Potřebuje vaše nová firma peníze? Tak ji nepojmenujte po sobě

Které firmy expandují rychleji? Ty, které nejsou pojmenovány po svém majiteli. Souvisí to s externím financováním, které je od investorů těžší získat, pokud si zakladatel pojmenuje podnik svým příjmením či jménem. Dokázal to rozsáhlý výzkum profesorů z Duke University a University of Colorado. Jméno vaší firmy byste si tak měli ještě dobře rozmyslet, jde totiž o hodně.

Výzkum, za nímž stojí Sharon Belenzon, Aaron Chatterji a Brendan Daley a který byl publikován v odborném paperu Choosing between Growth and Glory, byl proveden pomocí databáze jednoho milionu evropských firem. V ní autoři nalezli podporu své hypotézy, že jméno firmy silně souvisí s tím, jak lehké či obtížné je získat externí financování. Výzkumníci uvedli, že rychle rostoucí firmy jsou velmi zřídka pojmenované po svém majiteli, což souvisí s tím, že jsou častěji financované externě. Paper tedy ukazuje, že existuje určitý „tradeoff“ mezi reputací firmy a rychlým růstem pomocí investorů.

Na druhou stranu ale platí, že firmy pojmenované po svých vlastnících mají jinou výhodu, a tou je dobrá reputace, jelikož s význačným jménem po majiteli se reputace získává mnohem lépe, vyplývá z výzkumu.

Proč na tom Facebook není tak zle, jak to vypadá

„Firmy pojmenované po svých vlastnících rostou podstatně pomaleji než jiné stejně ziskové firmy. Na druhou stranu se ale liší jejich model financování, což je v souladu s naší hypotézou,“ uvedli autoři. Venture firmy tak zvažují jméno podle toho, jestli se vydají cestou reputace a profitability, nebo rapidního růstu pomocí externích investorů. Lze si totiž vybrat jen jednu z možností, dodali autoři.

 

Firma, která je pojmenována po svém majiteli, většinou signalizuje kvalitu a zlepšuje reputaci, což následně souvisí se zlepšenou výkonností. Data získaná od jednoho milionu firem ukázala, že ty pojmenované po svém majiteli mají rentabilitu aktiv ROA až o 50 procent vyšší než průměrná venture společnost.

„Přes tuto výhodu ale pozorování naznačuje, že velmi málo firem s rostoucími ambicemi vyžadující externí kapitál si tuto ‚jmenovací strategii‘ vyberou. Věříme, že je to proto, že tyto firmy s odlišným jménem spíše preferují rapidní růst,“ stojí v paperu.

Jak nakopnout produktivitu na pracovišti? Pryč se saky a kravatami!

Důvodem toho, proč mohou být investoři odmítaví poskytnout kapitál firmám pojmenovaným po svém majiteli, je ten, že tyto společnosti evokují větší kontrolu vlastníkem. V tomto případě se většinou jedná o dominantní vedení podniku, které nenabízí tolik prostoru pro vysoce kvalitní manažerský tým, což v důsledku investory odrazuje.

 

Newsletter