Šéf Televize Seznam: Jsme punkovější než klasické televize

,
12:13 • 31. ledna 2018

Tagy: Seznam.cz, média, televize, Internet

Věříme tomu, že zpravodajství půjde směrem k videu. Tradiční postupy výroby, jak je praktikují zavedené klasické televize, to pro nás není. Chceme nabídnout co nejvíc tváří – konkrétních autorů, kterým se dá věřit. Jít k nám pracovat? To je i o osobní odvaze. Serveru Roklen24 to řekl šéf Televize Seznam Jakub Unger.

Mohl byste krátce popsat, jak projekt Seznam Zprávy vznikl?

Projekt žil nějakou dobu již předtím, než jsem se v Seznamu objevil. Jsem tu rok a půl. Reálné obrysy začal získávat v létě 2016 a startoval relativně rychle, během pár měsíců – už na podzim 2016. Dlouhodobou vizí je budovat nad tím, co už umíme jako technologická i vydavatelská firma, další nezávislou informační platformu. Věříme tomu, že zpravodajství půjde směrem k videu, s tím jsme do toho šli od počátku. A taky jsme upozorňovali, že i když je to projekt velké firmy, je to také experiment, můžeme říkat startup.

Hledali jste inspiraci v zahraničí?

Přístupem k obsahu je to docela ojedinělý projekt. Ve Spojených státech či jinde možná najdete některé společné prvky, něco z postupů je podobné například tomu, co na svém experimentálním portálu AJ+ zkoušela Al-Džazíra. Celý koncept ale stavíme pro naše podmínky – silný tým pro vlastní zpravodajskou tvorbu, přičemž vše se točí kolem videa.

Asi se shodneme na tom, že se mění celé paradigma médií jako takových. Mění se print, televize, rádia. Seznam Zprávy jsou důkazem této změny. Když se zamyslíte, jako zkušený novinář, jakým směrem se budou tradiční média vyvíjet? Co nás čeká v následujících pěti letech, jakým směrem se média budou ubírat?

Změna je nepochybná, tak jak jste naznačil. Ale otvírá prostor pro obsah, který bude pro lidi užitečný a bude nezávislý. Myslím si, že to symbolizuje Seznam jako takový. Lidé budou vyhledávat kvalitu a mediální prostor bude muset prokázat svoji užitečnost.

Kvalitní novináři, které jsme k nám dokázali dostat, se musí i hodně změnit. Musí hledat nové cesty, jak zpracovávat obsah, jak svou kvalitu ukazovat lidem. V dnešním světě Facebooku, YouTube a dalších mnoha kanálů, které se neskutečně rychle rozrůstají, musí zapomenout na to, co bylo. Jako novinář musíte hledat novou cestu dopředu, a to i když je vám třeba čtyřicet a máte za sebou už skvělou kariéru.

Seznam.cz spustí v pátek 12. ledna svoje vlastní televizní vysílání

Jak je to pro vaše novináře těžké? Třeba pro Zuzanu Kubátovou, která naskočila do světa videa? Obecně pro starší ostřílené novináře?

Jedna kolegyně mi k tomuto řekla: „Pocit, když začnete pracovat pro Seznam Zprávy je jako, když se v zimě v rámci mejdanu půjdete ponořit do rybníka a voda, která má jeden stupeň nad nulou, vás paralyzuje.“ Samozřejmě to říkala v nadsázce a pozitivně, ale je to léčba šokem. Každému z kolegů ale bylo tohle na začátku férově řečeno. „Zapomeň na to, co jsi uměl, jsi skvělý v tom, co děláš a teď nám pojď pomoct postavit nové formáty.“

Někdo se s tím popral úplně skvěle. Když jste zmiňoval třeba Zuzanu, tak byste u ní řekl, že vzhledem k věku a zkušenostem nebude mít důvod cokoliv měnit. Je uznávanou ekonomickou analytičkou, roky psala do novin. A dnes má v Televizi Seznam pořad, který je bezvadný a bude čím dál lepší.

A co ti zaměstnanci, kteří nejsou vidět a zajišťují techniku- Aby pak na obrazovce vše fungovalo?

Vyzkoušeli jsme si, že tradiční postupy výroby, jak je praktikují zavedené klasické televize, to pro nás není. Jsme v dobrém slova smyslu o něco punkovější, chceme hledat nové cesty, jsme otevřenější nevyzkoušenému. Na začátku jsme museli trochu protřídit, kteří lidé z tradičního televizního světa se pro nás hodí a které chceme. A kde naopak raději sáhnout mimo televize, do velkých mediálních domů, nebo i do škol, na internet či do projektů, které jsou menší. Po tom roce si troufám říct, že technické profese, které se u nás podílejí na obsahu, jsou špičkou v oboru.

Jak celá redakce Seznam Zpráv funguje, jak plánujete?

Na obsahu Seznam Zpráv a Televize Seznam nyní pracuje osm desítek lidí. Pracujeme ve třech základních propojených týmech. Tým „Zpravodajství“ se stará o to, aby televize byla aktuální, o živé přenosy, zprávy a zároveň, aby fungoval web Seznam Zprávy, jakožto online zdroj informací s kombinací videa, textu, infografiky.

Pak máme tým „Osobnosti“, ten vyrábí debatní, názorové či analytické pořady jako je Výzva, Duel, Šťastné pondělí, ale čím dál víc se bude soustředit i na formáty vycházející z kvalitního uživatelského obsahu.

A třetím týmem jsou „Pořady“, tedy skupina dramaturgů a autorů, kteří tvoří obsah pro náš hlavní vysílací čas v televizi. Jde o delší formáty, v zásadě mikrodokumenty, na kterých pracujeme delší čas a chceme, aby to byl obsah s trvalou hodnotou.

Kdo je cílovou skupinou Seznam Zpráv?

Nejvyšší ambice je být kvalitním masovým médiem. Ale pochopitelně máme svoji jádrovou cílovou skupinu. Pracovně jí říkám „zlatá střední třída“. Jsou to lidé, kteří žijí v Česku ve městech, typicky mají rodinu, je jim okolo třiceti let, mají dobrou práci a mají ji rádi. Což ale rozhodně nutně neznamená, že patří do top deseti tisíc nejbohatších Čechů. Mají aktivní městský životní styl, zajímá je veřejné dění. To je jádro, na které se snažíme soustředit. Tyto osobnosti samozřejmě přirozeně ovlivňují další lidi kolem sebe, proto zmiňuji ten masivní zásah. Myslíme si, že naše cílová skupina je stále hladová po kvalitním, dobře zpracovaném, užitečném obsahu.

Když se podíváte na rozložení vašich pořadů, máte už zpětnou vazbu, na co se lidé nejvíce dívají? Odkud a kdy?

Seznam.cz má tu unikátní vlastnost, že lidé jsou s námi od brzkého rána do večera. Dat máme díky Seznam.cz hodně. Třeba, že více než 30 procent lidí nás používá na mobilu. Což vzhledem k tomu, že tvoříme hlavně video, pro mě byla hodně a pozitivně překvapivá informace. Důkaz, že pro naši cílovku už je mobilní obsah úplně přirozený a forma není bariérou. A nejvíc nám fungují formáty, do kterých dáváme největší množství energie – autorské věci jako #Zdavuven, Šťastné pondělí, Zvláštní vyšetřování. Vsadili jsme na to, že takovýto obsah bude jenom u nás a nebudou to deriváty něčeho, co je všude jinde.

Jak hodnotíte sociální média jako taková? Jak významnou roli dnes hrají?

Byla by škoda nevyužít příležitosti mluvit s lidmi, kteří nás sledují. To vás může jenom obohatit, a není to jenom o tom, že děláte chyby a ti lidé vám to řeknou. Ale nemyslím si, že naším hlavním cílem jako producentů obsahu má být usilovat o kliky z Facebooku. Pro mě je to podobné – a možná se v tom strašně pletu – jako třeba tablety. Vyzkoušeli jsme si to kdysi, ale nikdy jsem v nich neviděl nějakou velkou příležitost pro obsah. Protože mi uniká motivace uživatele, proč tablet používat. V současném tvaru není v ničem unikátní a nevrací hodnotu. Podobně nevidím trvalou hodnotu v těch proklicích z Facebooku. To není cesta, jak růst. Sociální síť vidím jako prostor pro komunikaci s lidmi, možnost zaujmout je, dát jim slovo, nabídnout jim servis a zážitek navíc. Aby chtěli náš obsah sami a aktivně používat. To myslím je to opravdu důležité. Ale jak jsem řekl, třeba se v tom mýlím a těch tabletů se pořád prodává hodně, tu statistiku v hlavě nemám.

Co nás samozřejmě trápí – a asi i vás – je, že sociální prostor začal zároveň sloužit nekvalitním informacím. Mluvím o situacích, kdy nějaké médium – třeba Roklen – zjistí zásadní, pravdivou informaci. A nějaký hejhula si vzápětí sedne k Facebooku a začne tvrdit: Co když je to celé jinak? Anebo rovnou začne šířit, že ta pravda je údajně lež. Lidé milují konspirace, nemusí nad nimi přemýšlet. Vy objektivně zjistíte, že se prodává firma XY. Avšak někdo anonymní vzápětí vypustí, že je to celé jinak, nebo že to kupuje nějaký pochybný člověk. Bez ověření, zdrojů, faktů to celé zpochybní. Nicméně tato vymyšlená verze začne mít na Facebooku pocitově stejnou relevanci. Začne si žít svým životem, někdy i nabývat na síle, až je ta úvodní informace – ta pravdivá a skutečná – oslabená. Je to velmi nebezpečná hra, ve které se lidem lže, ale oni nemají šanci to prohlédnout. To nás trápí a myslím, že i Facebook.

Na druhou stranu, asi to bude váš úkol, nastolovat agendu. Jak to celé bude vypadat, aby lidé věděli, že když se dívají na Seznam Zprávy, mohou moderátorům věřit…

Naše filozofie je jednoduchá. Vsadili jsme na to, že chceme nabídnout co nejvíc tváří – konkrétních autorů, kterým se dá věřit. Na to, kteří jsou respektovaní pro to, co umějí. Ne každý musí mít rád Jindru Šídla, důležité ale je, že si jeho videa pustí, protože chce vědět, co si Šídlo myslí. A samozřejmě je naše práce, aby to, co lidem říkáme, bylo relevantní a hodnotné. Naši novináři si tuto zodpovědnost uvědomují, přeci jen mluví k celé zemi.

Jaká je pozice Seznam Zpráv ohledně majitele?

Je skvělé, že máme transparentního majitele, zároveň vizionáře a že se naše firma může chovat prostě jako správná firma. To neplatí jenom o obsahu, a je to obrovská výhoda.

Můj čistě osobní dojem? Pracovat v Seznamu je úžasné, ale je to také těžké. Není to pro každého. Jít k nám pracovat je i o nějaké osobní odvaze. Můžeme nabídnout nezávislost, ale zase očekáváme nějakou kvalitu.

Jakub Unger (ředitel divize Zpravodajství a TV)
Novinář. Zakládal a roky vedl první český čistě online deník Aktuálně.cz. V manažerských rolích se podílel na řízení mediálních domů Centrum, Economia či Mafra. Pomáhal rozjet nový tištěný Pražský deník nebo investigativní web a časopis Neovlivní.cz. Od podzimu 2016 staví zpravodajství Seznamu, v lednu 2018 jeho tým spustil celoplošnou Televizi Seznam.


Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.