Americké výnosy si po včerejším růstu prochází korekcí. Dolar se obchoduje pod 1,0650 za euro. Koruna krátce oslabila nad 25,30 za euro. Aktuálně se obchoduje pod touto hranicí.

Muskův boj s regulatorními mlýny

Poslední měsíc není pro majitele Tesla Motors a vizionáře Elona Muska zrovna nejlepším. Vrásky na čele mu dělají domácí regulátoři, nejen co se týče prodeje aut typu Model X, ale i vesmírného programu SpaceX. Nadto v úterý oznámil na valné hromadě rezignaci jeho finanční ředitel Ahuja Deepak.

Čas na spekulaci na pokles akcií?

Ale kdepak. Respektive, trh zatím na poslední problémy nereaguje. Akcie se aktuálně drží od začátku roku na maximech, jak je vidět z grafu v galerii. Titul obchoduje vysoce nad svým 50 i 200denním průměrem a analytici drží pozitivní sentiment. Dle agentury Bloomberg akcii stále doporučuje koupit 12 analytiků, držet 7 a 4 analytici ji doporučují prodat. Z 23 doporučení dodalo ale jen 16 analytiků cílové ceny. Jejich průměr je 274 dolarů, což je slušný 9 % ziskový potenciál při včerejší zavírací ceně 251,4 USD.

Příchod Modelu X

Dlouho očekávaný SUV vůz Model X za 3 až 4 měsíce. To je zpráva, kterou Elon Musk sdělil v úterý akcionářům na valné hromadě. Automobil, který se měl dostat na produkční linky původně již v roce 2013, už pomalu míří k prvním majitelům. Zdržení jde pak na vrub technickým a estetickým komplikacím.

Model X i sedanový model s označením S, by měly být v blízké době obdarovány systémem autopilota. Jelikož k plně automatizovanému řízení ještě několik kroků chybí, mluví se zatím o asistenčním řízení. Musk čeká, že řidiči by mohli během jízdy bezstarostně pospávat již zhruba za 3 roky. Na to konto ale také dodává, že z regulatorního hlediska to je ještě běh na dlouhou trať.

A úřady se rozhodly pozměnit Muskovi soutěžní disciplínu – hladký běh za lepším světem – na běh s překážkami. Tesla, která si zakládá na vlastní síti prodejců, je omezována na domácí půdě.

Koncem května stát Texas zamítl přijetí nařízení, které by Tesle umožnilo přímý prodej svých vozů. Dle současné legislativy totiž musí automobiloví výrobci ve většině států ke svým zákazníkům jen přes třetí stranu – a ta má, co se týče lobbingu, silný hlas. Jejich business má totiž na plné místní pokladně zásadní podíl, jako třeba právě v Texasu. Musk zatím vede s představiteli státu osamělé hvězdy nerovný souboj – sice ho nechají vozy vystavovat, ale nemůže zákazníky navést ani na svůj web, natož jim automobily prodávat.

A třebaže je federální vláda nakloněna spíše ke změně ve prospěch Tesly, ještě chvíli potrvá, než plošně změní zajetou regulaci. Pokud vůbec někdy. Ačkoliv státy New York, Maryland, Ohio a Pensylvánie již změnu zákonů podstoupily, úspěšně se stále brání lobbisti dealerů v Connecticutu.

Až do oblak

Jednou z vizí Tesly je také zprostředkování připojení k internetu přes síť satelitů a snaha o vyvinutí tzv. VTVL (vertical takeoff, vertical landing) rakety. Tedy rakety, která by dokázala vertikálně vzlétnout i přistát. Právě vertikálním přistáním by se dala raketa „zaparkovat“ a ušetřit masivní náklady na výrobu nové potom, co by ji pohltily hlubiny oceánu. NASA by samozřejmě tyto snahy podporovala a tak se dohodla s Teslou a Boeingem na vývoji raket, které by opět poslaly americké kosmonauty na orbitu.
Od roku 2011, co NASA nevyvíjí vlastní raketoplány, platí 71 milionu dolarů za jednu letenku na Mezinárodní vesmírnou stanici a to navíc na účet Ruské federace, což je v aktuální situaci politicky přinejmenším citlivé. Tento problém by ale recyklovatelné rakety Falcon 9, jejichž cena je na 61 milionech dolarů za kus, velmi efektivně vyřešily.

Jenže americký Senát chce vzít z rozpočtu NASA 300 milionů, což značně zkomplikuje start spolupráce NASA-Tesla-Boeing již v roce 2017. Ačkoliv toto opatření se bude opětovně debatovat dnes, šance na zvrácení rozhodnutí je údajně blízká nule. Zdá se, že Musk by měl vypsat nové výběrové řízení na tým lobbistů. A nejen jedno.

Hledá se CFO

Na valné hromadě konané v úterý se rozhodl oznámit odstoupení finanční ředitel Ahuja Deepak. Po 7 letech tak skončila jeho kariéra na pozici CFO a to navíc v jeho necelých 50 letech. Nebývá běžné, že by manažeři nejvýznamnějších firem takto odcházeli čistě z důvodu hledání životního štěstí někde jinde, což Deepak před investory uvedl jako hlavní důvod svého rozhodnutí. Na druhou stranu, jeden z bloggerů serveru seekingalpha.com poznamenává, že to pro společnost není špatná zpráva. Neboť namísto snahy ututlat tuto skutečnost v záplavě dokumentů poslaných na regulátora amerického finančního trhu – SEC – to oznámil v nejtransparentnější možné situaci.

Je pravdou, že chystané projekty jako třeba baterie Powerwall nebo právě vesmírný program slibují neobvykle zajímavou perspektivu. Ale třeba chce zajištěný akcionář firmy s dalšími opcemi za více než 6 milionů dolarů opravdu jen trávit více času s rodinou. Navíc dle slov, které finanční ředitel Deepak i šéf Elon Musk na svou adresu na valné hromadě pronesli, a s tím, že Deepak zůstává do příchodu svého nástupce, se opravdu nedá zpráva interpretovat moc negativně z hlediska vývoje akcií společnosti.

Společnost Kapitalizace (mil USD) P/E EV/EBITDA 2015 P/B
TESLA MOTORS INC 31 779,2 N/A 86,4 36,1
DAIMLER AG-REGISTERED SHARES 100 703,1 11,4 3,8 2,0
VOLKSWAGEN AG 114 332,1 9,4 7,3 1,1
PEUGEOT SA 16 556,0 N/A 3,5 1,6
RENAULT SA 31 481,6 13,8 5,7 1,2
AUDI AG 38 891,2 8,0 N/A 1,9
KTM AG 1 338,1 21,0 10,5 3,7
PORSCHE AUTOMOBIL HLDG-PRF 26 850,6 7,9 N/A 0,8

Zdroj: Bloomberg

O aktuálních valuacích Tesly se hodně diskutuje. V rámci automobilového sektoru, je viděna spíše jako dražší akcie a někteří investoři dávají ruce pryč, neboť je společnost od svého založení ve ztrátě. Dividendový výnos na titulu bude i nadále v nejbližší době nulový – alespoň to je deklarovaná strategie vedení firmy.

Šéf Musk čeká tzv. breakeven, neboli zlom z červených do černých čísel až v roce 2020, nicméně do té doby slibuje jeho závod o revoluci přinejmenším zajímavou podívanou. Ať již pasivně z pomyslných ochozů jako divák finančního trhu, nebo třeba jako aktivní investor s tretrami s logem Tesla. Minimálně v současnosti je tento závod velmi populární a jistě jím nějakou dobu ještě zůstane. 

Newsletter