Americké výnosy si po včerejším růstu prochází korekcí. Dolar se obchoduje pod 1,0650 za euro. Koruna krátce oslabila nad 25,30 za euro. Aktuálně se obchoduje pod touto hranicí.

Pět způsobů, jak šlape FinTech po tradičních finančních institucích

V bankovních službách, jako jsou platby nebo poskytování či zprostředkování úvěrů, FinTech společnosti čím dál více konkurují zavedeným společnostem, které tu byly od pradávna a disponují mnohem většími finančními prostředky než startupy, se kterými se musejí nyní vypořádávat. Zde je pět způsobů, jak mohou FinTech společnosti konkurovat velkým a zavedeným hráčům na poli finančních služeb.

Unbundling

Historicky velké banky vždy fungovaly jako one-stop obchody, které se mohly plně spolehnout na své věrné zákazníky, jež se na banku obraceli ve všech jejich finančních potřebách. Internet však přinesl dynamickou změnu a dnes není velké množství lidí (snad většina) zdaleka věrná své staré bance. Namísto toho chodí na nákupy s peněženkou obsahující karty od několika různých poskytovatelů, prostřednictvím kterých naplňují své spotřebitelské tužby.

Ve světle nedávné velké recese mnohé banky omezily poskytování úvěrů pro podniky. Tím se vytvořila na trhu mezera, která poskytla příležitost pro růst nebankovních poskytovatelů úvěrů, jako jsou OnDeck Capital, Smartbiz nebo Fundbox, které jsou zaměřeny výhradně na malé podniky, jimž pomáhají k přístupu ke kapitálu, který potřebují ke svému růstu.

Vytváření lepších a inovativních produktů a služeb

Z části díky trendu unbundlingu mají FinTech startupy možnost vytvářet lepší produkty a služby než jejich zavedení konkurenti. Co by mohlo být pro velkou finanční instituci relativně malou částí jejího podnikání, může být pro startup jeho hlavní činností. Tento lepší tah na branku u konkrétní služby jistě přiláká řadu zákazníků.

Jako příklad můžeme uvést společnost Sofi – alternativního věřitele, jenž nabízí studentské půjčky, refinancování hypotéky a osobní úvěry. Zaměřuje se na pracovní profesionály a vytvořila model upisování, který bere v úvahu vzdělání a profesní zkušenosti dlužníka. Kromě svého jedinečného modelu upisování nabízí Sofi svým dlužníkům služby, jako je kariérové poradenství, ochrana v nezaměstnanosti a přístup ke společenským akcím.

Zlepšení zákaznických služeb

Kromě vytváření lepších produktů, mnoho FinTech společností vynikalo prostým zlepšením již poskytovaných služeb. Zatímco velké finanční instituce se nemusely příliš starat o kvalitu zákaznických služeb, protože si svého klienta vždy udržely, FinTech firmy používají zákaznické služby jako klíčový bod diferenciace, což jim dává skutečnou výhodu v oblasti získávání a udržení zákazníků.

Britský bankovní startup Mondo Bank získal za méně než dvě minuty více než 1 milion liber díky crowdfundingové kampani, a to z velké části jednoduchým, ale působivým cílem: vybudovat „banku, která je stejně inteligentní jako váš telefon.“

Soutěžit s velkými bankami není snadné, aplikace Mondo Bank je však dobrým příkladem toho, jak jsou startupy schopny přetáhnout klienty i velkým finančním institucím, z nichž mnohé mají zastaralý systém, jak se o svého zákazníka starat.

Nabídnutí lepší ceny

„Dostanete, za co si zaplatíte“ – bývá to často pravda, ale určitě ne vždy, a to obzvláště pokud jde o finanční služby. Spotřebitelé jsou si toho stále více vědomi, a to znamená, že čím dál méně z nich je ochotno zaplatit za službu či produkt, která by jim přinesla nižší užitek, než peníze za ni utracené.

FinTech společnosti využívají vyšší spotřebitelské nároky a nižší důvěru ve velké poskytovatele finančních služeb pro vytváření nabídky, která nabídne více přesvědčivé ceny.

FinTech startupy si vzali na mušku finanční zprostředkovatele, z nichž mnozí čelili kritice za vybírání poplatků, které skeptici považovali za neopodstatněné. Robo-poradci jako Wealthfront a Betterment nabízejí levnější alternativy, které jsou zautomatizované.

Ačkoli tyto dvě společnosti spravují miliardy aktiv, stále představují malé procento trhu. Tradiční velké společnosti však začali pracovat na svých vlastních robo-poradcích, aby dokázali lépe čelit startupové konkurenci.

Cílení na opomíjené trhy

Dokonce i největší finanční instituce zanechaly na trzích nezaplněné mezery. V jistých případech je to však záměrné – některé trhy jsou často vnímány jako příliš malé nebo příliš riskantní. To vytváří příležitost pro startupy, které nejenže žijí nadějí z úspěchu na těchto trzích, ale současně by je chtěli využít jako opěrné body pro pozdější expanzi na další trhy.

Na světě žije stále více než 2 miliardy lidí nepolíbených bankovními službami. Najdeme je i v USA, kde se podle některých odhadů stále nacházejí dvacátníci, jež nejsou žádným způsobem dosud zapojeni v bankovním systému.

Jedna z FinTech společností Oportun se konkrétně zaměřuje na bankovními službami nepolíbenou hispánskou populaci ve Spojených státech, jejímž jednotlivcům s malou nebo žádnou kreditní historií nabízí nezajištěné úvěry.

Pojem „FinTech“ je v podstatě zkrácení a spojení slov „finance“ a „technologie“. Jedná se o fúzi správy financí s technologickým sektorem, který zahrnuje internet, mobilní a sociální technologie, cloud computing a mnoho dalších. Tedy de facto všechno, co inovuje současný finanční systém.

Do archivu článků FinTech Daily se podívejte ZDE

Newsletter