Stovky korun za láhev vzduchu. Nová komodita budoucnosti?


15:11 • 22. května 2017

Tagy: komodity, Startup, životní prostředí

Chcete dýchat čistý vzduch? Deset minut toho horského v jedné láhvi je k mání online za zhruba šest stovek. Bez legrace.

Kvalita ovzduší ve velkých městech se neustále zhoršuje. Na problémy způsobené vdechováním znečištěného ovzduší umírají ročně miliony lidí, zejména v asijských zemích jako je Čína či Indie. Zatímco komíny továren, domů či výfuky aut do vzduchu stále chrlí hromady jedovatých látek za lhostejného přihlížení státních institucí, někteří podnikaví jedinci přichází s nápady, jak toho využít a umožnit lidem se jen tak svobodně nadechnout.

Čistý vzduch v láhvi. Zážitek k nezaplacení.

Je to skutečně tak. Stále více firem začíná na internetu nabízet čistý přírodní vzduch stlačený do lahví. Zní to jako nějaký žert, a původně to také byl, ale rychle rostoucí poptávka především z asijských zemí, kde je znečištění ovzduší opravdu alarmující, naznačuje, že se může jednat o něco víc.

Jednou takovou firmou je kanadská společnost Vitality, která odchytává vzduch z kanadských hor a stlačuje jej do lahví s rozprašovačem, které svým vzhledem i velikostí připomínají lak na vlasy. Jedna osmilitrová láhev stlačeného kanadského vzduchu, která se dodává s víčkem sloužícím jako inhalační maska, vám prý vystačí na 160 nádechů a zaplatíte za ni 32 kanadských dolarů, tj. zhruba 560 korun. Vzhledem k tomu, že dospělý člověk se nadechne zhruba 16krát za minutu, stačí mu taková láhev asi na 10 minut.

Původně prý mělo jít jen o žert. Zakladatel firmy Moses Lam začal prodávat vzduch v plechovkách jako vtipný dárek, aniž by tušil, jak velký bude o tento produkt zájem. Jeho hlavní odběratelé jsou prý Čína, Indie a Jižní Korea. „Naše cílové trhy jsou místa, která se dusí znečištěným vzduchem a kde kvůli znečištění skutečně mnoho lidí předčasně umírá,“ řekl Lam britskému serveru BBC. „Náš vzduch je prostě zážitek, který mnozí v Číně a Indii nezažijí,“ dodává.

Nyní prý v Číně měsíčně prodá 10 tisíc lahví a věří, že toto číslo zčtyřnásobí. V Indii se jeho byznys prý teprve rozjíždí, ale i zde očekává měsíční odbyt o stejné velikosti. „Mnozí kupují náš produkt jako dárek,“ říká Lam. Je však přesvědčený, že tím to rozhodně nekončí a že se jednou budou lahve se vzduchem prodávat stejně jako dnes lahve s vodou.

Komodita budoucnosti? Investujte do vody!

The Economist: Data jako ropa digitálního věku

Vitality přitom není jedinou firmou tohoto druhu. Britská společnosti Aethaer zase odchytává vzduch z britské přírody a prodává jej ve sklenicích po 580 ml za 80 liber, tj. zhruba 2500 Kč.

U zrodu této firmy stála myšlenka jejího zakladatele Leo De Wattse zvýšit všeobecné povědomí o problematice znečištění ovzduší. Watts přitom vymyslel pojem „air farming“ jako označení metody používané pro zachytávání vzduchu. Jak to probíhá, se můžete podívat například na videu ZDE. Peníze za prodané sklenice se vzduchem prý reinvestuje do výroby levnějších dýchacích masek. Jeho designové sklenice plněné vzduchem lidé podle něj kupují buď jako dekoraci, investici nebo jako dárek. „Jsme firma, která prodává čerstvý vzduch pro lidi, kteří si ho mohou dovolit, a obličejové masky proti znečištění pro ty, kteří si ho dovolit nemohou,“ řekl Watts BBC. Jeho hlavním trhem je prý rovněž Čína. Konkrétní čísla o prodejích však serveru neprozradil.

Vědci se k otázce vzduchu v lahvích staví spíše s despektem. Žádný důkaz ani výzkum, který by nasvědčoval potenciální vzestup tohoto fenoménu, podle nich neexistuje. „Lahve s čistým vzduchem jsou trik a vyhozené peníze,“ řekl BBC Shawn Aaron, ředitel Canadian Respiratory Research Network.

Je libo designovou dýchací masku?

Nicméně vzduch v láhvi není jediný způsob, jak na znečištění ovzduší vydělat. Švédští podnikatelé Frederik Kempe a Alexander Hjertström prý zjistili, že většina dostupných dýchacích masek je jen jednoduchá, ne příliš praktická a nevzhledná. A tak si založili firmu Airinum, která vyrábí masky různých barev a stylů v cenovém rozpětí 66 až 75 dolarů za kus (cca 1580 – 1800 Kč). Masky prý mají tři oddělené vrstvy filtrů, které pomáhají odfiltrovat i jemné částečky nacházející se ve výfukových plynech a smogu.

A poptávka po designových maskách roste. Vznikají tak další startupy, jako je Idealist Innovations v Číně, Vogmask v USA či Freka ve Velké Británii, které nabízí módní dýchací masky za ceny mezi 33 a 100 dolary (790 – 2400 Kč).

V tomto případě již prý existují studie, které prokazují, že nošení dýchacích masek určitý smysl má. Nicméně jde jen o krátkodobé studie, které zkoumají pouze některé velmi omezené zdravotní aspekty, jejich vypovídací schopnost je tak spíše mizivá.

„Masky by se musely používat velmi dlouho, aby měly významný efekt na chronické důsledky znečištění ovzduší,“ říká Benjamin Barratt, expert na kvalitu ovzduší Kings´s College v Londýně.

Čistý vzduch i pro miminka

Nicméně vzhledem k rostoucím obavám ze znečištění ovzduší trh produktů zaměřených na ochranu před jeho negativními dopady zřejmě do budoucna poroste. A nápadům v tomto oboru se zjevně meze nekladou. Dobrým příkladem může být Air Shield – dětský kočárek, který pomocí cirkulace filtrovaného vzduchu vytváří miminku v něm „čisté mikroklima“. Kočárek vynalezl litevský designér Dominykas Budinas, který se inspiroval větracím systémem používaným v automobilech. S tímto nápadem v roce 2015 získal druhé místo v soutěži Electrolux Design Lab.

„Znečištění ovzduší v největších městech světa se stalo hrozivým problémem,“ řekl serveru BBC Budinas. A ti, kdo si to mohou dovolit, si dnes již mohou alespoň pár doušků čistého vzduchu objednat přes internet.

Ekonomie kávy: Vykořisťování v plném proudu?

RSS

Vystudovala obor Mezinárodní politika a diplomacie na Vysoké škole ekonomické v Praze. Absolvovala mezinárodní interdisciplinární studijní program Comparative East-West-Studies se zaměřením na politologii na Universitě Regensburg. V průběhu studia absolvovala mj. stáž v Německém Spolkovém sněmu. Pracovala jako zpravodaj ekonomické redakce ČTK, působila jako content manager ve společnosti Patria Online, kde vedla zpravodajský tým, a pracovala také jako mluvčí předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.