Chcete zbohatnout na IPO Snapu? Zapomeňte

Finanční svět začátkem března čeká velkou událost v podobě upsání akcií společnosti Snap, která vlastní a provozuje populární sociální síť Snapchat. Mnoho investorů vidí v tomto IPO velkou příležitost ke zhodnocení. Odborníci však reagují téměř jednohlasně: Nekupujte!

Už od roku 2012 se zdá, že sázka na IPO firem z odvětví sociálních sítí se nevyplácí. Vstup Facebooku na burzu v roce 2012 provázela mohutná očekávání. Za pět let obchodování sice akcie vzrostly, ovšem úvodní upsání bylo zklamáním. O rok později toto prokletí nezlomil ani další networkingový gigant Twitter. Jeho IPO bylo snad ještě větším zklamáním než v případě Facebooku.

Na začátku března tohoto roku, tedy o pět let později, někteří investoři jako by na tyto dvě události zapomněli a sází tak na dobré zhodnocení Snapu. I přesto je nutné dodat, že nálada je (oprávněně?) méně nadšená, než byla v obou předchozích případech.

Proč lidé nebudou kupovat akcie Snapu

Existují tři hlavní důvody, proč investoři nebudou ve velkém množství poptávat akcie Snapu. První z nich je nedostupnost pro malé a střední investory. Pokud není obchodník jeden ze zakladatelů, „přítel nebo rodina“, či nevlastní nějaký druh fondu či banku, tak se k počátečnímu upsání Snapu v podstatě nedostane. Tyto podmínky uvedl Snap ve svém oficiálním spisu, který každá firma před vstupem na burzu vyplňuje.

Miliony za reklamu. Snapchat jako konkurent Facebooku?

Druhým důvodem je rozdělení podílů ve firmě. Nový spoluvlastníci se nebudou moci svým hlasováním podílet na rozhodnutích firmy. Snap se tímto snaží enormně eliminovat riziko, které provází každé upsání akcií.

Podle Ann Skeet z Market Watch by si investoři měli dávat pozor na ty firmy, které si takovýmto způsobem „kryjí záda“. Důvěra a předvídatelnost managementu je totiž důležitým faktorem, jak předpovídat chování akcií při dlouhodobém investování.

Selfie na Snapchatu? Nejlépe pomocí dronu

Posledním bodem je pověst ředitele Snapu Evana Spiegela. Spojení povědomí firmy s hlavní postavou je vždy velice úzké. Volatilita akcií je částečně závislá na důvěře, kterou právě nedůvěryhodný Spiegel může snižovat. V roce 2014 totiž na veřejnost pronikly emaily, ve kterých byly důkazy o tom, jak Spiegel užíval drogy a obtěžoval ženy. Mladý podnikatel brzy tato nařčení popřel, ovšem „skvrnu“ na jméně mu to zanechalo.

Spanilá jízda bez úspěchu?

Úzké vedení Snapu se včera vydalo na obchodní a propagační cestu do Londýna. Tam chtělo zvýšit povědomí a kredibilitu firmy v nejvyšších podnikatelských kruzích. Ohlasy však hovoří o tom, že příliš velký dojem na britské investory Snap neudělal. Právě výše zmiňovaná omezení budoucích podílníků byla v Londýně klíčovým tématem.

Hlavní schůzka mezi zakladateli populární sociální sítě a investory se navíc konala za zavřenými dveřmi s nejmenovanými investory, což vzbudilo další vlnu negativních ohlasů mezi odbornou veřejností.

Inovujeme a utrácíme

Snap cílí na dobrou kapitalizaci například i sázkou na hardwarové inovace. Překvapivě se nesoustředí na softwarová zlepšení jejich sociální sítě, ale na hardwarové nadstavby. Příkladem budiž fakt, že od září 2016 může být Snapchat propojen se speciálními brýlemi Spectacles, které mají sloužit jako kamera na nahrávání a následné synchronizování s telefonem v kapse uživatele. Snap utratil za výzkum tohoto zařízení částku v hodnotě téměř poloviny svého příjmu za rok 2016.

Google a Facebook zbytek v reklamě válcují

Nová zařízení a prohlubování zážitku při používání sociální sítě může být hlavní výhodou Snapchatu, a to například oproti Facebooku, který v porovnání se Snapchatem do takovýchto inovací neinvestuje. Sázka na nejisté budoucí produkty se však může při IPO Snapu zle vymstít.

Newsletter