Dolínek: Připravujeme mýto v Praze, rozhodne nová rada


20:45 • 8. srpna 2016

Tagy: Praha, doprava

Současné vedení hlavního města Prahy určitě nechce zpoplatňovat vjezd osobních automobilů do centra Prahy. V příštích měsících se ale budou aktualizovat starší údaje o mýtu. Chceme to připravit tak, aby nová rada měla na podzim v roce 2018 připraveny všechny potřebné dokumenty a rozhodla se, zda chce či nechce mýto zavést. Serveru Roklen24 to řekl náměstek pro dopravu Petr Dolínek.

„Chceme využít také to, že máme nový systém parkovacích zón, které fungují s SPZ elektronicky. Je to pouze na Praze a na budoucím vedení, jestli to udělá. Důležité jsou přípravné kroky, které již nyní probíhají. Snížili jsme cenu ročního kuponu na MHD, od 28. srpna bude daleko hustší síť tramvajových tras, které protínají centrum. Každoročně zvyšujeme počet železničních spojů, které spojují Prahu a střední Čechy. Musíme zrychlit výstavbu P+R parkovišť i ve středních Čechách, které na to mají peníze z evropských fondů. V roce 2018 by to mělo být připravené a radnice řekne ano nebo ne.

Jaká je nyní situace ohledně příprav na výstavbu metra D?

V červnu jsme požádali o stavební povolení na metro D, řízení bylo na 18 měsíců přerušeno z důvodu doložení některých podkladů, které si stavební úřad vyžádal a z důvodu nutnosti dořešení majetkových věcí. V zásadě je sedm velkých majitelů různých pozemků, s kterými se musíme dohodnout. V některých oblastech už se dohoda rýsuje, jinde to musíme ještě odpracovat. Samozřejmě majitelé mají nějakou finanční představu, kterou ale město bohužel nemůže splnit. My se musíme chovat jako řádný hospodář, nemůžeme se chovat jako realitní makléř.

Na podzim budete v polovině volebního období. Myslíte si, že koalice po všech těch problémech vydrží do řádných voleb v roce 2018?

Myslím si, že díky tomu, že se koalice obnovovala nebo vznikala půl roku, tak se každý s každým subjektem měl dost času říct něco programového i personálního. Díky tomu se ukázalo, že toto je zatím jediná fungující možnost pro Prahu a pevně věřím tomu, že nebudeme muset řešit nějaké problémy, které budou vyvolávat osobní tužby některých členů rady nebo členů koalice a že budeme moct řešit problémy pro Pražany, a to je velmi důležité. Myslím, že se nám daří starat o Pražany jako takové v denních potřebách. Trošku pokulháváme v podpoře podnikání a živnostníků. Nyní je na místě přehodnotit ceník parkovacích zón, abychom zmírnili dopad právě na živnostníky. Je třeba se podívat i na další věci v oblasti dopravy a služeb, které lze zjednodušit a zlepšit, aby se zde dalo dobře podnikat. Chceme, aby Praha byla motorem české ekonomiky, nechceme začít stagnovat.

Jaké problémy trápí Pražany v polovině prázdnin?

Uzavírky a omezení v MHD. Je to logické, letní měsíce se k tomu využívají z toho důvodu, že v metropoli je méně lidí. Lidi to může trápit, ale já si myslím, že čím víc oprav je, tím je to lepší vizitka pro vedení Prahy. Podařilo se nám sehnat dostatek peněz na opravy komunikací a starých bolestí, které se dlouho neřešily. Důležitá je koordinace. Na té je vždy co dohánět, aby se stavby, které najednou probíhají, co nejméně rušily mezi sebou a umožňovaly průjezdnost Prahy. Tam některé nedostatky mohou být, ale snažíme se to vždy připravit co nejlépe.

Jezdci na vozíkách segway mohou i přes zákaz dál jezdit po Praze

Blíží se rok provozu tunelu Blanka, byla to podle Vás dobrá investice? Nebylo lepší dát tyto peníze spíš na pražský okruh?

To je těžké nyní srovnávat. Zaprvé pražský okruh je financovaný státem, není to investice Prahy. Praha je pouze součinná při přípravě této investice. A za druhé, zda to byly dobře vynaložené peníze? To je těžké říci, ty peníze mají nějakou hodnotu v čase. Projekt se nějak vyvíjel. Původně byl naceněný jako takový samotný, nyní se daří dělat i nějaké související investice. Dvoje garáže, otevřený park na Prašném mostě a další. To vše šlo z peněz na Blanku. Těžko se to hodnotí, ala existence takového tunelu v Praze se ukázala jako pozitivní.

Jaká je situace s pražským okruhem?

V tuto chvíli jsou to dvě různé věci. První je propojení okruhu dálnice D1 a hradecké dálnice D11. Tam je to plně na státu, my se snažíme pomáhat. Snažíme se vyjednat výjimku pro Prahu, ale tomu věřím stále méně a méně. Druhý cíl je ten, že se snažíme s hejtmanem Peterou donutit MŽP a ŘSD, aby co nejrychleji připravily podklady pro vypracování nové EIA, abychom mohli co nejdříve dotlačit stát k této potřebné investici. Druhá část je pokračování okruhu až k Ruzyni. To je věc těžší. Nechci říct, že projekt spí, ale je ve stadiu připravenosti. Snažíme se tlačit stát k tomu, aby věci co nejrychleji vyřešil a dobře projednal s místními občany.

V posledních dnech se začalo hovořit o tom, jak dostat kamiony z Prahy, které by pak ale zatížily Středočeský kraj. Jak moc by toto opatření pomohla Praze?

V této oblasti je třeba brát Prahu a Středočeský kraj jako velkou aglomeraci. V rámci MHD integrujeme vlaky a autobusy do pražské MHD, snažíme se spolupracovat. Praha by neměla být křižovatkou Evropy pro kamionovou dopravu. Praze a středním Čechám to v zásadě nic nepřináší. Nechci bojovat proti tomu, že sem někdo dováží a odváží nějaký náklad. To musíme zohlednit. Ale aby tu někdo jezdil jenom proto, že to mám například kratší, když nemáme připravenou infrastrukturu, nebo je to levnější, tak je to špatně. Měli bychom se zasadit o to, aby doprava zmizela z území Prahy a středních Čech. Řidiči by měli používat jiné trasy.

Dalším velkým problémem Pražanů je parkování. Nyní se nově připravují modré zóny. Můžete situaci shrnout?

Zóny jsou připravovány pouze v místech, kde si to přály místní radnice. V srpnu to začne na Praze 5 a Praze 6. Přidá se zbylá městská část Prahy 3 a v říjnu pak Praha 8, Praha 9 a Praha 4. Nemyslím si, že je to samospásné řešení. Mým předchůdcům můžu vytýkat to, že nedostatečně připravovali parkovací domy a nedostatečně pokročili v přípravě parkovišť P+R. Samozřejmě výtku můžu mít i k tomu, že SŽDC a České dráhy nepřipravily dostatek parkovišť v okolí nádraží ve středních Čechách. Musíme vytvářet parkovací místa tam, kde doprava vzniká. Následně vytvářet prstenec a pokračovat v něm kolem Prahy. Hlavně musíme připravit parkovací domu uvnitř Prahy.

Krnáčová: Platit v pražské MHD bezkontaktně by mohlo jít do 2 let

Připravuje se nyní nějaké nové P+R parkoviště?

Nyní se projednává nové parkoviště P+R na Zličíně a na Černém Mostě, kde jsou problémy s výkupy pozemků. Starosta Prahy 11 blokuje přípravu výstavbu parkoviště P+R na jeho území. To nám komplikuje situaci. Když nejsou připravené projekty, tak se i špatně realizují. V tuto chvíli potřebujeme zrychlit. Proto jsem se u TSK dohodl, že si vezme externího partnera, kde je velmi důležité najít majitele pozemků, kteří jsou třeba i krátkodobě schopni pozemek poskytnout pro P+R. Může být i třeba nějaký developer, který bude za osm deset let stavět v blízkosti metra. Pro ně je výhodné ten pozemek na deset let pozemek zpevnit a oplotit. Může tam pak parkovat 300 nebo 400 aut. Chceme se chovat velmi proaktivně, nyní jsme našli poradce.

Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.