí skutečně pouze dočasně a na obrazovce vašeho smartphonu. Nabízí se tedy poněkud radikálnější cesta. Jak upozorňuje server Forbes, naše závislost na selfie znamená velký byznys pro plastické chirurgy.

Důkazem toho budiž průzkum mezi plastickými chirurgy, který provedla Americká akademie obličejové plastiky a rekonstrukční chirurgie (American Academy of Facial Plastics and Reconstructive Surgery, AAFPRS). Z výzkumu vyplynulo, že plastičtí chirurgové již v roce 2013 zaznamenali téměř třetinový nárůst požadavků na zákroky ze strany klientů, kteří se chtějí lépe prezentovat na sociálních sítích.

„Žijeme ve velmi vizuálním světě a zvykli jsme si očekávat, že budeme ‚googlováni‛ či lustrováni na Facebooku ještě předtím, než se někým skutečně setkáme, ať už ve společenském či profesionálním životě,“ říká v souvislosti se zjištěním MUDr. Sam Rizk, jeden z členů člen AAFPRS. „Vídám spoustu mužů a žen, kteří jsou vedoucími pracovníky nebo jinak vysoce postavenými osobami, takže jsou veřejnosti nepřetržitě na očích. Neustále jsou foceni a nikdy nevědí, kde fotky mohou skončit… Facebook, Youtube, Instagram a to, jak vypadáte na fotkách a videích, se bezpochyby stalo hnací silou všech kosmetických procedur od botoxu až po vyhlazení krku,“ cituje dále ředitele Manhattanské plastické obličejové chirurgie v New Yorku server Shape.

Podle podobného výzkumu, o kterém píše server Allure, se v minulém roce setkalo s pacientem, který šel takzvaně „pod kudlu“ kvůli lepším fotkám, celkem 55 % plastických chirurgů.

 

Podle serveru USA Today utratili Američané v roce 2016 za kosmetické a jiné zkrášlující zákroky v rámci plastické chirurgie 16 miliard dolarů, přičemž toto číslo v posledních letech významně roste. Nejžádanějšími procedurami jsou stabilně plastika prsou a liposukce, nicméně jak uvádí Allure, na popularitě významně nabývá zvednutí očních víček, nafouknutí rtů i různé zákroky na vyhlazení pleti.

V souvislosti s fotkami na sociálních sítích však nabývá na důležitosti plastika nosu, která je v USA třetím nejoblíbenějším zákrokem. Jak totiž potvrzují plastičtí chirurgové, selfie dokáže udělat váš nos o 30 % větší. „Váš nos ve skutečnosti nevypadá velký. Jde o zkreslení, které je způsobeno tím, že dáte foťák blízko svého obličeje,“ cituje server Vox Borise Paskhovera, obličejového plastického chirurga z Rutgers University.

Umělá inteligence krade tajemství. Rozpozná i sexuální orientaci

 

RSS

Je studentkou Národohospodářské fakulty VŠE v Praze a spolupracovnicí Roklen24. Má ráda knihy, němčinu a filozofii Friedricha Nietzscheho. Zajímá se o behaviorální ekonomii.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.