Maloobchod v říjnu „škobrtl“, na pád to ale nevypadá

AKTUALIZOVÁNO – Tuzemské maloobchodní tržby v říjnu zpomalily růst na 0,5 procenta po zářijovém revidovaném zvýšení o 4,7 procenta. Analytici dle agentury Bloomberg čekali zvýšení o 3,3 procenta.

Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy klesly v říjnu reálně meziměsíčně o 0,3 procenta. Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 3,1 procenta, bez očištění o dvě procenta.

„Maloobchod v říjnu poněkud „škobrtl“, avšak k pádu by dojít nemělo. Slabší říjnový meziroční růst je podobně jako v červenci přechodným jevem. S koncem roku, a zejména v prosinci, lze očekávat mnohem lepší čísla,“ uvedl hlavní ekonom skupiny Roklen Lukáš Kovanda. Dodal, že obchodníci čekají – a už částečně i registrují – v letošní předvánoční nákupní sezóně rekordní tržby. Nikoli neprávem. I když meziroční nárůst tržeb podle všeho v prosinci nepřekoná loňský výsledek – zejména však z důvodu již poměrně vysoké základny.

K meziročnímu růstu nejvíce přispěl maloobchod provozovaný prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby, a to růstem tržeb o 23,4 procenta. Tržby rostly rovněž ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví (o 4,9 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 4,4 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (o 1,7 %), s potravinami (1,3 %) a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 0,3 %).

Pokles prodeje naopak zaznamenaly nespecializované prodejny s převahou potravin (o 1,8 %) a prodejny s potřebami pro domácnost (o 1,0 %).

Rostoucí kupní síla umožňuje spotřebitelům vydávat peníze i za zboží, které nutně nepotřebují, což se projevuje v nárůstu prodejů nepotravinářského zboží. Největší zklamání přinesl vývoj reálných tržeb za prodeje a opravy motorových vozidel, dodala Jana Steckerová z Komerční banky.

Rychlost růstu v rámci jednotlivých kategorií maloobchodu je velmi proměnlivá. Zatímco většina kategorií například potraviny, maloobchod s nábytkem nebo opravy a údržba motorových vozidel zaznamenala mírný pokles v meziročním srovnání. Mimořádné tempo růstu vidíme v oblasti ubytování, uvedl ekonom skupiny Roklen Michal Šoltés.

„Růst maloobchodním tržeb je dlouhodobě tažen růstem nákupů v rámci internetu a zásilkových služeb. V meziročním srovnání zaznamenal růst o téměř 24 procent.“ doplnil Šoltés

Newsletter