Expanze umělé inteligence (nejen) v bankovnictví

Svět bankovnictví a financí se dnes mění rychleji než kdy dřív, a to hlavně díky umělé inteligenci (Artificial Intelligence – AI). Jak celý proces probíhá a na co všechno se můžeme připravit?

Mnohá řešení AI již byla zavedena do různých odvětví bankovnictví, jako je core banking, efektivnost operací, zákaznicky orientované služby a analýzy. S takovým rozšířením AI technologií není bankovnictví pouze o aplikacích, webových stránkách a fyzických pobočkách, ale stává se z něj úplně nová služba.

Vývoj

Ačkoli byly AI technologie aplikovány až v poslední době, jejich historie sahá do roku 1950, ve kterém byl zveřejněn článek Alana Turinga o možnostech strojů s pravou inteligencí.

To byl ale pouhý počátek umělé inteligence jako konceptu, protože až do 90. let neproběhl žádný významný pokus o její zavedení. AI technologie nabraly rychlost až po roce 2011, kdy přední technologické společnosti jako IBM, Microsoft, Google a Facebook začaly investovat do umělé inteligence a strojového učení pro komerční užití.

Společnosti Microsoft a Apple přišly v roce 2011 na trh s virtuálními osobními asistenty Cortana a Siri. Tento trend převzal i DeepMind tým a s využitím složitých učících se algoritmů vytvořil program, který zvítězil v Atari hrách. Facebook s využitím AI zase spustil program „Momenty“, který rozpoznává obličeje na fotkách sdílenými s přáteli.

Osvojení

Dnes se využití AI pohybuje od datové analýzy až po množství nástrojů jako softwarové testování, rozpoznání obličeje nebo optické rozpoznávání znaků. AI technologie jsou ale také zavedené v mnohých odvětvích služeb, a to včetně reklamy, bankovnictví, financí, medií, navigace, aeroprostoru, zemědělství nebo genetiky.

Od roku 1990 se velké technologické firmy soustředily na výzkum AI a zlepšovaly rozsah zpracování přirozeného jazyka, rozpoznání obrazu, hloubkové učení, rozpoznání řeči a emocí. Tohle bylo později převzato počtem startupů, které měly vizi vytvořit obchodní hodnotu. Do roku 2020 by se měla objevit nová kategorie lídrů, která bude označena jako inflexní bod pro umělou inteligenci. To bude následováno vzestupem lídrů nových a konsolidací těch zaostávajících.

AI ve finančních službách

V současné době je využití AI v sektoru finančních služeb v rodící se fázi. Stále můžeme pozorovat množství změn ve způsobu, jakým se komunikace, zákaznický servis a wealth management uchytává ve svém businessu. Například dnes ještě probíhá obchodování s akciemi a investování hlavně na základě osobních dovedností a štěstí od pána Boha. Ale v budoucnu budeme schopni hospodařit s majetkem s pomocí citlivé analýzy, průzkumem hromadných dat a algoritmů. 

IoT a AI – vzájemná souvislost

Hlavním faktorem pro zajištění úspěchu AI je její interoperabilita s tzv. IoT (Internet of Things). Množství připojených zařízení vzrostlo od roku 2003 do roku 2016 zhruba o 44 %. Rychlost růstu IoT byla rychlejší, než se očekávalo, a nyní je důležité toto tempo udržet. Výzvou je poprat se s nekompatibilními API a nesourodými systémy zařízení, automobilů a aplikací, které ruší interoperabilitu IoT.

Pohled do budoucnosti

AI revoluce se netýká pouze bankovního sektoru. Je spousta dalších odvětví průmyslu, ve kterých byl zaznamenán vliv AI. Zajímavým příkladem je třeba automatické podávání anestetik pro standardní procedury, čímž se snižují náklady, nebo vylepšený zákaznický servis v podobě robo-poradců, kteří vám poskytnou doporučení na základě vašich finančních dat. Tohle všechno pomůže průmyslu nahradit všední a monotónní práce jako vyplňování formulářů a zpětné ověřování.

Na závěr je nutno říci, že se právě nacházíme na pokraji revoluce umělé inteligence. Zlepšování a vývoj v odvětví AI zaručeně zvýší produktivitu a současně sníží náklady.

Newsletter