Evropské i americké výnosy rostou. Dolar oslabila nad 1,0700 za euro, pomohla nad očekávání horší data amerického indexu PMI. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Aktuálně část zisků odevzdává nad tuto hranici.

Číhání na povánoční výprodeje je v Česku oblíbeným sportem

Jen co odezní sváteční nálada u vánočního stromku a všichni objedeme své blízké i kamarády, v českých on-line obchodech čeká další nadílka – slevy a výprodeje. Aktuální data českého cashbacku Plná Peněženka za tři týdny po Vánocích totiž ukazují, že výprodeje u zákazníků bodují. Dokonce v nich utráceli téměř totožně jako za dárky před Vánoci. Nákupní horečka tak znovu ožívá už 27. prosince a vrcholí 8. ledna. Češi vybírají z tisíců e-shopových nabídek a mezi nejpopulárnější výprodejové radosti patří hlavně nákup cestovatelských zážitků. Jen přes cashback portál Plná Peněženka prošly výhodné on-line nákupy za více než 39 milionů korun.

Výprodejová horečka začíná už o svátcích a vrcholí po příchodu Tří králů

Výprodeje se staly nedílnou součástí konce roku. Slevy nás však neobklopují jen v kamenných obchodech, ale svádí nás také v e-shopech. Řada lidí si dokonce Ježíška záměrně nechává utéct a do obchodů zamíří až po svátcích. Ve skutečnosti není potřeba čekat dlouho. Z podstaty on-line nakupování totiž nepřekvapí, že některé e-shopy inzerují povánoční výprodeje už na Boží hod vánoční a v několika  případech dokonce už před Vánocemi. Čísla z Plné Peněženky ale dokládají, že lidé si vánoční atmosféru nenechají rušit a do e-shopů se začínají vracet až po svátcích. Pozornost nákupům věnují krátce mezi svátky a velký vzestup nákupní křivky nastává od 2. ledna. Během tří výprodejových týdnů Češi utratí na internetu až o 71 % více oproti celoročnímu průměru. To je téměř stejné číslo jako před Vánoci, kdy se objem útrat vyšplhal téměř k 80% hranici. Útraty vrcholily 8. ledna. Čechy poté intenzivní nákupní nálada pomalu opouští.

Lidé v povánočních slevách utrácejí téměř stejně jako před svátky

“Z porovnání dat za tři týdny před a po Štědrém dnu vyplývá, že čeští zákazníci nechají po svátcích v e-shopech 96 % peněz, které utratili za stejné období před Vánoci, což je překvapivě vysoké číslo,” komentuje Josef Drobílek, marketingový ředitel Plné Peněženky. A navíc doplňuje: “Letošní Vánoce v Česku byly ve znamení on-line nákupů ze zahraničí a zákazníci na tento trend navázali i ve výprodejích. Téměř za polovinou všech nákupů za poslední tři týdny směřovali zákazníci na zahraniční e-shopy. Stejně jako před Vánoci vítězí na tomto poli čínský Aliexpress a vyhledávač ubytování Booking.com, ale oblibě se těší také americký e-commerce gigant Ebay.”

Povánoční on-line útraty vzrostly meziročně o pětinu

“Naše data také říkají, že povánoční výprodeje patří k lednovému koloritu i pro e-shopy. Z téměř sedmi stovek e-shopů, kde lze s Plnou Peněženkou nakoupit a získat peníze zpět, jich povánoční slevovou kampaň mělo na sedmdesát. Nelze se tedy divit, že letos Češi v povánočních výprodejích utratili o 19 % více než loni,” doplňuje Drobílek.

Mezi českými e-shopy nejvíce bodovaly online obchody Notino, Dr. Max, Datart, Euronics a Kasa.cz. Struktura nákupů ukazuje, že nejvíce se utrácelo za parfémy a kosmetiku, léky, elektroniku, ale také potřeby pro domácí mazlíčky, kde se po bok nejoblíbenějších e-shopů zařadil Zoohit. Všechny kategorie ale válcuje cestování.

Slevovému žebříčku vládne touha po cestování

A za co Češi nejraději utrácejí ve slevách, které dosahují někdy až 80 %? Ačkoliv by člověk sázel hlavně na oblečení a elektroniku, není tomu tak. S 32 % vévodí žebříčku útrat cestování. Nakupuje se především ubytování a Plná Peněženka uvádí, že jen na Booking.com Češi nakoupili po Vánocích za 12 milionů korun. Lidé v průměru nakupují ubytování 23 dní dopředu. Z toho vyplývá, že největší oblibě se těší právě probíhající sezóna, ať už se jedná o zimní lyžování nebo únik do teplých krajů. Mezi nejčastější zimní destinace patří vedle jednoznačně nejpopulárnějšího Česka také Itálie a Rakousko. Za sluníčkem se lidé jezdí ohřát hlavně do Španělska. Češi tedy zasvěcují své povánoční cestovní nákupy tuzemsku a Evropě. Ti, kteří přecejen sáhnou po vzdálenějších destinacích, vybírají nejčastěji USA, Thajsko a Vietnam.

Newsletter