Průzkum: Češi umí přežít vánoční nakupování bez stresu

Podle každoročního průzkumu společnosti PayPal, který se zaměřuje na vánoční nákupy, sice Češi patří mezi nejvystresovanější národy, ale dokážeme se s tím vyrovnat díky tomu, že se sháněním vánočních dárků začneme mnohem dříve – 82 % Čechů nakupuje alespoň měsíc předem, což v porovnání s loňským rokem představuje nárůst o 5 procentních bodů.

Proč nás vánoční nákupy tolik stresují? 75 % respondentů jednoduše zmáhají přeplněné ulice, obchody a nárůst dopravy (výrazný nárůst o 17 procentních bodů v porovnání s minulým rokem) a pro 63 % je problémem nezdvořilost a arogance lidí ve frontách (pokles o 3 procentní body). Více než polovině Čechů (55 %) dělá starost, že neví, jaký dárek by měli dát svým přátelům a příbuzným (nárůst o 13 procentních bodů), a u 54 % z nich vyvolává stres nakupování dárků na poslední chvíli (nárůst o 5 procentních bodů). Naštěstí pro většinu z nás nabízejí mobilní technologie snadná řešení, jak se vyhnout předvánočnímu šílenství, a Češi je stále častěji využívají.

Šťastné a mobilní Vánoce

Jedním ze způsobů, jak Češi bojují před svátky se stresem, jsou online nákupy – téměř polovina z nich dává při nákupu vánočních dárků v roce 2018 přednost nakupování online. 27 % z nich při tom nakupuje na svých mobilních zařízeních (nárůst o 13 procentních bodů). Téměř čtvrtina těch, kteří nakupují na mobilních zařízeních, uvádí, že hlavními výhodami mobilních nákupů jsou možnost nakupovat odkudkoli a možnost koupit dárek okamžitě, jakmile se dostaví inspirace.

Pro každého pátého Čecha představuje nakupování na mobilních zařízeních také způsob, jak se vyhnout dlouhým frontám, davům a hledání místa na zaparkování u nákupních center. Každý desátý uvádí, že se jedná o flexibilní řešení, které při nakupování umožňuje věnovat se současně i dalším věcem.

Ze zahraničí až pod vánoční stromek

Téměř čtyřem z deseti Čechů dělá starost, že se lidem jejich dárky nebudou líbit, a proto není žádným překvapením, že se stále častěji obrací na zahraniční internetové obchody.

„Více než polovina Čechů (56 %) v současnosti plánuje, že během předvánočního období letos provede některé nákupy v zahraničí. Mezi hlavní důvody patří nižší ceny a možnost najít něco speciálního, bez shonu a tlačenic,“ poznamenal Marcin Glogowski, generální ředitel společnosti PayPal pro střední a východní Evropu. „V nákupech ze zahraničí ale Čechům brání určité obavy, například že se zboží bude lišit od toho, co očekávají (44 %), že bude obtížné dárky vrátit nebo vyměnit (44 %) nebo že produkt případně vůbec nedorazí (39 %). Jsem rád, že s tím můžeme pomoci, zejména v předvánočním období, protože společnost PayPal nabízí funkce, jako je program Ochrana kupujícího[1] nebo Proplacení nákladů na vrácení zboží[2].”

Jedinečnost se stává novým standardem

Není divu, že Čechům dělá starosti, jak budou jejich dárky přijaty, pokud každý volí tradičně. Češi pro své blízké nejčastěji kupují online módní doplňky (36 %), knihy (36 %) a oblečení (30 %).

„Pod naším vánočním stromečkem asi budou i ponožky (s neotřelými vzory!) nebo sady kosmetiky, ale opravdu mě těší, že Češi usilují o jedinečnost. Patřím k těm asi 32 % nakupujících, kteří dávají přednost malým online obchodům, protože se v nich dají najít jedinečné dárky,“ poznamenává Giela Abdelwahab, manažerka společnosti PayPal pro spotřebitelský rozvoj pro střední a východní Evropu. „Z vlastní zkušenosti vím, že v menších internetových obchodech máte šanci koupit úžasné produkty, které mezi ostatními dárky vyniknou. Jen si ověřte, že pokud něco nebude v pořádku, budou se na nákup vztahovat dobře zpracovaná pravidla pro vrácení zboží. A pokud ne, ujistěte se, že případné problémy můžete vyřešit díky zvolenému způsobu platby.“

Nakupující v České republice mají pro své blízké vyšší rozpočet než sami pro sebe: více než polovina vydá za dárky pro své blízké minimálně 100 eur (přibližně 2 600 Kč), zatímco za něco pro sebe utratí jen třetinu této částky. Čtvrtina nakupujících se chystá k větším nákupům než v loňském roce (to je nepatrně méně než průměrná hodnota 26 % ze všech zemí, ve kterých průzkum probíhal).

O průzkumu společnosti PayPal zaměřeném na vánoční nákupy:

Organizace Kantar Millward Brown se z pověření společnosti PayPal dotazovala reprezentativního vzorku přibližně 1 000 (celkový počet respondentů byl 11 017) dospělých (ve věku 18 až 65 let) z 11 zemí (Belgie, Česká republika, Izrael, Jižní Afrika, Maďarsko, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Rusko, Řecko, Švédsko). Dotazování probíhalo formou online průzkumu (s řízeným přístupem) v období 17. října až 5. listopadu 2018.


[1] Při splnění určitých podmínek: odkaz

[2] Při splnění určitých podmínek: odkaz

Newsletter