Japonská centrální banka ukončila režim záporných sazeb a cílení výnosové křivky. Kurz jenu oslabil k 150,00 USDJPY. Dolar se obchoduje v zisku pod 1,0870 za euro. Koruna oslabila nad 25,20 za euro.

Panika na trzích? V Morgan Stanley vás odteď uklidní robot

Podle teorie efektivních trhů se na finančních trzích pohybují výlučně racionální a informovaní investoři, kteří se v každém okamžiku na základě dostupných dat a faktů a na základě svých nejlepších odhadů snaží odhalit ziskové příležitosti. Těmi jsou myšleny zejména nadhodnocené akcie, které je výhodné prodat, a ty podhodnocené, které je naopak výhodné koupit. Pokud se ovšem takto chovají všichni tržní účastníci, brzy jsou všechny ziskové příležitosti neutralizovány, a každá jednotlivá akcie tak stojí přesně tolik, kolik stát má.

Takové finanční trhy přirozeně neposkytují podmínky proto, aby na trzích vznikaly nějaké bubliny či následné paniky z jejich splaskávání. Vadou na kráse této teorie je ovšem to, že ke vznikům takových bublin a následných panik – spojených s masovými výprodeji a velkými kapitálovými ztrátami pro investory – ve skutečnosti čas od času dochází.

Behaviorální finance: Hladový trader je nebezpečný trader

Jiný obrázek o chování finančních trhů však poskytují behaviorální finance, které připouštějí, že ne všichni investoři se za každých podmínek chovají racionálně a dokáží zachovat chladnou hlavu i v případě, že vše nejde podle plánu. Jinými slovy, investor není robot, ale člověk z masa a kostí, s kterým často cloumají emoce. A dvojnásob to platí v případě, pokud jde o velké peníze.

A právě proto se společnost Morgan Stanley rozhodla, že robota využije k tomu, co mu jde nejlíp, a tím je zůstat chladně smýšlejícím robotem i tehdy, kdy se všechno kolem hroutí. Jak informoval server Business Insider, investiční banka z Wall Street začala využívat umělou inteligenci k tomu, aby uklidnila své bohaté klienty, když na trhy přichází panika. Impulsem jí k tomu byly tisíce výbušných emailů a desítky hodin protelefonovaných s klienty, které provázely takřka každý výraznější pokles na trzích.

Avšak zatímco existuje řada důkazů o tom, že s lidskou psychikou to jde během finančních krachů pěkně z kopce, je otázkou, zda se člověk nechá uklidnit robotem, který jeho pocitům z principu nemůže rozumět. Nicméně klienti Morgan Stanley patrně nebudou vědět, že je uklidňuje robot (pokud si to tedy nepřečtou v médiích). Speciálně vytvořený algoritmus totiž shromáždí informace ze sociálních médií a dalších zdrojů a pošle vám uklidňující e-mail, který bude vypadat, jako kdyby ho napsal člověk.

 

Příklad takové konverzace vystrašeného klienta a robota poskytuje server Bloomberg:

Zákazník: Trhy jsou dole! Chci prodat všechno!

Morgatron 2000: Obávám se, že vás to nemohu nechat udělat, Davide.

Zákazník: Co tím myslíte?

Morgatron 2000: Četl jsem váš Facebook, Davide. Vím, že malá Felicity začíná v příštím roce na Spence (pozn. škola v New Yorku); nemůžete si to dovolit, pokud teď vše prodáte.

Zákazník: Myslím, že máte pravdu.

Morgatron 2000: A z jejích příběhů na Instagramu si nejsem jistá, zda bude moci dostat toho koně, to není levná záležitost. 

Zákazník: Počkejte, co …

Morgatron 2000: Také vím o tvých kokainových zvycích, Davide; pokud teď vše prodáš, všechny ty peníze poputují přímo do tvého nosu.

Zákazník: Jak …

Morgatron 2000: Takže už nemluvíme o prodeji, v pořádku?

Zákazník: …

Morgatron 2000: Vidím, že máte i nějaké účty u Goldmana, není čas je přenést do Morgan Stanley?
 

To je samozřejmě spíše parodie, nicméně pro představu to stačí. Jinými slovy, robot vytvoří text s osobními informacemi, který bude působit, jako kdyby ho napsal váš finanční poradce, který se ale bude po tu dobu soustředit na důležitější věci, než je uklidňování hysterických klientů. I když se to celé zdá být trochu jako podvod, klienti by nakonec měli robotům poděkovat – přece jen, pokud díky nim zůstanou během nestandardních situací klidní a neprodají své akcie v panice, kdy jsou jejich ceny na samém dně, pak je to win-win řešení pro obě strany.

Co (ne)dělat při dlouhodobém investování. Tipy behavioralistů
 

 

Newsletter