28,1 milionu dolarů za staré Ferrari

Už to vypadalo, že sběratelský automobilový trh šlape na brzdy, když se objevil vůz, který měl potenciál stát se druhým nejdražším vydraženým autem v historii.

Ve čtvrtek 10. prosince aukční dům RM Sotheby uskutečnil dražbu silničního závodního Ferrari vyrobeného v roce 1956. Celý název tohoto krasavce, kterého byly všehovšudy vyrobeny pouhé čtyři kusy, zní 1956 Ferrari 290 MM. Odhadovaná cena se nacházela v rozmezí 28 až 32 milionů dolarů. Pokud by se podařilo toto Ferrari vydražit alespoň za 30 miliónů, pak by se jednalo o druhé nejdražší auto, které kdy bylo prodáno v aukci. Rekord prozatím drží model Ferrari 250 GTO, které se prodalo dokonce za 38 miliónů dolarů.

Výsledná cena tohoto modelu nakonec dosáhla téměř spodní hranice odhadované sumy, a to 28,1 miliónů dolarů. I tak se ale jedná o jedno z nejdražších vydražených aut v historii.

Prodej modelu 290 MM je součástí folklóru Ferrari, a to jak pro svou závodní historii, tak i kvůli roli zakladatele Enza Ferrariho, který se na vývoji tohoto kousku podílel.

Fundament stranou, je to prostě Ferrari!

Enzo Ferrari postavil toto auto pro World Sportscar Championship, který byl pro něj stejně důležitý jako závody formule 1. To on dohlížel na design a na vývoj motoru a také se mu podařilo přesvědčit legendárního závodníka Juana Manuela Fangia, aby toto auto řídil roku 1956 v závodě Mille Miglia. Fangio se tehdy umístil na čtvrtém místě a s vozem se úspěšně závodilo po další dva roky, a to díky proslulým řidičům jako Eugenio Castellotti a Joakim Bonnier.

Součástí aukce byl mimo jiné také prodej jednoho z devatenácti existujících modelů 1962 Aston Martin DB4 GT Zagato, který byl vytvořen prostřednictvím partnerství mezi Astonem a italskou společností Carrozzeria Zagato. Toto auto ustanovilo nový cenový rekord pro auta vyrobené ve Velké Británii, když bylo prodáno za 14,3 milionů dolarů. Původně odhadovaná cena byla ale mezi patnácti a sedmnácti miliony. 

Ceny sběratelských automobilů, které v letech 2010 až 2013 rostly dvouciferným tempem, podle expertů zpomalily na současných 5 až 10 procent. Přesto podle specialisty Iana Kellehera zůstává poptávka v tomto sběratelském segmentu silná, a to díky nové generaci mladých sběratelů.

„Vidíme přicházet na trh nové klienty, mladší generaci,“ řekl Ian Kelleher. „To jsou ty typy trendů, které pomáhají vybudovat koníčka.“

Zaměstnanci Ferrari získají po debutu na burze bonus 5000 eur

Newsletter