Golf jako sport úspěšných? Lepší CEO jsou maratonci


10:06 • 28. srpna 2018

Tagy: CEO, úspěch, sport, ekonomie, golf

„Co nejraději děláte ve svém volném čase?“ Kdekoho z nás již na pracovním pohovoru potkala tato na první pohled zbytečná otázka. Nicméně naše záliby ve skutečnosti dokáží odhalit mnoho z naší osobnosti, kterou se podobnými otázkami pokouší potenciální zaměstnavatel či personalista odhadnout. Při odpovědi by přitom měli dávat pozor zejména ti, kteří se snaží najmout nového vedoucího pracovníka; volnočasové aktivity se totiž zdají být docela dobrým prediktorem pracovního úspěchu vrcholných manažerů.

Tuto úvahu podporují i závěry studie, o které napsal server Business Insider – avšak poněkud jiným způsobem, než byste čekali. Existuje jeden sport, který je spojen s bohatými a úspěšnými lidmi, a sice golf. Lee Biggerstaff z Miami University, David C. Cicero z University of Alabama a Andy Puckett z University of Tennessee se tak ve svém výzkumu podívali na to, jak si vrcholní ředitelé firem, v anglosaském prostředí známí pod zkratkou CEO, kteří často a rádi hrají golf, vedou ve své práci.

Víkendy v podání úspěšných a bohatých

Vědci se zaměřili na 363 vrcholných ředitelů ze společností zařazených v americkém akciovém indexu S&P 1500, přičemž kromě finančních ukazatelů analyzovali také čísla z golfové databáze USGA (United States Golf Association), ze které získali informace o tom, kolik her jednotliví CEO za rok zvládnou. Toto číslo pak vztahovali k jejich pracovnímu výkonu. A zatímco někteří CEO si za rok zvládli zahrát i více než 100 her, výsledky pro nadšené golfisty nejsou příliš lichotivé. Ukázalo se, že společnosti, jejichž generální ředitelé se vyskytovali v nejzapálenější čtvrtině hráčů (konkrétně to znamenalo, že měli na kontě 22 či více her za rok), vykazovaly nižší provozní výkon a hodnotu firmy.

Autoři přitom uvádějí, že série testů zaměřených na možný endogenní vztah mezi těmito proměnnými podporuje závěr, že kauzalita směřuje od počtu odehraných golfových utkání k nižšímu výkonu firmy. Zároveň nutnost účasti na golfových turnajích v rámci udržování obchodních vztahů označili vzhledem k počtu odehraných kol nejaktivnějšími hráči za zanedbatelnou. Na druhou stranu se však ukázalo, že čím častěji ředitel hraje golf, tím déle si svou pozici udrží.

 

A jestliže golfisté ve vedoucích pozicích patrně výkon firmy oslabují, jiný výzkum naznačuje, že vyznavač značně aktivnějšího sportu, a sice například běhání maratonů, v pozici generálního ředitele může být pro společnost nopak darem z nebes. Peter LimbachFlorian Sonnenburg z University of Cologne se rovněž zaměřili na prozkoumání vztahu mezi trávením volného času výkonného ředitele a výsledky společnosti, avšak s důrazem na investice do fitness aktivit.

Pomocí využití ekonometrického přístupu instrumentálních proměnných (instrumental variables) znovu na datech společností z indexu S&P 1500 pak autoři docházejí k závěru, že společnosti, jejichž CEO se věnují fitness aktivitám (ve výzkumu aproximováno účastí na běžeckých maratonech), mají vyšší hodnotu. Konkrétně, společnosti vedené generálními řediteli, kteří se účastnili maratonu, mají o 5 % vyšší hodnotu, a to i po zohlednění řady kontrolních proměnných (například výsledky firmy v minulosti), shrnuje výsledky server Runner´s World. Jak tedy hlásá titulek serveru Inc., pokud chcete být lepší CEO, začněte běhat maratony.

Chcete vydělávat víc? Buďte extrovertní, hádaví a protivní

RSS

Je studentkou Národohospodářské fakulty VŠE v Praze a spolupracovnicí Roklen24. Má ráda knihy, němčinu a filozofii Friedricha Nietzscheho. Zajímá se o behaviorální ekonomii.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.