Pád ostružiny: Podíl BlackBerry na trhu je takřka nulový

Zdá, se že definitivní konec jedné éry je tu; podíl smartphonů BlackBerry s vlastním operačním systémem nyní dosahuje méně než jedné desetiny procenta na celosvětovém trhu. Vychází to ze zprávy, kterou zveřejnila výzkumná společnost Gartner. Pád značky, která byla kdysi velmi oblíbená zejména mezi businessmany, je tak dokonán.

Podle analýzy společnosti Gartner se ve 4. čtvrtletí roku 2016 prodalo něco přes 432 milionů chytrých telefonů. Avšak pouhých 207,9 tisíc z nich bylo zařízení BlackBerry využívající svůj vlastní operační systém. Podíl prodejů smartphonů se systémem BlackBerry OS se tak smrskl na méně než desetinu procenta; přesněji na 0,0481 %. Ještě ve 3. čtvrtletí roku 2016 to přitom s 377,8 tisíci prodanými kusy bylo zhruba 0,1 %.

Tržby BlackBerry dál prudce klesly, firma znovu ve vysoké ztrátě

Kanadská společnost BlackBerry prodává také několik modelů chytrých telefonů, které běží na systému Android (jde například o model DTEK60). Ty v oněch v 207,9 tisících započítány nejsou, avšak ani zde prodeje nesahají do nějakých významných čísel. Podíl společnosti BlackBerry na globálním trhu smartphonů je tak menší než jedno procento.

Telefony BlackBerry zažívaly své zlaté časy před nástupem chytrých telefonů. Telefon BlackBerry byl jasnou volbou pro profesionály, manažery i podnikatele. O tom svědčí i jeho někdejší přezdívka „Crackberry“, kterou si vysloužil za to, jak snadno se na něm lidé stávali závislí.

Druhá šance pro kdysi úspěšné BlackBerry?

S plnou funkčností e-mailů, chatu a klávesnicí QWERTY se zdálo, že ho nemůže nic porazit. Až jedině Apple a první chytrý telefon. Ten při uvedení iPhonu na trh zároveň připravil BlackBerry o pomyslnou korunu.

Naproti tomu chytrých telefonů využívající systém Android od společnosti Google se v 4. čtvrtletí minulého roku prodalo 352,7 milionů. Telefony se systémem Android tak pokrývají 81,7 % globální trhu se smartphony. Druhé místo obsadily telefony se systémem Apple iOS; iPhony dosáhly na 17,9 % z celkového prodeje smartphonů.

Byznys-modely vítězů žebříčku jsou přitom odlišné. Google poskytuje tvůrcům telefonů systém Android zdarma, což z něj činí jasnou volbu pro levné telefony. Naopak Apple maximalizuje zisky tím, že udržuje svůj operační systém vzácný; dostupný výlučně jen v zařízeních Apple, které jsou poměrně drahé.

Facebook a WhatsApp nebudou fungovat v BlackBerry jako aplikace

Newsletter