Boháči na nákupech. Za luxus loni utratili téměř 31 bilionů korun

Pokud by se aktuální stav světové ekonomiky měřil objemem prodaných luxusních předmětů, byla by globální situace nadmíru pozitivní. Rok 2017 a 6,7 bilionu korun celosvětově vynaložených na osobní luxusní předměty je totiž historicky nejvyšší částka. Objem nákupů luxusního zboží a luxusních zážitků vloni vystoupal na 30,8 bilionu korun, což je o 5 % více než v roce 2016. Údaje uvádí studie poradenské společnosti Bain & Company. Rostoucí zájem o luxus je i v České republice. Například největší české klenotnictví ALO diamonds zvýšilo počet prodaných investičních šperků v cenové kategorii nad 100 000 Kč o 37 %.

Podle Alojze Ryšavého, klenotníka a majitele největšího českého klenotnictví ALO diamonds, se sílící celosvětový zájem o luxusní zboží projevuje i v Česku a na Slovensku, kde je stále více lidí, kteří ukládají své dlouhodobě volné finanční prostředky do prémiových klenotů. „Češi a Slováci výrazně zvýšili svůj zájem o investiční klenoty. Za zvýšenými prodeji stojí postoj, že je lepší kupovat věci, jejichž hodnota ihned po zakoupení nezačíná klesat, ale naopak dlouhodobě růst,“ říká Alojz Ryšavý a dodává: „Podle našich statistik se počet prodaných investičních šperků v hodnotě nad 100 000 korun v roce 2017 v Česku meziročně zvýšil o 37 % a na Slovensku o 51 %. Největší růst prodejů v Česku zaznamenala kategorie šperků v cenovém rozmezí 150 000 až 200 000 korun, a to o výrazných 54 %.“

Touha Číňanů po luxusním zboží opět roste

Čína v roce 2017 vykázala vyšší útraty za luxusní zboží a služby. Prodeje oproti předešlému roku vzrostly o výrazných 15 %. Podle Bain & Company Číňani v tomto segmentu vloni utratili zhruba 514 miliard korun „Slušné růsty tržeb hlásí čínští obchodníci s diamantovými šperky, jejichž prodeje vloni výrazně oživily. Čínská klenotnictví hlásí meziroční růst prodejů až o 18 %. Dovoz zpracovaných diamantů do země, měřeno jejich hodnotou za první pololetí 2017, vzrostl o 7 %,“ dodává Alojz Ryšavý, který s diamanty na světových burzách obchoduje více než 20 let.

Touha Číňanů po diamantových špercích by měla růst i v letošním roce, a to dokonce rychleji než v USA, kde se tradičně prodává nejvíce klenotů s diamanty na světě. Podle společného průzkumu těžařské společnosti Alrosa a výzkumné agentury GfK plánuje 86 % Číňanů, kteří za poslední rok koupili nebo dostali diamantový šperk, pořízení dalšího během nadcházejících 12 měsíců. V USA má takové plány jen 59 % dotázaných.

Rekordní prodeje osobních luxusních předmětů

Světový trh s luxusním zbožím a luxusními zážitky roste. Růst podpořil hlavně větší objem uskutečněných nákupů a až poté růst cen. Prodeje posílily ve většině světových regionů a vzrostla tržní síla rezidentů i turistů. Hlavním tahounem segmentu byly prodeje luxusních aut, které meziročně vzrostly o 6 % na 12,56 bilionu korun. Prodej drahých vín a jídla vzrostl o 6 % a velmi výrazný 14% skok vykázaly nákupy zážitkových plaveb na luxusních lodích. Prodeje osobních luxusních předmětů vzrostly na rekordní hodnotu. Lidé po celém světě za ně vloni podle Bain & Company zaplatili 6,7 bilionu korun. Prodejům pomohly hlavně útraty Číňanů, a to jak na domácím trhu, tak i ve světě.

Evropským státům vzrostly tržby o 6 %

Podle Bain & Company znatelně posílil evropský trh. Nákupy luxusního zboží a luxusních zážitků meziročně vzrostly o 6 % na 2,2 bilionu korun (87 miliard eur). Prodeje tak Evropu opět zařadily mezi přední regiony s významným množstvím uskutečněných obchodů v tomto segmentu. Útraty turistů pomohly Velké Británii, Španělsku a Francii. Kupní síla rezidentů posílila hlavně v Německu.

Text obsahující reklamní sdělení

Newsletter