Pokémon ovládl svět a převálcoval porno. Augmented reality je tu


23:06 • 14. července 2016

Mánie kolem nové „hry“ pro chytré telefony Pokémon Go dosáhla celosvětově netušených rozměrů. Na Googlu pak nemožného. Tedy, na chvíli se to podařilo také brexitu. Z vedoucí pozice ve vyhledávání sesadila porno. Úspěch má ale také jinou, zásadnější rovinu. Demonstruje masívní nástup „augmented reality“ – rozšířené reality, která v mnohém změní naše každodenní životy i možnosti v businessu.

Porno bylo po dobu takřka nekonečnou vládcem internetového vyhledávání. Teď jej sesadila virtualita, zasazená do reality a to v tuto chvíli poměrem 2:1 na denním vyhledávání.

Pokémon Go reprezentuje vývoj v oblasti augmented reality, česky trochu krkolomně vyjádřeno rozšířené reality. Zjednodušeně řečeno: posazuje virtuální postavy pokémonů do reálného světa, konkrétních reálných míst a to skrze mobilní aplikaci. Prostřednictví kamery, kterou je vybaven chytrý telefon, pak hráč této hry pokémony odchytává. Obohacuje o ně svou sbírku, učí je, soupeří s nimi s dalšími hráči. Hra bude mít brzy možná více uživatelů než Twitter, už nyní předstihla populární seznamovací aplikaci Tinder. Díky hledání s Pokémon Go tráví hráči dvojnásobek času, než například na chatovací aplikaci Snapchat.

O vyhledávání hvězd, šanci v sedmi minutách i Czech Pioneers

Virtual reality a agmented reality jsou jasné trendy letoška například i mezi startupy ve světě, jak například pro Roklen24 už v březnu potvrdila šéfka TechSquare Veronika Peterková. „V případě augmented reality dostáváte myšlenky, obrázky, představy do skutečné reality a uživatel, spotřebitel zůstává v reálném světě, ve kterém žije. V roce 2015 bylo na americkém trhu zainvestováno 692 milionů dolarů do projektů, které se zabývají augmented nebo virtual reality. Rok 2016 je již v miliardách dolarů,“ uvedla tehdy. Jako příklad padlo jméno projektu Blippar.

Pokémon Go je zatím dostupná ve Spojených státech, Austrálii nebo na Novém Zélandu. Odtud také přichází masívní část vyhledávání. Ale i z míst, kde Pokémon Go zatím oficiálně není: z Kanady nebo Nizozemí. Lidé z dalších zemí se ji snaží získat z neoficiálních zdrojů, na bezpečnost internetu cílené firmy ale varují, že takové možnosti získání jsou „obohaceny“ o notnou dávku virů a nechtěného x-ware všeho druhu.

Na sociální sítí Facebook má už tisíce tuzemských fanoušků tento průlom vývojářského studia Niantic. To na hře spolupracovalo s firmami Pokémon Company a Nintendo. Akcie Nintenda? Za posledních pět obchodních dní zpevnily o 70 procent! Pouze za dnešek o 16 procent!

Budoucnost patří realitě. Virtuální realitě

„Přidává to další vrstvu na normální život – splývá skutečný svět a svět hry, čímž získávají oba určité aspekty toho druhého,“ vystihl pro čtk hráč Jan Šťástka. Mánie se rozrostla do koordinace ve skupinách na Facebooku, vzájemného sdělování nálezů pokémonů, nově už i reálných setkání „postižených“. V sobotu se mají sejít „trenéři a trenérky“ Pokémonů na Václavském náměstí a 14. srpna by se měli shromáždit v pražských Riegrových sadech. Počtem účastníků chtějí překonat zatím největší sraz hráčů v Sydney, kde se v pondělí sešly asi dvě tisícovky lidí.

Pokémoni se poprvé objevili v roce 1996 ve hrách pro zařízení Game Boy. Jméno pochází z japonského výrazu pro „kapesní monstra“ (Poketto Monsutā). O rok později přišel kreslený seriál. Vytvořeny byly kreslené filmy a počítačové a karetní hry.

S tím, jak se lavinovitě šíří Pokémon, šíří se také příhody – vtipné, ne moc vtipné i hodně špatné. Desítky lidí, přilepeným pohledem na smartphonu v newyorském Central Parku, zatčení v Missouri kvůli snaze skrze Pokémon nalákat na místo a okrást, lidé hledající Pokémony v muzeu holokaustu místo prohlídky a do určité míry piety, podle BBC řada drobných zranění nohou a jiných částí těla v nepřehledném a neprostupném terénu s nosem na dispeji smartphonu. A také obava o děti. U těch na druhou stranu Pokémon Go vrací to, co běžné počítačové hry sebraly – ochotu sebrat samy sebe a vyrazit ven se hýbat.

Tip: To nejlepší z Roklenu – Zaregistrujte si zasílání RoklenLetteru zde

Napsat autorovi RSS

Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze se zaměřením na finanční trhy, bankovnictví a hospodářskou politiku. Specializoval se na analýzu dat z ekonomiky finančními trhy. Při studiích nejprve spoluutvářel zpravodajství z finančních trhů v rámci Hospodářských novin. Několik let vedl public relations a propagaci v oblasti vládní podpory tuzemského exportu. Následně zodpovídal za Business Development v přední tuzemské poradenské skupině. Věnoval se vlastním projektům v oblasti PR. Pět let se podílel na chodu a rozvoji investičního portálu Patria.cz, kde zodpovídal zejména za zpravodajství z finančních trhů. Od května roku 2014 se podílí na startu finanční skupiny Roklen Fin. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.