Samořízená auta mohou být na silnicích za pět let, řekl šéf FCA

Samořízená auta by se na silnicích mohla být za pět let. Prohlásil to dnes podle agentury AP generální ředitel automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergio Marchionne. O tom, že technologie samořízení je blíže, než si myslel, jej prý přesvědčila spolupráce s americkým Googlem.

Obě firmy tento týden oznámily, že budou spolupracovat v technologii autonomního řízení a v rámci testování jí vybaví sto minivanů Chrysler Pacifica. Pro Google je to vůbec poprvé, kdy na instalaci čidel a počítačů pro autonomní řízení spolupracuje přímo s tradičními výrobci aut.

FCA a holdingová společnost Alphabet, které Google patří, však ještě musejí určit, komu budou data vzešlá z jejich spolupráce patřit, uvedl Marchionne.

„Potřebujeme se dostat do fáze, kdy to auto bude natolik schopné fungování, že budeme moci hovořit o výtěžku z této práce,“ prohlásil podle agentury Reuters šéf FCA u příležitosti zahájení výroby minivanů Pacifica v továrně v kanadském Windsoru.

Některé automobilky se zdráhají spolupracovat s technologickými společnostmi, protože chtějí technologie ve svých autech vlastnit samy. Podle Marchionneho je ale moc brzy na to říct, kdo bude nakonec v přechodu na samořízené vozy hrát prim, takže je moudré, aby FCA spolupracovala s jinými firmami a naučila se, co může.

Vývoji samořízených aut a příslušných technologií se věnují i další firmy, například výrobce elektromobilů Tesla Motors. Největší americká automobilka General Motors Company se v březnu dohodla na převzetí mladé kalifornské firmy zabývající se samořízenými auty Cruise Automation. Německé automobilky Daimler, BMW a Volkswagen loni koupily mapovou službu HERE od finské společnosti Nokia, aby tak urychlily vlastní vývoj v oblasti autonomního řízení.

Firmy vyvíjející samořízená auta si ale často stěžují na bezpečnostní regule, které jim brání tyto vozy účinně testovat.

Newsletter