Daňové ráje: Sex, drogy a Apple


08:54 • 5. dubna 2016

Tagy: Panama Leaks, daně

Zda kauza Panama Papers povede k pádu „namočených“ politiků, to se teprve uvidí. Jisté je, že opět rozvíří debatu o daňových rájích a offshore společnostech.

Opět uslyšíme, že žijeme v nemocné době, že morálka upadá, že je třeba daňové ráje zakázat. Ale kudy vést ozdravný řez? Daňových rájů totiž nevyužívají jen obchodníci se zbraněmi, producenti pornografie, drogoví baroni, politici loupící z veřejných peněz nebo fotbalové hvězdy, které prostě jen touží platit na daních o poznání méně. Offshorových společností využívají v rámci daňové optimalizace i tak ctihodné globální firmy, jako je Apple nebo Nike.

Vše kolem Panama Leaks sledujte na Roklen24

Třeba Apple loni v daňových rájích držel více než 181 miliard dolarů. To je suma, která zhruba odpovídá celému hrubému domácímu produktu české ekonomiky v roce 2015. Je to také suma, která více než dvojnásobně převyšuje celkový dluh naší vlády. Pokud by tyto peníze Apple neměl na offshorových účtech, musel by na daních v USA odvést dalších skoro šedesát miliard dolarů. A to je zase pro srovnání suma, která převyšuje objem veškerých výdajů českého rozpočtu v letošním roce.

Apple drží svou hotovost v daňových rájích proto, že tyto prostředky tam čelí daňové sazbě ve výši jen 2,3 procenta. Některé jiné společnosti dokonce umějí dosáhnout toho, že jejich peníze v daňových rájích jsou zatíženy nulovou sazbou.

Patří mezi ně například farmaceutická společnost Gilead Sciences, dobře známá i v Česku, neboť před lety odkoupila patenty na léky objevené týmem kolem doktora Antonína Holého.

Jaká je česká stopa v Panama Papers?

K takovéto daňové optimalizaci často slouží skutečně důmyslný systém offshorových dceřiných společností. Například nápojářský gigant PepsiCo má v daňových rájích založeno více než 130 dceřiných společností.

Jednu z nich dokonce v nyní propírané Panamě.

Daňové ráje nejsou vždy projevem nemocné doby, ba ani společenského úpadku. Mnohdy jsou naopak projevem nemocných daňových systémů, které nadmíru zatěžují jak podnikatele, tak i firmy, dokonce korporace typu Applu.

Křetínský: Na Panenských ostrovech mám jen katamarán

Pokud daňový ráj využívají obchodní subjekty, které nejsou žádným způsobem napojeny na veřejné peníze, je to v celé řadě případů čistě věc těchto subjektů a jejich obchodních partnerů. Z tohoto důvodu nelze daňové ráje šmahem odsuzovat a zakazovat. Je právem každého suverénního státu ustavit si na svém území prostřednictvím příslušné legislativy takové daňové a podnikatelské prostředí, které preferuje a které preferují jeho občané. Nízké daně a další příhodné podmínky pro obchodní činnost, jež jsou mnoha daňovým rájům vlastní, mají kromě naznačených stinných stránek i svá pozitiva. Například to, že z globálního hlediska zvyšují konkurenci mezi jednotlivými státy a regiony. A nutí ty, kteří by jinak inklinovali k ještě vyšším daním a ještě tužší byrokracii, aby zařadili zpátečku.

Vyšlo v E15.

Tip: To nejlepší z Roklenu – Zaregistrujte si zasílání RoklenLetteru zde

Napsat autorovi RSS

Lukáš Kovanda, Ph.D., je hlavní ekonom finanční skupiny Roklen. Přednáší na Vysoké škole ekonomické a Vysoké škole ekonomie a managementu, působí jako ekonomický expert Platformy pro internetovou ekonomiku a zasedá ve správní radě think-tanku Prague Twenty, jejž dříve vedl z pozice výkonného ředitele. Je autorem řady populárních i odborných ekonomických článků. V minulosti působil jako ekonomický konzultant, dále jako hlavní analytik časopisu Týden a deníku Lidové noviny. Řídil redakci ekonomického týdeníku Profit. Publikoval víc než stovku osobních rozhovorů s předními světovými finančníky a ekonomy včetně mnoha laureátů Nobelovy ceny. V roce 2009 vyšla jeho první kniha Příběh dokonalé bouře a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o finanční krizi, v roce 2011 pak navazující Příběh dluhové smršti a hovory (nejen) s laureáty Nobelovy ceny o dopadech finanční krize. V roce 2012 vydal „učebnici pop-ekonomie“ s názvem Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé, která se dočkala i slovenského překladu. O rok později mu vyšla další pop-ekonomická kniha Proč si ženy přitažlivost koupit nemohou, a muži ano. V roce 2014 na Slovensku vydal knihu Šťastie je krásna věc



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.