Bankéři, nenechte „bráchu“ půjčovat „bráchovi“

Představte si, že jdete žádat do banky o půjčku. Ponese se vaše povídání s bankovním úředníkem v příjemném duchu, a banka vám půjčí tolik, kolik chcete, anebo bude úředník jen přísně hledět na „tvrdá čísla“, jako je poměr dluhu k příjmům? To závisí například i na vašem pohlaví.

Pokud jste muž a jednáte se zaměstnancem banky – mužem – vyplatí se zmínit se o svých zájmech, koníčcích, dětech či o známých. Tyto informace, kterým se také říká „soft“ (měkké) informace, mohou obměkčit jinak nesmlouvavého a chladně kalkulujícího bankovního úředníka, jehož soukromí je podobné tomu vašemu.

Pro vás to pak znamená, že dosáhnete výhodnějších podmínek úvěru, než které by normálně odpovídaly „tvrdým číslům“, anebo vyšší částky, než byste si zasloužili podle tabulek. Bankovní úředník však v tomto případě udělal „špatné“ (alespoň podle interních pravidel) rozhodnutí a své bratrské výpomoci by mohl i litovat.

Některé studie naznačují, že sběr kvalitativních informací o dlužnících (tedy například o rodině, přátelích a dalších osobních věcech) vede k většímu riziku nesplácení úvěrů. Avšak kde se skrývá kauzalita? Autoři studie s názvem „Making Sense of Soft Information: Interpretation Bias and Ex-Post Lending Outcomes“ se to pokusili zjistit.

 

Studie odhalila, že „tvrdé informace“, jako je úvěrové skóre, byly ženskými a mužskými bankovními úředníky interpretovány přibližně stejně. Avšak když do hry vstoupilo pohlaví, výklady se značně rozešly – pokud spolu o půjčce jednali dva muži, zaměstnanec banky byl mnohem loajálnější.

„Pokud máte s někým něco společného – pocházíte ze stejného města či vaše děti chodí na stejnou školu – můžete k této osobě podvědomě pociťovat vyšší důvěru. Můžete se s ní identifikovat a tak mít pocit, že o ní víte něco více,“ vysvětluje Maria Loumioti, spoluautorka studie z Massachusetts Institute of Technology.

Pro potřeby kvantifikace „měkkých informací“ prošli autoři poznámky bankovních úředníků, kde se zaměřili na klíčová slova jako „přátelé“, „hobby“, „vzdělávání“, „rodina“ a „děti“, stejně jako na slova a fráze, které zachycují emoce, jako je „ohromen“, „frustrovaný“ a „stres.“

Po dvouletém sledování úvěrů se navíc ukázalo, že tyto „mužské úvěry“ vykazují vyšší problémy s nesplácením než ostatní poskytnuté. Nicméně, když spolu jednají dvě ženy, zdá se, jako by pohlaví roli nehrálo – autoři žádný bias nerozpoznali.

„Tyto výsledky jsou v souladu s výsledky psychologických studií, které ukazují, že pokud spolu mluví dva lidé stejného pohlaví, pracuje tato okolnost ve prospěch posílení důvěry, co se týče dvou mužů, avšak nikoli co se týče dvou žen,“ dodává Loumioti.

Newsletter