Analytici: Ze souboje Trumpa proti Mexiku vyjde vítězně Čína

Vztah prezidenta Spojených států Donalda Trumpa k Mexiku je jasným signálem, že se v příštích letech obchod mezi těmito státy významně omezí. Kvůli uvedeným návrhům pohraniční zdi a zvýšení cla na mexické výrobky, tak Mexiko obrací pozornost k jiným obchodním partnerům. Potenciálním a výhodným partnerem, který by mohl nahradit Spojené státy, je Čína.

Právě veřejné vystupování amerického prezidenta ulehčuje situaci čínsko-mexickému vyjednávání. Trump 27. ledna dokonce pohrozil, že do Mexika pošle „nějaké vojáky“. Zdůvodňoval to tím, že mexický prezident Nieto nedělá dostatečné kroky proti tamním drogovým baronům.

„Napětí mezi Mexikem a USA nutí mexickou vládu rychle hledat příležitosti jinde“ uvedl zástupce Atlantické rady Sean Miner. Ten dále poznamenal, že 80 procent mexického exportu putuje právě do Spojených států. „V poslední době tak můžeme pozorovat intenzivnější diplomatický vztah mezi Čínou a Mexikem, což je důsledkem napjatých vztahů s dosavadním partnerem,“ dodal.

Koho nejvíce zabolí „Trumpovo“ clo?

První kroky v čínsko-mexické spolupráci již byly učiněny. V polovině prosince se zástupci obou zemí sešli na oficiálním jednání a uzavřeli ústní dohodu o další možné spolupráci. O měsíc později mexický Giant Motors, který zčásti vlastní i miliardář Carlos Slim, uzavřel dohodu s čínským automobilovým koncernem JAC Motors. Domluvili se na investici na výrobu vozů SUV v hodnotě 200 milionů dolarů.

„Pokud se chce Čína stát nejvýznamnějším partnerem Latinské Ameriky, tak je to jen dobře,“ uvedl ekonom Goldman Sachs Alberto Ramos. Uvedl však také argument, že v současnosti Čína nemá s Mexikem tolik komplementů k výrobě. Proto jejich spolupráce nemusí být tak bezproblémová, jako ta mezi Mexikem a Spojenými státy.

Konec jedné éry aneb co řekl čínský prezident v Davosu

Trump několikrát prohlásil, že bude bojovat proti dovozu amerických automobilových výrobců z Mexika vysokým clem. Automobilky v čele s Fordem reagovaly ohlášenými investicemi na domácí půdě místo plánovaných továren v Mexiku. Je však otázkou kolik příležitostí americké firmy kvůli Trumpově politice promarní a kolik z nich jich využijí jejich asijští rivalové.

Newsletter