Chcete se startupem uspět? Máme pár tipů z NY a Silicon Valley

Zajímalo by vás, proč americké firmy často rostou a uspějí rychleji než jejich evropští konkurenti? Jaké jsou silné a slabé stránky českých startupů? Čeho by se měly vyvarovat? I o tom jsme si povídali s Alfredem Coppolou z inkubátoru US MAC v San Francisku a Brianem Frumbergem z newyorského inkubátoru Venture Out při jejich startupové „roadshow“ po České republice. Coppola a Frumberg shodně upozorňují na to, že již na úplném začátku podnikání je pro startupy zcela zásadní „Myslet světově“ -„Think global“. Oba pak dodávají, že čeští startupisté mají někdy oproti zahraničním konkurentům rezervy v obchodních dovednostech a tzv. „pitchování“.

A proč tedy americké firmy často rostou a uspějí rychleji než jejich evropští konkurenti? Coppola se domnívá, že je to také tím, že Američané se učí soběstačnosti a podnikání již v raném věku. Americké firmy jsou totiž ve srovnání se zahraničními firmami historicky lepší v oblasti prodeje a marketingu. „Regiony, jako je třeba Silicon Valley, mají 60 let zkušeností s přitahováním těch nejjasnějších, nejvíc inovativních a nejuznávanějších mozků z celého světa,“ dodal s tím, že američtí investoři také spíš ponesou riziko investice do startupu.

US MAC s českými startupy spolupracuje v rámci programu CzechAccelerator již od roku 2012 a od té doby Coppola vidí zřetelné zlepšení talentu a podnikatelského ducha. „Doposud nás ohromily firmy jako podle STRV, Oscar Senior, be3D, Corinth, ShipVio a Integromat. A těšíme se na spolupráci s dalšími,“ dodal. A jaké firmy mají podle Coppoly našlápnuto k úspěchu na mezinárodním poli? I když se zrovna nemusí hned stát jednorožci, velký potenciál vidí například ve společnostech Kiwi.com a Good Data.

Alfredo Coppola (US MAC):

Co tedy nabízí New York pro startupisty? Podle Frumberga si lidé často myslí, že v New Yorku je mnohem víc peněz, víc investorů a víc klientů než kdekoliv jinde. New York je vysoce rozvinutý ekosystém, kde tisíce hladových podnikatelů lační po stejných dolarech, klientech a investorech. „Není to tu snadnější, ale je tu víc příležitostí pro ty, kteří opravdu vidí, že mohou New York využít jako platformu pro svůj globální úspěch. To stejné platí i pro San Francisko.

Co českým startupům nabízí akcelerační program ve Venture Out a US MAC? Program je zaměřen i na to, aby firmy porozuměly trhu, pochopily, jak byznys funguje ve Spojených státech, jak zvýšit tržby, najít první americké klienty či jak sehnat peníze na další podnikání. Firmy se naučí osvědčené postupy o prodeji, marketingu, pitchování, fundraisingu a expanzi na nové trhy. Venture Out provozuje programy pro více než 800 firem z 25 různých zemí jménem více než dvou desítek zahraničních vlád. Stejně úspěšnou zkušenost má se startupy i US MAC, který jich již inkuboval na 1000.

Frumberg také vyzdvihl roli agentury CzechInvest, která podle něj odvádí skvělou práci, když podporuje český startupový ekosystém a pomáhá mladým inovativním firmám uspět na zahraničních trzích. „Je to opravdu unikátní příležitost, kterou většina zemí svým startupům nenabízí.“ dodává Frumberg s Coppolou.

Aktuální výzva pro účast v akceleračním programu v destinacích: Silicon Valley, New York, Londýn a Singapur

Frumberg tvrdí, že „Think global“ je samotná DNA podnikání v rané fázi. Pokud se tím budou firmy řídit, pomůže jim to vytvořit takový produkt, který zasáhne širší spektrum uživatelů a klientů. Šance na světový úspěch se tím výrazně zvýší. Coppola dodává, že české začínající firmy by se měly zaměřit na taková odvětví, jež jsou v současné době velmi žádaná a v nichž mohou naplno využít „domácí talent“. Jsou to kryptoměny, technologie blockchain, big data, umělá inteligence (AI) a obecně by se měly soustředit také na vývoj B2B řešení a B2C aplikací.

Brian Frumberg (Venture Out):

Česká startupy jsou podle Coppoly ve srovnání s Polskem, Slovenskem a Maďarskem na špici. „V průběhu posledních let jsme viděli zajímavější týmy a inovace z Česka. Obecně platí, že ostatní firmy z regionu postrádají schopnost ´Think Big´. Chybí jim inovace,“ dodal. Frumberg pak doplnil, že byl ohromen kvalitou inovací, zaměřením a odhodláním českých podnikatelů. „Opravdu se těším na spolupráci v New Yorku v rámci programu CzechAccelerator,“ uvedl. Středoevropský region má podle Frumberga také jasnou výhodu v tom, že je známý. „Země z regionu mají velmi talentované vývojáře a inženýry a mají přitom velmi nízké náklady. Tato dvě aktiva umožňují firmám v globálním měřítku nabízet nižší ceny.

Jak rychlý je startupový ekosystém v Silicon Valley a New Yorku? Oba shodně dodávají, je to opravdu rychlé, „scale fast or fail fast“ je takové místní motto. Je to vlastně to nejlepší, co může společnosti potkat a ušetřit jim výrazné náklady. Není nic horšího, než dlouhodobě vyvíjet a financovat produkt, který nemá potřebný potenciál.

Frumberg i Coppola se těší, že startupový ekosystém zažije stále více a více příběhů globálně úspěšných českých startupů, které následně inspirují další generaci startupistů. „Nejdůležitější věc je být odhodlaný a mít rád to, co děláte. Když lidé budují produkty a služby, které opravdu milují, tak je to ta největší komparativní výhoda, která se nedá ničím nahradit. Těšíme se, že uvidíme do New Yorku a Silicon Valley přijíždět další zajímavé české inovativní společnosti,“ dodávají shodně.

Havlová (CzechInvest): České startupy musí myslet globálně od začátku

Newsletter