Koho mi to připomínáš, Volkswagene?

Kauza kolem automobilky Volkswagen, neboli tzv. Dieselgate, plní titulky médií již několikátým týdnem. Celá aféra má dalekosáhlé následky nejen pro samotnou firmu, ale i pro ty, které s ní dosud spolupracovaly (viz graf č.1). Velkou otázkou zůstává, jak se německá automobilka s celou situací nakonec popere.

Většina analytiků očekává, že pomyslného dna ještě nebylo dosaženo. Tento názor někteří dokládají zkušeností z historie. Prudký pokles ceny akcií automobilky totiž silně připomíná události roku 2010, konkrétně havárii ropné plošiny Deepwater Horizon v Mexickém zálivu, která „potopila“ titul těžařské společnosti BP.

21.září 2015 se na grafu akcií společnosti Volkswagen objevila tzv. Continuation gap (ve volném překladu „pokračovací mezera“). Ta srazila cenu titulu z 162,4 euro až na 139,95 euro, přičemž pád další dní si sáhl téměř na hranici 100 euro za akcii (vit graf č.2). I přes mírný zvrat posledních dní, kdy se akcie dostaly nad hranici 115 euro, jsou techničtí analytici společnosti Day by Day a FXCM přesvědčeni, že prostor pro další propad je stále široce otevřen.

Dosavadní pokles firmě odepsal z tržní hodnoty více jak 30 miliard dolarů. Volkswagen teď čeká několik soudních řízení v zemích, jako je Francie, Německo či Spojené státy. Dle analytiků společnosti Sanford C. Bernstein by se možné pokuty plynoucí z falšování emisí mohly jen v USA vyšplhat až na 7,4 miliardy dolarů. I samo vedení Volkswagenu uznává vážnost situace, a proto výkonný ředitel Müller oznámil, že automobilka hodlá pozastavit či zrušit některé plánované investice, aby si zajistila dostatek financí přímo na pokuty.

„Spousta investorů se v důsledku celé kauzy začala hromadně zbavovat akcií Volkswagenu,“ řekl pro agenturu Bloomberg Anthony Peters, stratég společnosti Swiss Investment. „Před námi stojí, jako tomu bylo a stále je v případě společnosti BP, dlouhý cyklus soudních sporů. Akcie Volkswagenu tak nemají rozhodně kam spěchat.“

Technický výhled

Cílová hranice pro německou automobilku by se mohla nacházet na úrovni 80 euro za akcii, míní technický analytik společnosti FXCM, Vincent Ganne. Velikosti Continuation gap dle něj jasně naznačuje, že investoři, kteří dlouhodobě drželi akcie Volkswagenu, začali 21. září hromadně prodávat. Jeho výhled pak potvrzuje i Valerie Gastaldyová, která vidí krátkodobou cílovou hranici na 83 eurech, přičemž negativní momentum by dle jejího názoru mělo převládat ještě několik měsíců, než přijde výraznější obrat.

Situace společnosti BP v roce 2010 byla obdobná. Začátkem června se na akciích firmy taktéž vytvořil silná mezera, po které následoval další intenzivní propad (viz graf č.3). Titulu trvalo dalších sedm měsíců, než se přiblížil k cenám před samotným gapem, a i přesto jejich původní úroveň překonal jen zřídka.

Volkswagen si dnes, stejně jako v předchozích několika dnech, sice připisuje zisky, i přesto se ale stále nachází poblíž svých čtyřletých minim. Firma se tak bude muset nejen vypořádat s právními následky kauzy, ale především bude muset získat zpět důvěru investorů. A právě to, jak je vidět i v případě společnosti BP, je běh na opravdu dlouhou trať.

Newsletter