Auto jako obývák s truhlíky za okny: Co přinesou samořídící vozy?


16:02 • 3. července 2017

Tagy: Automobilky, automoto, Volkswagen, Tesla Motors, Tesla, BMW, Německo

Díky elektromotorům mohou automobily budoucnosti vypadat úplně jinak a díky autonomní jízdě v nich budeme moci dělat úplně jiné věci, než jak jsme dnes zvyklý. Vytratí se z vozů vzrušení z jízdy? A kdy vlastně dojde na našich silnicích k revoluci?

Zatím to na žádné převratné změny nevypadá. I přes pozitivní vývoj moderních technologií, všechny nové a v blízké době plánované modely vozů vypadají sice moderně, ale zdaleka ne tak futuristicky, jako ukazují některé projekty, které se objevují na různých automobilových veletrzích.

Proč? A kdy se budoucnost automobilů skutečně dostane i na silnice? Tuto otázku si položil německý server WirtschaftsWoche.

Od techniky k fantazii

V dnešních vozech se spalovacími motory je řada parametrů předem daná. Technici někde musí počítat s místem pro velké součástky, jako je motor, pohony, nádrž, celý systém odvodu spalin s řadou trubek a katalyzátorů a u zadního pohonu či pohonu na všechna čtyři kola také kloubový hřídel včetně diferenciálu. A to vše musí správně rozmístit, aby těžiště a rozložení váhy umožnilo příjemné jízdní vlastnosti.

Elektrický pohon je o mnoho flexibilnější. Baterie se většinou dělají co možná nejplošší a umísťují se co možná nejníže, a to tak, že do určité míry tvoří dno podvozku. Navíc taková auta nepotřebují natolik velký motor se všemi agregáty, ale spíše menší elektromotor na každé kolo či osu. Chladící zařízení a řídící elektronika je pak integrovaná do podvozku. A co se na tuto základnu nasadí, již není otázka technických předpokladů, ale fantazie návrhářů.

Alza.cz: Tesla Model 3 se nám líbí, neplní ale představu o prodeji v 21. století

Čím budeme jezdit?

A nejen z těchto důvodů odborníci předpokládají, že naše silnice budou značně pestřejší. „Již dnes máme různé třídy vozů, které vychází z různých zvyklostí a preferencí zákazníků – roadster, dodávky, či SUV,“ říká podle serveru Axel Schmidt, obchodní ředitel oddělení Automotive poradenské společnosti Accenture. Tyto typy vozů podle něj úplně nezmizí, ale doplní je nové koncepty, které budou pokrývat jiné spektrum zákazníků.

K takovým konceptům patří nové návrhy modelů, jako je VW Sedric či Mercedes Benz F015. Sedric, představený Volkswagenem v březnu v předvečer autosalonu v Ženevě, je plně autonomní minibus na elektrický pohon, který vás dopraví z místa na místo pouhým stisknutím tlačítka. A pozor, ve své výbavě už dokonce nemá ani volant.

 

Nový typ řidiče

Model F015, který Mercedes představil již v roce 2015, sice ještě volant má, ale není třeba ho používat pořád. Pokud jede vůz na autopilota, mohou si řidič a jeho spolujezdec otočit sedačky, aby všichni v kabině seděli proti sobě. Vznikne tak pohodlný salonek či konferenční místnost na kolech. Stuttgartská automobilka si je jista, že autonomní vozy do budoucna vytvoří nový typ řidiče – takového, který nebude nutně sám řídit.

 

„Již dnes se musíme ptát, jaká přání a potřeby lidé mají a jak je můžeme uspokojit,“ říká Anke Kleinschmidt, šéfka výzkumu společnosti Daimler při představení Concept Cars. Zatímco se Mercedes zaměřuje spíše na potřeby soukromých či firemních zákazníků, jsou podle automobilového experta Schmidta vozy typu VW Sedric předurčené pro zcela jiný trh. „U přepravních služeb vidíme velkou různorodost návrhů vnitřních prostorů. V některých případech bude pravděpodobně potřeba jen zákonem předepsaný nouzový volant, jinak jsem při tvoření zcela svobodný,“ říká Schmidt.

„Klasický“ řidič nezmizí

Nadále však podle něj bude existovat „klasický“ řidič, který bude chtít mít i do budoucna auto s konvenčním vnitřním prostorem a zážitkem z jízdy. Tedy takový, který dnes řídí Model S od Tesly a zítra možná Porsche Mission E.

Právě Porsche dalo jasně najevo, že žádná auta bez volantu z jeho montážních linek nesjedou. A i když by nad vozem mohl v některých situacích, jako třeba v dopravních zácpách, převzít kontrolu počítač, chce Porsche svým zákazníkům nadále nabízet typické potěšení z jízdy. To však neznamená, že se bude vyhýbat modernizaci pohonu. V jejich elektromobilech však bude vše do značné míry probíhat konvenčním způsobem a ani v nových typech Mission E a E-Macan se nepočítá s otočnými sedačkami.

Pro někoho je takový přístup naopak známkou nedostatečné odvahy. „Automobilový průmysl jedná postupně, ne revolučně,“ kritizuje švýcarský automobilový návrhář Frank Rinderknecht. „Pro radikální krok je třeba odvahy. Tu však zrovna nevidím, a proto je také u nových vozů patrný především mírný vývoj kupředu.“

Jak bude hrát Tesla? Musk připravuje streamovací službu

Auto jako obývák – i s truhlíky za okny!

Tento zakladatel švýcarské kreativní skupiny a laboratoře mobility pro automobilový průmysl Rinspeed je v oboru vizionářem. „Pokud jezdím v autonomním voze, mohu se oprostit od konvencí dnešních aut a vyvinout koncept pohybující se směrem k nemovitosti,“ popisuje Rinderknecht svou filosofii. Co tím má na mysli?

Rinderknecht tento koncept znázornil v projektové studii Oasis představené v lednu na světovém veletrhu spotřební a výpočetní elektroniky (CES) v Las Vegas. Jím navržený vůz je na elektrický pohon s extrémně kompaktními prvky a vlastnostmi ideálními pro městský provoz. Nejdůležitější je však na něm to, co na svém podvozku Rinderknechtův tým postavil. Kabinu s extrémně velkými okny, díky nimž působí vnitřní prostor přátelsky a světle, v ostrém kontrastu k uzavřeně působícímu Mercedesu F015. Sklopitelný volant se v režimu samořízení mění na mobilní pracovní stanici, aby si řidič mohl již na cestě do kanceláře přečíst e-maily nebo si během jízdy mezi dvěma schůzkami odbyl třeba videokonferenci.

 

Svým vzdušným provedením se prý Oasis nemá stát jen kanceláří na kolech, ale především velkorysým obývacím pokojem. Proto jsou zde nejen pohodlná křesla, ve kterých lze sledovat oblíbený film nebo se jinak odreagovat, ale také malá zahrádka. Ano, opravdu. Zahrádka. „Rostliny za čelním sklem Oasis byly myšleny jako něco, co přitáhne pozornost,“ říká Rinderknecht. „Velký zájem návštěvníků, ale také cílené dotazy z odvětví, nás překvapily,“ dodává.

Tesla a spol.? Češi by se svezli rádi, jen ta cena…

Co bude dál?

Automobilky by tak zřejmě neměly trend směřující k nekonvenčnímu pojetí vnitřního prostoru vozu podceňovat. Dnes se jednotlivé značky definují prostřednictvím způsobu, jakým je vybudován motor. „Elektromotory budou mít ve všech autech velmi podobné vlastnosti. Hnací ústrojí jako rozlišující znak jednotlivých značek tak odpadá,“ říká Axel Schmidt. „Proto pokud se bude chtít Mercedes odlišit od Audi nebo BMW, bude vnitřnímu prostoru věnovaná mnohem větší pozornost.“

Na to si však automobilky musí v první řadě vyjasnit, co nový typ řidiče, jehož příchod výzkumnice Kleinschmidtová z firmy Daimler očekává, bude od auta a značky očekávat. „Díky možnostem, které se s elektropohonem a autonomní jízdou otevírají, přijde množství nových uživatelů, které si dnes ještě neumíme představit,“ domnívá se Schmidt. „Toho se ale nezhostí jen automobilky, budou zde i jiní hráči,“ říká. Tedy firmy, které se dnes v oblasti přepravy ještě neangažují nebo které dnes ještě vůbec neexistují. Tesla u elektropohonu ukázala, jak nové technologie snižují bariéry pro vstup do odvětví, a totéž vidí Schmidt do budoucna i u autonomních vozů.

„Malý“ zádrhel

Jednou z výzev, se kterou se podle Rinderknechta budou muset všechny automobilky do budoucna vypořádat, je doba využití autonomních vozů. V Německu jde v průměru vůz do šrotu po 18 letech, německý vozový park je pak podle spolkových úřadů 9,3 roky starý. Problém je, že autonomní vozy jsou v první řadě počítače na kolech, přičemž moderní informační technologie mají výrazně kratší dobu trvanlivosti. Schválně, máte ještě doma nějaký devět let starý počítač, který bezvadně funguje a je kompatibilní se všemi moderními systémy?

Informační technologie, která je starší než pět let, nemůže již tak uspokojivě fungovat, abyste si do jezdícího počítače sedli nebo tam posadili vaše děti, upozorňuje Rinderknecht. „Tady vidím velkou potřebu jednat a hledat nové cesty,“ říká.

RSS

Vystudovala obor Mezinárodní politika a diplomacie na Vysoké škole ekonomické v Praze. Absolvovala mezinárodní interdisciplinární studijní program Comparative East-West-Studies se zaměřením na politologii na Universitě Regensburg. V průběhu studia absolvovala mj. stáž v Německém Spolkovém sněmu. Pracovala jako zpravodaj ekonomické redakce ČTK, působila jako content manager ve společnosti Patria Online, kde vedla zpravodajský tým, a pracovala také jako mluvčí předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.