Na internetu lze koupit i ojetinu, někdy ale s velkým rizikem

Uzavření prodejen s novými i ojetými vozy vedlo mnoho prodejců k přesunu obchodních aktivit do online prostředí. I čeští prodejci ojetých vozů tento model svým klientům nabídli a v součtu bylo během nouzového stavu tímto způsobem prodáno odhadem více než 500 vozidel. Vyplývá to ze zjištění Asociace autobazarů APPAA, která ale zároveň varuje před podezřelými nabídkami na internetu, které lákají na extrémně výhodné ceny.

Například na jednom zahraničním internetovém portálu se nabízí dvouletá Škoda Kodiaq 2,0 TDI DSG s nájezdem 115 tisíc kilometrů za cenu 9.600 euro, tedy za přibližně 255 tisíc korun. Tržní cena takového vozu je ale přitom (podle výbavy) minimálně 600 tisíc korun. Stejný web pak nabízí Audi Q7 3,0 TDI z roku 2016 za cenu cca 370 tisíc korun nebo Škoda Octavia 2,0 TDI DSG z roku výroby 2017 a nájezdem 130 tisíc kilometrů za přibližně 141 tisíc korun. Přitom běžná tržní cena jak Audi, tak Octavie je opět minimálně dvojnásobná. Prodejce slibuje doručení vozu na adresu zákazníka za 150 – 850 euro do cca deseti dnů. Má to ale jeden háček – auto si může zákazník prohlédnout pouze na internetu a v případě zájmu musí uhradit celou částku předem. Tedy pouze v tom případě, že cena vozu nepřekročí 10 tisíc euro. Je-li cena vyšší, postačí záloha ve výši 50 % ceny vozu.

„Může to být příležitost k životnímu nákupu auta, já bych to ale nedoporučoval,“ říká předseda Asociace autobazarů APPAA Petr Přikryl a vysvětluje:

„Extrémně nízké ceny jednotlivých modelů i požadavek na platbu předem bývají většinou poznávacím znamením neseriózních prodejců. Mnohokrát se již stalo, že kupec uhradil cenu za vůz, nebo její část, předem a vozidlo ani prodávajícího již nikdy neviděl.“ Podle Přikryla se dá vozidlo, ať již nové nebo ojeté, zakoupit přes internet výhodně, nicméně aby se vozy prodávaly za padesát procent jejich reálné tržní ceny, je velmi neobvyklé.

Dalším znakem, který by měl potencionální zákazníky varovat, je například velmi špatná čeština stránek nebo nejasné obchodní podmínky.

„Jakkoliv jsou takové nabídky lákavé, doporučujeme nakupovat pouze u těch prodejců, kteří mají i kamennou prodejnu a nepožadují platbu předem. To považujeme za největší riziko celé transakce,“ varuje Přikryl. On-line prodej ojetých vůz spustili v době nouzového stavu a uzavření prodejen i velcí lokální prodejci a zájem zákazníků byl překvapivý. „V době uzavření provozoven z důvodu Covid-19 jsme uskutečnili několik desítek prodejů v režimu online a ani nyní, po otevření provozoven, zájem ze strany zákazníků nijak neopadl,“ říká Pavel Mařinec z pražského autobazaru MAMA CAR. Podle něj je hlavním lákadlem online prodeje jeho jednoduchost a přistavení vozidla přímo na adresu zákazníka. I on však varuje před neuváženými nákupy: „Jestliže někdo nabízí jakékoliv vozidlo za polovinu běžné tržní ceny, bude něco špatně a zákazník by si měl opravdu dobře rozmyslet, jestli do takového obchodu, navíc s platbou předem, půjde.“

Newsletter